APS50: GPS afwijking

Alles met betrekking tot Mercedes navigatie
TTnera
New Member
New Member
Berichten: 4
Lid geworden op: 23 jan 2014 22:11

APS50: GPS afwijking

Bericht door TTnera »

Ik zou graag van de kennis hier gebruik willen maken om een probleem met mijn navigatie op te lossen. Ik hoop dat het lukt!

Ik ben in 't bezit van een Mercedes C180 uit 2005 waarin ik een gebruikte APS50 (Becker 6091) heb gemonteerd. Het apparaat kwam uit een auto uit hetzelfde bouwjaar, inclusief (oude) software 2.1
De montage verliep zonder problemen, de gps-antenne zit onder het dashboard op de ventilatiebuis geplakt. Naar wat ik heb gelezen de standaard plaats voor achteraf-inbouw. Na de inbouw heeft de dealer de digitale koppeling gemaakt met het kombi-instrument. Hierbij zijn geen fouten aangetroffen.

Het apparaat werkt 'goed', snelle berekening, enz. maar.... er is een afwijking van de positie waardoor ik heel veel 'off road' momenten heb en de route regelmatig opnieuw wordt berekend waardoor de navigatie eigenlijk nauwelijks bruikbaar is. Ik had een goede hoop dat de klachten met nieuwe software opgelost zouden zijn.

Dus nieuwe software gekocht en de upgrade naar versie 9 verliep zonder problemen, maar de genoemde klacht is nog steeds aanwezig. Wat bijzonder is, is dat ik genoeg satellieten ontvang (gemiddeld 7) maar dat de hoogte is altijd 0 is. Ik weet niet of dat iets zegt? Als ik rijd, zie ik de coördinaten verlopen, dus de ontvangst is goed denk ik?

De oplossing... wellicht een andere antenne? Ik weet het niet... ik hoop dat iemand me kan helpen om dit probleem op te lossen.

Alvast bedankt!

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Gebruikersavatar
wmp
Moderator
Moderator
Berichten: 2028
Lid geworden op: 01 sep 2003 19:00

Re: APS50: GPS afwijking

Bericht door wmp »

Ik denk dat jouw antwoord zit in het kalibreren van het systeem.
Na verloop van tijd zal het systeem vanzelf steeds nauwkeuriger worden, en wanneer aangesloten op de Tacho, zelfs akelig precies kunnen zijn.

Lees deze info bulletin eens door : Kalibreren, hoe werkt dat nou?
Succes = vaker opstaan dan je valt

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
TTnera
New Member
New Member
Berichten: 4
Lid geworden op: 23 jan 2014 22:11

Re: APS50: GPS afwijking

Bericht door TTnera »

Dank je wel voor je reactie en het meedenken, WMP

Helaas geeft de APS50 geen mogelijkheid hiervoor. Van mijn vroegere Becker navigatie is me de calibratie bekend, maar dit systeem heeft geen instellingsmogelijkheden waar ik van weet. Zelfs resetten gaat niet (tenzij je de stroom eraf haalt, maar tijdens het transport toen ik 'm kocht heeft het apparaat natuurlijk al zonder stroom gezeten, dus het lijkt me dat dit niet zoveel gaat uitmaken)

Inderdaad is het aangesloten op de Tacho, maar helaas toch dit probleem. Ik ben nu een paar weken bezig met dit probleem en het probleem is wel minder dan net na de installatie, maar nog steeds is de navigatie niet bruikbaar. Ik bedoel, dan zou het inmiddels toch wel nauwkeurig moeten zijn.

Zou ik het probleem niet meer in de gps ontvanger moeten zoeken?

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Gebruikersavatar
wmp
Moderator
Moderator
Berichten: 2028
Lid geworden op: 01 sep 2003 19:00

Re: APS50: GPS afwijking

Bericht door wmp »

Nee, je hebt volgens mij niet echt een probleem, zoals een defect ofzo.

Gewoon rijden, en MET navigatiemateriaal in het systeem zodat die aan roadmatching kan doen.

De VDO-Dayton had ook geen calibratie-knop, om zo maar te noemen.
De truc daar was om flink te rijden met het systeem aan, en dan niet alleen rechte stukken, maar vooral ook afslagen te nemen etcetera, met natuurlijk wel GPS ontvangst.

Het is echt een kwestie van geduld, je kan wel weken bezig zijn, maar als dat ritjes zijn van 10 minuten of alleen maar op de snelweg, dan is dat logisch.
Succes = vaker opstaan dan je valt

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
TTnera
New Member
New Member
Berichten: 4
Lid geworden op: 23 jan 2014 22:11

Re: APS50: GPS afwijking

Bericht door TTnera »

thanks!

ik ben hier al een paar weken mee bezig, elke werkdag 110km woon-werkverkeer waarbij Truus me elke keer de verkeerde kant probeert op te sturen... ;)
Je reactie geeft me in ieder geval meer hoop dat het ooit goed gaan komen.

Een vraagje nog.. is het normaal dat de GPS alleen hoogte 0 aangeeft?

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Gebruikersavatar
wmp
Moderator
Moderator
Berichten: 2028
Lid geworden op: 01 sep 2003 19:00

Re: APS50: GPS afwijking

Bericht door wmp »

TTnera schreef:Een vraagje nog.. is het normaal dat de GPS alleen hoogte 0 aangeeft?
In ons platte Nederland zou ik willen stellen : Ja.
Al heb ik op een toestel wel eens -28 zien staan, tot hilariteit van de omstanders, want die vaststelling deed ik luidop op een meeting.
Klonk best dom eigenlijk, hoor het mij nog zeggen, 'goh, we staan hier op -28 meter hoogte'... :oops: :crybaby:
foutje. :lol:

Rij wat rond met je navigatie ingeschakeld, maar dat het systeem geen bestemming ingegeven heeft.
Misschien dat die dan 'meer tijd' gaat besteden aan calibreren ipv navigeren. :idea:
Succes = vaker opstaan dan je valt

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
TTnera
New Member
New Member
Berichten: 4
Lid geworden op: 23 jan 2014 22:11

Re: APS50: GPS afwijking

Bericht door TTnera »

Dank je wel WMP, ik ga hiermee eens aan de slag. Ik laat je de voortgang weten

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Terug naar “Mercedes”