Mazda 6 navigatie probleem

Alles met betrekking tot Mazda navigatie
limbourgois
Starting Member
Starting Member
Berichten: 18
Lid geworden op: 05 sep 2009 09:08

Mazda 6 navigatie probleem

Bericht door limbourgois »

Sinds kort heb ik een ingevoerde Mazda6 sportbreak (bwj 2003) met ingebouwde navigatie.

Over het algemeen ben ik redelijk tevreden over het navigatie systeem, hoewel ik moet zeggen dat ik in vergelijking met mijn vorige navigatie in de renault laguna en mijn losse Mio 269+, dit het minst functionerend systeem is.

Mijn vraag is :
is het normaal dat dit navigatiesysteem gewoon gedeeltes van een bepaalde straat helemaal niet kent.
Ik woon bv toch al een tijdje op koningin wilhelminalaan 79, maar als ik dit adres ingeef vermeld het systeem dat dit adres niet bekend is en gaat automatisch naar huisnummer 96.
Wat een geluk dat ik zelf weet waar ik woon, maar kan me voorstellen dat iemand met dit systeem nooit bij mij zou kunnen geraken doormiddel van het navigatiesysteem.
Bovendien, als dit al gebeurt bij ingave van mijn woonadres, kan ik me ook voorstellen dat bij meerdere adressen dit zelfde kan gebeuren.

Wie heeft nog meerdere ervaring die op dit probleem lijken.
Natuurlijk besef ik me dat nieuwe adressen niet altijd al verwerkt zijn in de kaart update's.
Wat is trouwens een redelijke termijn voor een updatë met juiste gegevens ? 2- 3 jaar?
Is het trouwens mogelijk deze hiaten door te geven naar de kaart leverancier?
Graag een reactie

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
JW
Senior Member
Berichten: 14088
Lid geworden op: 01 sep 2003 21:19

Bericht door JW »

Jouw Mazda is van 2003. Is de navigatiekaart die daarin zit ook zó oud?

Groet,
JW
RT4-HDD in Citroën C5 Break V6 Exclusive
Voorheen: MS 5500 met 'franse' MT 5010/01-VT en MA 1410 splitter

_______________________________________
Vragen & antwoorden svp via het forum, niet per Prive-Bericht of E-Mail.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Gebruikersavatar
Gerritje - In Memoriam †
Senior Member
Berichten: 13447
Lid geworden op: 03 okt 2004 17:14

Bericht door Gerritje - In Memoriam † »

Jouw systeem gebruikt de SDAL Navigatie CD waarvan de laatste editie die van 2008/2009 is
http://tinyurl.com/yk4vqw6
Ik durf niet te zeggen of jouw eigen adres hierop aanwezig is maar de gegevens t/m Q4-2006 zouden aanwezig kunnen zijn
Om deze update in jouw systeem te kunnen gebruiken moet er eerst een software-update plaats vinden tenzij deze al eerder is verricht. Als je de kaart van 2003 nog gebruikt is er geen SW update gedaan! Deze update-DVD wordt bij de kaart-DVD meegeleverd. Er bevinden zich uitsluitend West Europese landen op de DVD. Oost Europa is niet beschikbaar.

Je kunt by Navteq zelf wijzigingen en opmerkingen doorgeven by Map Reporter.
Of het verstandig is dit te doen op basis van waarnemingen met een verouderde DVD, kun je je afvragen :roll:
Vragen & antwoorden mbt navigatie svp via het forum, niet per Privé-Bericht of E-Mail
-- Mededeling: Gerritje is op 23-03-2012 te Oosterhout overleden --

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
limbourgois
Starting Member
Starting Member
Berichten: 18
Lid geworden op: 05 sep 2009 09:08

Bericht door limbourgois »

Gerritje schreef:Jouw systeem gebruikt de SDAL Navigatie CD waarvan de laatste editie die van 2008/2009 is
http://tinyurl.com/yk4vqw6
Ik durf niet te zeggen of jouw eigen adres hierop aanwezig is maar de gegevens t/m Q4-2006 zouden aanwezig kunnen zijn
Om deze update in jouw systeem te kunnen gebruiken moet er eerst een software-update plaats vinden tenzij deze al eerder is verricht. Als je de kaart van 2003 nog gebruikt is er geen SW update gedaan! Deze update-DVD wordt bij de kaart-DVD meegeleverd. Er bevinden zich uitsluitend West Europese landen op de DVD. Oost Europa is niet beschikbaar.

Je kunt by Navteq zelf wijzigingen en opmerkingen doorgeven by Map Reporter.
Of het verstandig is dit te doen op basis van waarnemingen met een verouderde DVD, kun je je afvragen :roll:
Gerrit

Ik was vergeten te vermelden dat het kaart materiaal geheel een update is van 2008/2009 met systeem update.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
limbourgois
Starting Member
Starting Member
Berichten: 18
Lid geworden op: 05 sep 2009 09:08

Bericht door limbourgois »

limbourgois schreef:
Gerritje schreef:Jouw systeem gebruikt de SDAL Navigatie CD waarvan de laatste editie die van 2008/2009 is
http://tinyurl.com/yk4vqw6
Ik durf niet te zeggen of jouw eigen adres hierop aanwezig is maar de gegevens t/m Q4-2006 zouden aanwezig kunnen zijn
Om deze update in jouw systeem te kunnen gebruiken moet er eerst een software-update plaats vinden tenzij deze al eerder is verricht. Als je de kaart van 2003 nog gebruikt is er geen SW update gedaan! Deze update-DVD wordt bij de kaart-DVD meegeleverd. Er bevinden zich uitsluitend West Europese landen op de DVD. Oost Europa is niet beschikbaar.

Je kunt by Navteq zelf wijzigingen en opmerkingen doorgeven by Map Reporter.
Of het verstandig is dit te doen op basis van waarnemingen met een verouderde DVD, kun je je afvragen :roll:
Gerrit

Ik was vergeten te vermelden dat het kaart materiaal geheel een update is van 2008/2009 met systeem update.
Ik wil er wel opwijzen dat wer wel degelijk een Oost europa versie van het SDAL kaart materiaal is te vinden op internet.
Deze zou in ieder geval geschikt zijn voor de Saab, maar waarschijnlijk ook voor de Mazda.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Gebruikersavatar
Gerritje - In Memoriam †
Senior Member
Berichten: 13447
Lid geworden op: 03 okt 2004 17:14

Bericht door Gerritje - In Memoriam † »

Op zich keurig dat je de meest recente update erbij hebt maar dat laat onverlet dat een adres dat in 2006 bestond, er op zou moeten kunnen staan.

Als je de DVD in de PC stopt kun je het label aflezen Als het juist is krijg je daar te zien: we_06q4

Dat er een Officiële Oost Europa SDAL versie zou bestaan is volledig nieuw voor me. Maar als die bestemd is voor de Saab 9-3 werkt deze ook in jouw Mazda 6 en elk ander systeem dat de Panasonic DV2300 speler gebruikt
Uiteraard circuleren er zelf gemaakte Russische versies maar dat is een heel andere tak van sport :oops:
Vragen & antwoorden mbt navigatie svp via het forum, niet per Privé-Bericht of E-Mail
-- Mededeling: Gerritje is op 23-03-2012 te Oosterhout overleden --

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
JW
Senior Member
Berichten: 14088
Lid geworden op: 01 sep 2003 21:19

Bericht door JW »

limbourgois schreef:
...

Ik was vergeten te vermelden dat het kaart materiaal geheel een update is van 2008/2009 met systeem update.
In welke plaats is die Kon. Wilhelmina laan? Dan kan ik even in mijn systeem kijken of daar wél alle nummers voorkomen. Desgewenst geef je je adres even via een PM, dat hoeft niet publiekelijk :wink:

Groet,
JW
RT4-HDD in Citroën C5 Break V6 Exclusive
Voorheen: MS 5500 met 'franse' MT 5010/01-VT en MA 1410 splitter

_______________________________________
Vragen & antwoorden svp via het forum, niet per Prive-Bericht of E-Mail.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
JW
Senior Member
Berichten: 14088
Lid geworden op: 01 sep 2003 21:19

Bericht door JW »

Inmiddels via PB even adres ontvangen, en ingevoerd in mijn systeem met Navteq Supercode 2009/2010, DataBase Q4/2008.
Ook daarop staat nr 79 niet, er wordt dan 81 van gemaakt.
Dat is ook het geval bij de SC 2008/2009, met DB Q4/2007.

Bij de C-IQ 2007/08 met DB Q4/2006 is dat ook al het geval, 79 wordt 81. Dat is de zelfde DB datum als jouw DVD heeft, maar de inhoud is anders.

Kennelijk is nr 79 niet apart opgenomen in de DB bij Navteq, het komt vaak voor dat niet alle nummers er in staan.
En als ze er wél in staan zal het niet altijd op de meter kloppen, omdat de nummers evenredig verdeeld worden over blokken huizen die ze opnemen.

Bij jou, waarbij naar nr 96 genavigeerd wordt, is er vermoedelijk wat anders aan de hand, en wel dat de DataBase die gebruikt wordt een "iets goedkopere versie" is, minder compleet.
Ook dat zie je vaak, Navteq produceert kaarten in opdracht van afnemers, en aan elke DB hangt een prijskaartje....

Overigens, ligt nr 96 ver bij jou uit de buurt?

Groet,
JW
RT4-HDD in Citroën C5 Break V6 Exclusive
Voorheen: MS 5500 met 'franse' MT 5010/01-VT en MA 1410 splitter

_______________________________________
Vragen & antwoorden svp via het forum, niet per Prive-Bericht of E-Mail.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
limbourgois
Starting Member
Starting Member
Berichten: 18
Lid geworden op: 05 sep 2009 09:08

Mazda 6 navigatie probleem

Bericht door limbourgois »

Of ik een "goedkopere" versie heb kan of wil ik niet bevestigen of ontkennen. Het is in iedere geval een originele DVD versie 2008-2009.

Het rare vindt ik dat ik op zowel de Carminat (Renault Laguna), alsook op mijn Mio 269, die beide zijn voorzien van navteq kaart materiaal, dit adres wel in kan geven en er keurig voor de deur wordt afgeleverd.
OP beide genoemde systemen heb ik trouwens ook zonder problemen kaartmateriaal van Tele atlas kunnen laten draaien. Op mijn Mio ( unlocked) draait momenteel IGO.

Ik heb wel nog een vraagje met betrekking tot het gebruik van mijn navigatie systeem.
Als ik het navigatie systeem aan heb staan zie ik op de route die ik gereden heb op onregelmatige onderlinge afstand grijze bolletjes verschijnen.
Kan iemand mij verduidelijken wat deze bolletjes betekenen??
Deze verschijnen zowel bij een geplande route, alsook bij alleen positie vermelding voertuig.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
JW
Senior Member
Berichten: 14088
Lid geworden op: 01 sep 2003 21:19

Bericht door JW »

Mijn slotvraag was, na het nodige werk gedaan te hebben :idea: om te kijken hoe dat op 3 andere kaarten staat:
Overigens, ligt nr 96 ver bij jou uit de buurt?
Geen reaktie daarop......

Groet,
JW
RT4-HDD in Citroën C5 Break V6 Exclusive
Voorheen: MS 5500 met 'franse' MT 5010/01-VT en MA 1410 splitter

_______________________________________
Vragen & antwoorden svp via het forum, niet per Prive-Bericht of E-Mail.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Gebruikersavatar
Gerritje - In Memoriam †
Senior Member
Berichten: 13447
Lid geworden op: 03 okt 2004 17:14

Bericht door Gerritje - In Memoriam † »

Het rare vindt ik dat ik op zowel de Carminat (Renault Laguna), alsook op mijn Mio 269, die beide zijn voorzien van navteq kaart materiaal, dit adres wel in kan geven en er keurig voor de deur wordt afgeleverd.
Als dat werkelijk het geval is met Navteq kaarten, want diezijn volkomen identiek aan die welke JW net heeft gebruikt voor de controle, dan is hier iets heel wonderlijks aan de hand.
Als het op een oude Navteq kaart stond, moet het nu ook nog kunnen tenzij je in een saneringswijk woont natuurlijk.
Aangezien je het ook over TeleAtlas hebt, kan ik me heel goed indenken dat je daar volkomen andere resultaten krijgt. Navteq heeft wel eens jarenlang hele nieuwbouwijken verzuimd op te nemen en TeleAtlas is gebleken zeer sterk te zijn in het opnemen van wegen waarop je niet kunt of mag rijden
Vragen & antwoorden mbt navigatie svp via het forum, niet per Privé-Bericht of E-Mail
-- Mededeling: Gerritje is op 23-03-2012 te Oosterhout overleden --

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
limbourgois
Starting Member
Starting Member
Berichten: 18
Lid geworden op: 05 sep 2009 09:08

Bericht door limbourgois »

antwoord op vraag van JW:

Nr 96 moet ongeveer circa 200 meter verder aan de andere zijde van de straat. Ik heb dat niet gecontroleerd, weet niet eens of deze daadwerkelijk bestaat, maar ik heb vanaf mijn overbuurman (nr 56) de woningen geteld.
Aangezien het dan een simpele telsom wordt 96 min 56 is 40 en dan delen door 2 blijken dit dus 20 woningen te zijn met een gemiddelde voorfrontbreedte van 10 meter is dat 200 meter dus.
Ik heb ondertussen ook even op de Map reporter gekeken van Navteq, ook daar zie ik eigenlijk alleen de straat vermeld, nadat ik het huisnummer had ingetypt aldaar, kwam dit in de vervolgfase te vervallen. en kwam de aanduiding alleen op het midden van genoemde straat uit. (circa 50 mtr voorbij mijn woning)


Ter verduidelijking voor gerrit:
In zowel de MIO alsook het Carminat systeem nieuwe en oude kaarten gebruikt van Navteq.
Originele en ook sommige van internet gehaald. Allemaal perfect werkend.
En nee, ik woon niet in een saneringsbuurt. De straat ligt hier al vanaf de 50 tiger jaren.
De woning waar ik in woon is gebouwd in 2001. Het is een doodgewone straat zonder verkeers beperkende maatregels, behalve dan die ondingen welke verkeersdrempels heten.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Gebruikersavatar
Gerritje - In Memoriam †
Senior Member
Berichten: 13447
Lid geworden op: 03 okt 2004 17:14

Bericht door Gerritje - In Memoriam † »

Nogmaals: Bizar!
Vragen & antwoorden mbt navigatie svp via het forum, niet per Privé-Bericht of E-Mail
-- Mededeling: Gerritje is op 23-03-2012 te Oosterhout overleden --

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
JW
Senior Member
Berichten: 14088
Lid geworden op: 01 sep 2003 21:19

Bericht door JW »

limbourgois schreef: ....In zowel de MIO alsook het Carminat systeem nieuwe en oude kaarten gebruikt van Navteq.
Originele en ook sommige van internet gehaald. Allemaal perfect werkend.
En nee, ik woon niet in een saneringsbuurt. De straat ligt hier al vanaf de 50 tiger jaren.
De woning waar ik in woon is gebouwd in 2001. Het is een doodgewone straat zonder verkeers beperkende maatregels, behalve dan die ondingen welke verkeersdrempels heten.
Geldt dat misschien ook voor deze kaarten, waarover je schreef:
dat het kaart materiaal geheel een update is van 2008/2009 met systeem update.
In dat geval kan ik me er wat bij voorstellen....

De vraag, eerder gesteld was ook welke DB er op die kaart staat, dat kun je zien als je 'm in de PC stopt.

Groet,
JW
RT4-HDD in Citroën C5 Break V6 Exclusive
Voorheen: MS 5500 met 'franse' MT 5010/01-VT en MA 1410 splitter

_______________________________________
Vragen & antwoorden svp via het forum, niet per Prive-Bericht of E-Mail.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
limbourgois
Starting Member
Starting Member
Berichten: 18
Lid geworden op: 05 sep 2009 09:08

Bericht door limbourgois »

Hier een paar pictures van mijn dvd

Ik ben echt geen leek in navigatie software, dus als ik vermeld dat het hier gaat over originele dvd's dan zijn het ook originele versie's.

En ja bij vorige navigatie systemen heb ik apparaten geunlocked om er ook andere kaartsystemen op te kunnen draaien. Hierdoor weet ik dat er soms ook rubish tussen" illegale" versie's kan zitten.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Gebruikersavatar
Gerritje - In Memoriam †
Senior Member
Berichten: 13447
Lid geworden op: 03 okt 2004 17:14

Bericht door Gerritje - In Memoriam † »

Wellicht en overvloede maar ik zou echt graag weten wat het label van de DVD is
Vragen & antwoorden mbt navigatie svp via het forum, niet per Privé-Bericht of E-Mail
-- Mededeling: Gerritje is op 23-03-2012 te Oosterhout overleden --

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
limbourgois
Starting Member
Starting Member
Berichten: 18
Lid geworden op: 05 sep 2009 09:08

Bericht door limbourgois »

Label??????

foto staat toch???

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
JW
Senior Member
Berichten: 14088
Lid geworden op: 01 sep 2003 21:19

Bericht door JW »

Eerder is er geschreven:
Als je de DVD in de PC stopt kun je het label aflezen.
Als het juist is krijg je daar te zien: we_06q4
Dát wordt er mee bedoeld....

Groet,
JW
RT4-HDD in Citroën C5 Break V6 Exclusive
Voorheen: MS 5500 met 'franse' MT 5010/01-VT en MA 1410 splitter

_______________________________________
Vragen & antwoorden svp via het forum, niet per Prive-Bericht of E-Mail.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Gebruikersavatar
Mazurka
Senior Member
Berichten: 722
Lid geworden op: 08 jul 2009 11:42

Bericht door Mazurka »

@limbourgois

Ik heb deze DVD ook, alleen in een Saab. Is het zinvol om eens bij mij te kijken of het adres er wel goed in zit?

Stuur dan even een pm met de gegevens.

Gr.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
limbourgois
Starting Member
Starting Member
Berichten: 18
Lid geworden op: 05 sep 2009 09:08

Bericht door limbourgois »

Het enige wat ik kan vinden als naamvermelding is: Europe V1.7.43.3

Van WE_**** is niets te zien.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Gebruikersavatar
Mazurka
Senior Member
Berichten: 722
Lid geworden op: 08 jul 2009 11:42

Bericht door Mazurka »

Mijn DVD heeft het label we_06q4

Ik heb even voor je gekeken en ook bij mij kwam 79 niet voor. Wel kreeg ik de volgende opties:
23-123
24
26
28-32
29-63
34-52
54-96
65-75
81-123

Zoals je ziet is jouw huis volgens de navi van de aardbodem verdwenen.

Krijg jij ook dezelfde opties ?

Gr.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
limbourgois
Starting Member
Starting Member
Berichten: 18
Lid geworden op: 05 sep 2009 09:08

Bericht door limbourgois »

Ik heb trouwens even de files bekeken op de de dvd en het zijn allemaal *.sdl extenties
De oudste is gewijzigd 18-09-2001, de jongste op 13-04-2008.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
limbourgois
Starting Member
Starting Member
Berichten: 18
Lid geworden op: 05 sep 2009 09:08

Bericht door limbourgois »

Waarschijnloijk zal het wel niet mogelijk zijn, maar ik heb nog de originele dvd van 2003 ook nog,
Morgen zal ik die er eens instoppen als die um nog slikt vanwege de update.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
limbourgois
Starting Member
Starting Member
Berichten: 18
Lid geworden op: 05 sep 2009 09:08

Bericht door limbourgois »

Mazurka schreef:Mijn DVD heeft het label we_06q4

Ik heb even voor je gekeken en ook bij mij kwam 79 niet voor. Wel kreeg ik de volgende opties:
23-123
24
26
28-32
29-63
34-52
54-96
65-75
81-123

Zoals je ziet is jouw huis volgens de navi van de aardbodem verdwenen.

Krijg jij ook dezelfde opties ?

Gr.
Zo ver had ik het nog niet bekeken Mazurka, maar ik heb het even gechecked en ik krijg precies dezelfde opties
De enige conclusie die ik hieruit kan trekken is het feit dat nr 77 en 79 uit de database wegvallen.
Dit zijn net de 2 woningen die recenter bij gebouwd zijn geworden. Maar wat heet recent? ik vind 2001 toch al redelijk lang geleden. De A73 die wel op de navi voorkomt is pas van 2008 open ( nou ja, soms dan).
Men is dus slordig met nieuwe gegevens te implementeren.

Maar ik heb nog steeds geen reactie op mijn vraag wat die grijze bolletjes beteken die verschijnen op mijn routekaart waar ik gereden heb?
Iemand hier een antwoord op?

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
limbourgois
Starting Member
Starting Member
Berichten: 18
Lid geworden op: 05 sep 2009 09:08

Bericht door limbourgois »

Mazurka schreef:Mijn DVD heeft het label we_06q4

Ik heb even voor je gekeken en ook bij mij kwam 79 niet voor. Wel kreeg ik de volgende opties:
23-123
24
26
28-32
29-63
34-52
54-96
65-75
81-123

Zoals je ziet is jouw huis volgens de navi van de aardbodem verdwenen.

Krijg jij ook dezelfde opties ?

Gr.
Tis eigenlijk jammer dat de belasting dienst mij wel weet te vinden, kan iemand hun adviseren om Navteq te raad plegen??

LOL

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Statistieken
    Laatste bericht
  • navigatie inbouwen mazda 6
    door HUMA » 08 mar 2018 15:42 » in Mazda
    Reacties: 0
    Weergaves: 760
  • navman navigatie probleem
    door gewoondre » 17 mar 2015 11:18 » in Navman
    Reacties: 1
    Weergaves: 1077
  • Navigatie IX20 probleem met touchscreen
    door Paul1953 » 14 nov 2016 18:13 » in Hyundai
    Reacties: 1
    Weergaves: 2974
  • Probleem achteruitkijk camera en navigatie f930bt
    door hanswerner56 » 03 mei 2014 13:35 » in Mobiele Pioneer systemen
    Reacties: 1
    Weergaves: 1380
  • Mazda Denso Navigation DVD's
    door Huye » 18 nov 2015 01:35 » in Te Koop Aangeboden
    Reacties: 2
    Weergaves: 1178
  • TomTom NR1 Inbouw MAZDA
    door Beckermanneke » 18 sep 2014 21:30 » in TomTom
    Reacties: 9
    Weergaves: 4603
  • probleem met imi rns 510
    door Dragon76 » 02 jun 2014 21:17 » in Overige merken -- VASTE INBOUW --
    Reacties: 2
    Weergaves: 609

Terug naar “Mazda”