Foutjes in de navigatie (JVC KD-NX901 met 1e update NavTeq)

Mathy
Average Member
Average Member
Berichten: 74
Lid geworden op: 04 jan 2007 17:36

Bericht door Mathy »

Hallo JW

Ik heb voor de zekerheid ook even op het hoesje van de update DVD's gekeken. Het is inderdaad versie 2. 2006 of 2007 schijnt weinig uit te maken. Ze zijn tegelijk in december 2006 verschenen.

Maar het is de eerste update die beschikbaar is.

Groetjes

Mathy

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
JW
Senior Member
Berichten: 14088
Lid geworden op: 01 sep 2003 21:19

Bericht door JW »

Zit in die update ook al de SW aanpassing waarover in dit verhaal http://www.kieskeurig.nl/review/F7936C5 ... 49740F.htm gesproken wordt? Daarvan is dus sprake om daarmee een aantal onlogische routes op te lossen.
Daar kom ik trouwens "Mathy" tegen, ik neem aan dat die jou niet onbekend is :wink:

Verder heb ik het Manual eens bestudeerd, daarvan heb ik de duitse versie. Op pagina 21 staat wat je in het testmenu kunt zien, daarbij de vraag of jij die status 4 (al) bereikt hebt.

Groet,
JW
RT4-HDD in Citroën C5 Break V6 Exclusive
Voorheen: MS 5500 met 'franse' MT 5010/01-VT en MA 1410 splitter

_______________________________________
Vragen & antwoorden svp via het forum, niet per Prive-Bericht of E-Mail.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
charisma
Starting Member
Starting Member
Berichten: 17
Lid geworden op: 23 apr 2007 19:12

Bericht door charisma »

JW schreef:Zit in die update ook al de SW aanpassing waarover in dit verhaal http://www.kieskeurig.nl/review/F7936C5 ... 49740F.htm gesproken wordt? Daarvan is dus sprake om daarmee een aantal onlogische routes op te lossen.
Daar kom ik trouwens "Mathy" tegen, ik neem aan dat die jou niet onbekend is :wink:

Verder heb ik het Manual eens bestudeerd, daarvan heb ik de duitse versie. Op pagina 21 staat wat je in het testmenu kunt zien, daarbij de vraag of jij die status 4 (al) bereikt hebt.

Groet,
JW
JW ik zat ook eens te kijken bij kieskeurig en kwam daar het volgende bericht tegen, wat mij erg opviel daar ik er als eens eerder wat over geschreven heb.
Grooveman: Ik heb het apparaat nu anderhalf jaar in bezit en ben er nog steeds erg tevreden over! ... alleen leek het alsof de laatste weken steeds de hele routeplanning tijdens het rijden in de war raakte terwijl het al die tijd zeer precies en perfect heeft gewerkt! Na lang zoeken (toch constant 8 sattelieten) kwam ik erachter dat bij het schakelen/doordrukken van de pook naar de 5, het achteruitrijd-signaal een klein kort pulsje afgaf in de bak-schakelaar waardoor het apparaat even in de achteruitrij-modus ging terwijl dat niet zo was! Als oplossing heb ik nu het hele achteruitrij-signaal(draad) eraf gehaald waardoor het apparaat nog beter en sneller navigeert dan voorheen! Probleem ligt natuurlijk aan mijn auto maar misschien kunnen jullie hier toch iets mee of heb je er iets aan! Succes.


Dat is toch op zijn zacht gezegd vreemd, nadat hij het achteruisignaal eraf gehaald heeft, toch?

Nu wil ik niet weer een discussie aangaan, maar ikzelf rij nu al ongeveer 6 jaar zonder achteruitsignaal en ik merk er echt niets van dat hij niet aangesloten is.
Maar ik zeg er wel bij dat ik ook niet veel achteruitrij, en als dat onverhoopt wel het geval is, en het zijn 10 tallen meters, dan keer ik wel :D

Gr.Charisma

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
JW
Senior Member
Berichten: 14088
Lid geworden op: 01 sep 2003 21:19

Bericht door JW »

Die figuur had met grote regelmaat dat achteruitsignaal op z'n systeem, ook als hij vooruit reed. En in z'n vijf gaat het dan hard, heel wat meters worden zó afgelegd en dus wist de navi echt niet meer waar 'ie aan toe was. Hij koos toen voor "the next best" optie maar in Bart's reactie daaronder wordt al gesteld dat het niet verstandig is 'm niet aan te sluiten.

Voorts laat Mathy's verhaal zien dat het goed mis kan gaan zonder achteruit, 's morgens 1-2 km rijden zonder navigatie, da's niet niks.
Dat daar, naar we denken ook wat anders speelt verandert daar niks aan :idea:

Groet,
JW
RT4-HDD in Citroën C5 Break V6 Exclusive
Voorheen: MS 5500 met 'franse' MT 5010/01-VT en MA 1410 splitter

_______________________________________
Vragen & antwoorden svp via het forum, niet per Prive-Bericht of E-Mail.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Mathy
Average Member
Average Member
Berichten: 74
Lid geworden op: 04 jan 2007 17:36

Bericht door Mathy »

Hallo heren

Volgens de documentatie die bij de update DVD's zat, zit die softwareaanpassing (logischere routes berekenen) er bij. Maar ja, als je naar school gaat is een 6 i.p.v. een 5 net zo goed een verbetering als een 8 i.p.v. een 7. Dus "logischer" wil nog niet zeggen "logisch".

Als ik hier de oprit af rijdt en naar rechts ga, duurt het een meter of 300 voor ik weer de bocht om moet. De volgende bocht dient zich iets sneller aan, maar de daarnavolgende bocht duurt weer 400 a 500 meter, misschien ook nog wel iets langer. Ik denk dat ik met 1 a 2 km iets aan de ruime kant gezeten heb. 400 a 1200 meter zal de lading iets beter dekken. Maar misschien heeft die lange afstand tussen twee bochten iets te maken met het feit dat het wat langer duurt voor ie weer weet waar ie is.

Edit: een vergelijkbaar probleem als hierboven (puls van achteruitrijschakelaar bij 5de versnelling) zal in mijn geval niet zo snel optreden. De achteruit zit naast de eerste versnelling.

Groetjes

Mathy

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
JW
Senior Member
Berichten: 14088
Lid geworden op: 01 sep 2003 21:19

Bericht door JW »

Mathy schreef:Hallo heren

Volgens de documentatie die bij de update DVD's zat, zit die softwareaanpassing (logischere routes berekenen) er bij. Maar ja, als je naar school gaat is een 6 i.p.v. een 5 net zo goed een verbetering als een 8 i.p.v. een 7. Dus "logischer" wil nog niet zeggen "logisch".

Als ik hier de oprit af rijdt en naar rechts ga, duurt het een meter of 300 voor ik weer de bocht om moet. De volgende bocht dient zich iets sneller aan, maar de daarnavolgende bocht duurt weer 400 a 500 meter, misschien ook nog wel iets langer. Ik denk dat ik met 1 a 2 km iets aan de ruime kant gezeten heb. 400 a 1200 meter zal de lading iets beter dekken. Maar misschien heeft die lange afstand tussen twee bochten iets te maken met het feit dat het wat langer duurt voor ie weer weet waar ie is.

Edit: een vergelijkbaar probleem als hierboven (puls van achteruitrijschakelaar bij 5de versnelling) zal in mijn geval niet zo snel optreden. De achteruit zit naast de eerste versnelling.
Groetjes

Mathy
Uiteraard zal dat probleem zich bij jou niet voordoen. Zolang je de achteruit niet aangesloten hebt zeker niet :wink:

FF terug naar de rest van het verhaal.

Ik heb inmiddels ook met veel belangstelling de verhalen van Mathy gelezen op het duitse forum, ik neem even aan dat jij dat bent. Overigens m'n compli's, je kunt je voortreffelijk uitdrukken in het Duits :Yes:
Daar heb ik met name je verhaal over het inlezen van de update met stijgende verbazing zitten lezen. Dat zoiets zóóó lang duurt, het lijkt wel een oude USB 1.1 verbinding :oops:
Vraag daarbij is of er bij die transfer soms ook wat fout gegaan kan zijn, en dat daardoor niet alle gegevens goed op de HD gezet zijn. Zomaar een gedachte, naar analogie van wat je wel eens meemaakt op je PC thuis. Soms moet je een installatie van een programma op een HD overdoen omdat het er niet goed op staat.
En ook bij het inlezen van nieuwe besturings-SW op een Navi computer hebben we dat meegemaakt, pas bij de tweede keer ging het goed. Om maar niet te praten over de perikelen met de Update #2 en 3 bij de VDO MS 2010 :wink:

Terug naar wat je hierboven ook schreef, de tijd die het duurt vooraleer je weer goed begeleid wordt.
Daarom een paar vragen:
-als je 's morgens start nadat je je auto de vorige dag achteruit weggezet hebt, sta je dan wel meteen op de goede positie in het systeem
-als je dan 's morgens wegrijdt, hoeveel sat's ontvang je dan?
-als je je auto niet achteruit weggezet hebt, hoe verloopt het proces dan?
-worden de gegevens, zoals adressen toegevoegd in het adresboek wel goed opgeslagen?

Groet,
JW
RT4-HDD in Citroën C5 Break V6 Exclusive
Voorheen: MS 5500 met 'franse' MT 5010/01-VT en MA 1410 splitter

_______________________________________
Vragen & antwoorden svp via het forum, niet per Prive-Bericht of E-Mail.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Mathy
Average Member
Average Member
Berichten: 74
Lid geworden op: 04 jan 2007 17:36

Bericht door Mathy »

Hallo JW

Ja, dat ben ik. Mijn naam komt niet zo vaak voor, dus kan ik die gewoon als inlognaam gebruiken. Meestal doe ik dat dan ook.

Bedankt voor het compliment trouwens.

Helaas staat de KD-NX901 niet bekent om z'n snelheid als het gaat om het kopieren van data naar de harde schijf. Van muziek van SD naar harde schijf kopieren schijnt ook eeuwig te duren. Je zou bijna gaan denken, dat ieder bit na het kopieren uitvoerig getest wordt, voor ie het volgende bit kopieert.

Ik heb geen foutmeldingen gehad (lees: gezien. Ik heb er niet de hele tijd naast gezeten) tijdens de update. Ik mag toch hopen, dat dat betekend dat alles goed is gegaan.

Op je vragen kom ik op een later moment terug. Als ik me niet vergis, geeft ie 's morgens de verkeerde positie aan en ontvangt ie dan 8 satellieten. Maar ik rijd niet zo veel/vaak en ik kijk ook niet iedere keer hoeveel satellieten hij ontvangt. Vorige adressen kan ik gewoon nog terugvinden, maar ik heb nog geen adressen echt opgeslagen. (Als ik me niet vergis, worden de laatste 50 adressen automatisch opgeslagen en kun je er zelf ook nog 50 ingeven. Dat laatste heb ik nog niet gedaan en tot nog toe heb ik nog geen reden gevonden, om het wel te doen.)

Zoals al aangegeven rij ik niet zo veel, het kan dus even duren voor ik iets kan zeggen. Maar ik zal erop letten wat ie precies wanneer aangeeft en wat ie aangeeft als ik hem niet achteruit wegzet (op een manier, dat ik 's morgens ook niet terugop moet rijden. Onze oprit is niet zo breed, dat ik zonder omdraaien vooruit erop én vooruit eraf kan).

Groetjes

Mathy

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Mathy
Average Member
Average Member
Berichten: 74
Lid geworden op: 04 jan 2007 17:36

Bericht door Mathy »

Hallo JW

Even een aanvulling:

Leerniveau is 4. Sinds de eerste calibratie.

Ik heb even passen geteld (ik ben redelijk groot). Onze oprit is een meter of 40 lang. Zover rij ik dus (minimaal) terugop als ik de auto op de oprit zet. Ik heb het idee, dat de afstand die je achteruit aflegt (zonder achteruitrijsignaal) invloed heeft op de afstand die nodig is, om te hercalibreren/corrigeren. Hoe groter de een, hoe groter de ander.

Ik heb straks de auto zonder terugop rijden geparkeerd en ben van daar een dik uur later ook weer weggereden. Geen hercalibratie! Ik ben net thuisgekomen en heb de auto weer achteruit de oprit op gereden. Op de display stond toen ik stil stond, de naam van de straat schuin tegenover ons huis. Als je dan weet dat KD-NX901 meent dat ons huis 30 meter verderop ligt en de KD-NX901 het NOG zonder achteruitrijsignaal doet en dus denkt dat ik vooruit reed, is dat geen gekke conclusie. De instructies die hij bij wegrijden geeft, passen bij deze conclusie.

Groetjes

Mathy

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Gebruikersavatar
Gerritje - In Memoriam †
Senior Member
Berichten: 13447
Lid geworden op: 03 okt 2004 17:14

Bericht door Gerritje - In Memoriam † »

Keurige weergave van de problematiek die je kunt aantreffen bij het niet aansluiten van het achteruitrijsignaal.
Maar ondanks deze uiteenzetting zullen er velen blijven beweren dat het flauwekul is, met niet zelden de minst steekhoudende argumenten.
Vragen & antwoorden mbt navigatie svp via het forum, niet per Privé-Bericht of E-Mail
-- Mededeling: Gerritje is op 23-03-2012 te Oosterhout overleden --

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Mathy
Average Member
Average Member
Berichten: 74
Lid geworden op: 04 jan 2007 17:36

Bericht door Mathy »

Hallo navigatoren

Toen dit ...
"- Als ik op de N281 de afslag Kerkrade-West neem en onderaan rechtsaf sla (zoals navigatiesysteem heeft aangegeven), meldt het apparaat dat ik na 800 meter moet omkeren. Terwijl ik gewoon op de enig logische route zit. "
... weer optrad heb ik eens naar de precieze route gekeken, die het apparaat me wil laten volgen. Om de een of andere reden wil het apparaat me via een omweg naar m'n doel sturen. Dus niet rechtsaf en boven aan de brug naar links, maar onder de brug door, omkeren en vanaf de andere kant omhoogrijden en rechtsaf. Het lijkt er wel heel erg op, alsof een deel van de logische route als "liever niet deze weg gebruiken" op de harde schijf staat. Maar hij geeft wel aan, dat ie weet dat daar een weg ligt. Maar de naam kent ie dan weer niet.

Groetjes

Mathy

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
JW
Senior Member
Berichten: 14088
Lid geworden op: 01 sep 2003 21:19

Bericht door JW »

Ik herinner me een soortgelijk verhaal, een aantal jaren geleden. Toen gebeurde dat bij iemand op de A2 in de buurt van de afslag Lage Weide, komend vanaf Amsterdam.
Dát bleek een "omgevallen bitje" op de betreffende CD te zijn..

Ook een in Parijs wonende vriend had iets dergelijks als hij 's dagelijks naar kantoor reed.
Op een kaarsrechte weg moest hij van het systeem op een kruising rechtsaf slaan, dan na 100 meter keren en vervolgens op die zelfde kruising weer rechtsaf z'n weg vervolgen. Oftewel, kennelijk stond er op die kruising een bitje verkeerd waardoor het systeem dacht dat die kruising geblokkeerd was. Met een nieuwe CD in z'n systeem was dat probleempje opgelost.


Aan zoiets zit ik te denken met de DB op jouw harde schijf. Er hoeft maar ergens een bitje verkeerd te zitten en je krijgt zoiets.
Heb je een mogelijkheid de harde schijf opnieuw te laden?

Overigens, heb je de achteruitdraad al gevonden :?:

Groet,
JW
RT4-HDD in Citroën C5 Break V6 Exclusive
Voorheen: MS 5500 met 'franse' MT 5010/01-VT en MA 1410 splitter

_______________________________________
Vragen & antwoorden svp via het forum, niet per Prive-Bericht of E-Mail.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Mathy
Average Member
Average Member
Berichten: 74
Lid geworden op: 04 jan 2007 17:36

Bericht door Mathy »

Hallo JW

Voor de update had ie vaker van dat soort domme dingen. Vaak werd je van de autobaan afgeleid naar de strook waar de op- en afritten op aansluiten, om dat aan het eind van die strook weer de autobaan opgestuurd te worden. En destijds ben ik ook eens van de doorgaande weg geleid, na 100 meter over een soort B-weg, daarna naar rechts en vervolgens weer de gewone weg op.

Sinds de update doet ie dat niet of nauwelijks meer. Maar ja, zoals hierboven al beschreven doet ie het op sommige punten nog wel. Of ik hem nog eens kan her-updaten met dezelfde DVD weet ik niet. Ik ben bang dat het aan de oude info ligt die JVC wil dat NavTeq aan ons ter beschikking stelt.

Re: "Achteruitrijsignaal"

Bij mij duren dit soort acties meestal wat langer voor ik eraan begin of ermee doorga. Maar ik heb iets gevonden. Helaas ligt dit draadje onder de a-stijl, terwijl ik het signaal ergens onder het dashboard wil aansluiten. Ik weet dat ie daar ergens moet liggen, maar ja, daar in de buurt liggen ook de relais en de zekeringen. Er komen dus meer draadjes uit daar in de buurt. En onder het motto: "je doet het goed of je doet het niet" kan het dus niet ergens anders aangesloten worden. ;-)

Groetjes

Mathy

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Statistieken
    Laatste bericht
  • VW navigatie update 2017/2018 navigatie systeem loopt vanst
    door Peterdekoning » 07 okt 2018 18:13 » in V.A.G
    Reacties: 0
    Weergaves: 1071
  • Kia Cee'd navigatie software update, alternatief?
    door Johnnyboy » 22 jan 2015 14:24 » in Kia
    Reacties: 0
    Weergaves: 1045
  • avic-f130 navigatie foutmelding na update
    door tuningfreaknl » 23 mei 2016 19:52 » in Vaste Pioneer systemen
    Reacties: 2
    Weergaves: 893
  • citroen picasso 2001 update navigatie
    door kaatjepas » 16 jul 2015 11:00 » in Citroën
    Reacties: 0
    Weergaves: 818
  • Navigatie-update voor een Nissan Note uit 2013
    door Bert1969 » 28 dec 2014 18:48 » in Te Koop Gevraagd
    Reacties: 0
    Weergaves: 673
  • Lege SD kaart voor Navteq download
    door lynn » 19 aug 2014 16:19 » in Lancia
    Reacties: 1
    Weergaves: 2526
  • Peugeot 406 2003 gekocht,met navigatie.zoek cdrom voor navigatie
    door 406rijder » 28 feb 2015 21:21 » in Peugeot
    Reacties: 2
    Weergaves: 1295

Terug naar “JVC”