De JVC KD-NX901: wat te doen

Pro Xedos
New Member
New Member
Berichten: 5
Lid geworden op: 09 feb 2007 20:58

De JVC KD-NX901: wat te doen

Bericht door Pro Xedos »

Hey mensen

ik heb sinds korte tijd de navigatie JVC overkocht van iemand. Nu het volgende alles is aangesloten en werkt in mijn ogen als ik op de navigatie toets druk dan kom ik in het scherm waarin staat:

VP Calibratie
GPS:OK
de pps statistiek rechtsonder
Niveau leren: 1

etc etc


buiten dit scherm kan ik helemaal niks doen, normaal als je op select moet drukken kun je de route inplannen helaas doet knop select niks en blijft hij op dit schermpie staan. Ik heb de runtime al gewist dit stond in het boekje dat je moets doen als je van auto veranderd of van banden. na dit gedaan te hebben doet het schermpje nog steeds niks. Als ik rij en zet het test scherm op word alles wel nauwkeurig aangegeven. PPS is ok de km/h geeftie aan alles is goed ook da sateliet status gaat tot 7 maar niks veranderd aan dit schermpje waar ik steeds op uitkom. wat kan dit zijn? Moet mijn TMC of radio aangesloten zijn? Ik heb de kabel namelijk er niet inzitten en geen radio ontvangst aangezien ik een electrische antenne heb en de radio toch nooit gebruikt zie ik deze liever uitgesschakeld als in. Nu moet ik mijn radio inschakelen? Of is dit niet nodig? Wie kan me helpen om uit dit schermpie te komen... Software is trouwens goed.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Gebruikersavatar
gjh
Starting Member
Starting Member
Berichten: 21
Lid geworden op: 18 jul 2006 22:00

Bericht door gjh »

Hallo Pro Xedos,

Je moet het systeem altijd eerst kalibreren voordat hij zal werken.
Het scherm dat je nu ziet is het kalibratie scherm.
Je zult nu gewoon een tijdje(20-30min) moeten rondrijden met een minimale snelheid van 40km/h zodat het systeem zich kan instellen.

Tip: neem de snelweg dan valt snelheid niet onder de 40km/h en je rijdt dan constant de kalibratie is dan in het algemeen veel korter. :D

Heb dit systeem sinds juli 2006 en sinds zaterdag de nieuwste update van navigatiesoftware.

Goed systeem!

Geniet van je navigatie

GJH
Audi A4 Avant TD[color=red]I[/color] Businessline 2002
Navigatie: JVC KD-NX901

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Gebruikersavatar
Bessie
Senior Member
Berichten: 250
Lid geworden op: 14 jan 2007 18:43

Bericht door Bessie »

Als aanvulling: ik heb tevens hier op het Forum geleerd dat er voor het kalibratieproces géén bestemming ingegeven dient te worden. Dus gewoon een aardig stukje touren.

Grüßen,
Bessie
[size=75]RNS 510 in VW Passat Variant R36[/size]

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Gebruikersavatar
Gerritje - In Memoriam †
Senior Member
Berichten: 13447
Lid geworden op: 03 okt 2004 17:14

Bericht door Gerritje - In Memoriam † »

Tip: neem de snelweg dan valt snelheid niet onder de 40km/h en je rijdt dan constant de kalibratie is dan in het algemeen veel korter.
En volg vooral deze tip niet op want dan duurt kalibreren maanden!
Een minuut of 15 over bochtige wegen, door gedigitaliseerd gebied zodat er veel "vergeleken" moet worden met de kaart. De > 40 km/h eis ken ik niet, is dat een aanbeveling of een vereiste?
Vragen & antwoorden mbt navigatie svp via het forum, niet per Privé-Bericht of E-Mail
-- Mededeling: Gerritje is op 23-03-2012 te Oosterhout overleden --

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Pro Xedos
New Member
New Member
Berichten: 5
Lid geworden op: 09 feb 2007 20:58

Bericht door Pro Xedos »

Hey kijk jongens echt superbedankt! Ik heb al een beetje rondgereden maar dat waren stukkies niet langer dan 10 tot 15 minuten. Dus zal morgen eens gaan toeren ;-) Heel erg bedankt voor de tips! Ik dacht al dat ik iets verkeerds had gedaan..


ff over de software

is het nodig deze te vernieuwen? Of enigszins bij te houden...

Net ff gekeken maar kost redelijk wat 200 eurie...

Najah tis allemaal voor een goed doel e ;-)

hey jongens bedankt!

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Gebruikersavatar
gjh
Starting Member
Starting Member
Berichten: 21
Lid geworden op: 18 jul 2006 22:00

Bericht door gjh »

Hallo,

Dit is een vereiste(rijden met minimaal 40km/h) staat in de handleiding :idea: als Pro Xedos dit doorgelezen had was hij dit mogelijk wel tegengekomen.
Ik heb zelf gemerkt dat dit systeem tijdens kalibratie het beste en snelste werkt via snelweg....maar als jij hier andere ervaringen mee hebt... :D
Natuurlijk kun je ook via de bochtige wegen kalibreren maar dit systeem werkt via een hardeschijf en geeft(na eigen ervaring) veel storingen als je het zo toepast waardoor je dit moet herhalen.
Met 15 minuten zul je als je geluk hebt het mee redden maar mijn ervaring leert dat je meer tijd nodig hebt.
Je kunt tijdens het kalibreren van dit systeem geen functies mbt navigatie aanspreken en GEEN bestemming invoeren.

Daar is ontvangst het beste...aantal satelieten(GPS getal het hoogst)
Audi A4 Avant TD[color=red]I[/color] Businessline 2002
Navigatie: JVC KD-NX901

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Gebruikersavatar
Gerritje - In Memoriam †
Senior Member
Berichten: 13447
Lid geworden op: 03 okt 2004 17:14

Bericht door Gerritje - In Memoriam † »

maar dit systeem werkt via een hardeschijf
Oh, vandaar dat je minimaal 40 km/h moet rijden :shock:
Maar ik denk niet dat de harde schijf enige relatie heeft met het af te leggen parcours.
Het rijden van een gevarieerd traject is juist bijzoonder handig omdat daar zoveel afwijkingen van de berekende positie optreden waardoor het systeem dat de map matcht hierdoor veel sneller kalibreert. Ik geloof de 40 km/h eis onmiddelijk maar voor zo'n systeem eerder onzinnig dan handig.
Vragen & antwoorden mbt navigatie svp via het forum, niet per Privé-Bericht of E-Mail
-- Mededeling: Gerritje is op 23-03-2012 te Oosterhout overleden --

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Pro Xedos
New Member
New Member
Berichten: 5
Lid geworden op: 09 feb 2007 20:58

Bericht door Pro Xedos »

Ik laat jullie morgen weten hoe het gegaan is! ;-)

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Mathy
Average Member
Average Member
Berichten: 74
Lid geworden op: 04 jan 2007 17:36

Bericht door Mathy »

Hallo Gerritje

De minimale snelheid zorgt ervoor, dat er genoeg pulsen binnenkomen om een betrouwbare berekening te kunnen maken. Systemen die met een snelheidspuls werken, moeten leren hoeveel pulsen er per afgelegde weg afgegeven worden. Dat zal per merk/type/uitvoering (van de auto) anders zijn. Pas als je weet dat een bepaald aantal pulsen staat voor een bepaalde afstand, weet je welke afstand de auto aflegd. Dat inbouwnavigatiesystemen vooral uitgaan van het aantal pulsen en van wat de gyroscoop vertelt, legt JW al uit in z'n "waarom moet ik het achteruitrijsignaal aansluiten" verhaal.

Groetjes

Mathy

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Gebruikersavatar
Bessie
Senior Member
Berichten: 250
Lid geworden op: 14 jan 2007 18:43

Bericht door Bessie »

:shock: :shock: :shock: :shock: Gerritje? :D
[size=75]RNS 510 in VW Passat Variant R36[/size]

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
JW
Senior Member
Berichten: 14088
Lid geworden op: 01 sep 2003 21:19

Bericht door JW »

Bij 40 km/u komen er heeeel veel pulsen binnen. Dat zijn er, uitgaande van een normaal getal van 5000 pulsen/km, zo'n 50 per seconde en da's heel veel meer dan het systeem nodig heeft om te kunnen kalibreren.

Dat er zo'n getal in het instructie boekje staat kan ik dan ook niet plaatsen, ik hou het er maar op dat de schrijver daarvan niet precies wist hoe het in elkaar steekt. Zoals je wel vaker meemaakt bij handleidingen :oops:

En het is zoals Gerritje ook al aangegeven heeft, je moet juist heel veel bochten rijden, liefst haaks om goed te kunnen kalibreren. En dat in een goed gedigitaliseerd gebied.

Groet,
JW
RT4-HDD in Citroën C5 Break V6 Exclusive
Voorheen: MS 5500 met 'franse' MT 5010/01-VT en MA 1410 splitter

_______________________________________
Vragen & antwoorden svp via het forum, niet per Prive-Bericht of E-Mail.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Gebruikersavatar
Gerritje - In Memoriam †
Senior Member
Berichten: 13447
Lid geworden op: 03 okt 2004 17:14

Bericht door Gerritje - In Memoriam † »

Mathy,

Blij dat je me dit even hebt verduidelijkt. Eindelijk gaat het licht aan.
Excuses aan alle anderen die ik in de afgelopen jaren door mijn kennelijk vermeende gebrek aan kalibratiekennis mogelijk op het verkeerde been heb gezet.
Vragen & antwoorden mbt navigatie svp via het forum, niet per Privé-Bericht of E-Mail
-- Mededeling: Gerritje is op 23-03-2012 te Oosterhout overleden --

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Pro Xedos
New Member
New Member
Berichten: 5
Lid geworden op: 09 feb 2007 20:58

Bericht door Pro Xedos »

:lol: Nouw eindelijk na een 20 minuutjes snelweg gereden te hebben sprong ineens het kompas op en was het systeem gekalibreerd! Iedereen super bedankt! Hij doet et nu perfect!


groetjesss

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Gebruikersavatar
Gerritje - In Memoriam †
Senior Member
Berichten: 13447
Lid geworden op: 03 okt 2004 17:14

Bericht door Gerritje - In Memoriam † »

Geweldig dat het gelukt is.
Maar ik vraag me af of ik na al die jaren van kennis over kalibratie deze naar aanleiding van dit geval ineens moet geen bijstellen. Wat hier gebeurt klopt niet met de normale methodiek.

Dus of het onderhavige toestel is een volledig buitenbeentje en heeft een afwijkende kalibratieprocedure of er is iets anders gaande waardoor de combinatie snelweg en het aanduiden van voltooide kalibratie (toevallig) samenviel.
Vragen & antwoorden mbt navigatie svp via het forum, niet per Privé-Bericht of E-Mail
-- Mededeling: Gerritje is op 23-03-2012 te Oosterhout overleden --

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Gebruikersavatar
gjh
Starting Member
Starting Member
Berichten: 21
Lid geworden op: 18 jul 2006 22:00

bijstellen??

Bericht door gjh »

Beste Gerritje,

Volgens mij hoef je je kennis niet bij te stellen....dit systeem werk mogelijk gewoon anders dan de gebruikelijke navigatiesytemen.....
Ook jij met jaren ervaring in navigatie land(zoals jij dat zelf aangeeft) kon dat niet weten :D
Het is normaal dat je op een bochtige weg moet rijden zodat hij veel moet vergelijken alleen heb ook ik meegemaakt dat dit systeem er dan langer erover doet zoals eerder aangegeven(mogelijk kan hij daar niet mee omgaan door de wisselingen in snelheid :roll: ) Denk dat dit systeem meer gebaat is bij een constante snelheid.

Maar het systeem werkt en Pro Xedos is tervreden en daar ging het uiteindelijk om.

GJH
Audi A4 Avant TD[color=red]I[/color] Businessline 2002
Navigatie: JVC KD-NX901

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Pro Xedos
New Member
New Member
Berichten: 5
Lid geworden op: 09 feb 2007 20:58

Bericht door Pro Xedos »

Nouw het leuke is vooraleer ik zeg maar de snelweg op kan moet ik een zowiezo een kwartiertje rijden voor ik er ben. Hier gebeurde echt niks gedurende dit kwartier en de route is redelijk gedetailleerd, bochten, rotondes, splitsingen noem maar op. Echter toen ik de snelweg opdraaide en ik een kwartier snelweg aan het rijden was toen begon hij ineens te leren ik reed continu 120. Ik denk dat idd dat het systeem een constante snelheid nodig heeft om snel te kunnen kalibreren. Nadien moest ik terug binnen door en ik had men adres voor de gein ingetikt en zonder problemen of foutloos en heel erg precies aan de splitsingen werkte hij perfect. Ik denk gewoon dat je idd een constante snelheid moet hebben. De routes binnendoor doen je vaak stoppen op het einde van een weg of aan een verkeerslicht of zelfs bij een rotonde. Hier word in mijn ogen dan ook de kalibratie stopgezet en duurt het allemaal veel langer. Terwijl bij een rechte lange snelweg de kalibratie foutloos zonder te stoppen in een ruk kan leren

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Mathy
Average Member
Average Member
Berichten: 74
Lid geworden op: 04 jan 2007 17:36

Bericht door Mathy »

Hallo collega-navigatieexperts

Zoals ik al eerder aangegeven heb, wou ik eerst het achtreuitrijsignaal aansluiten, voor ik het navigatiesysteem wilde laten callibreren. Ik heb dus wel wat gereden deze week, maar de KD-NX901 niet aan gehad tijdens de rit. Dus ook geen radio/SD-kaart/DVD funkties gebruikt. Het frontje heb ik er voor vanmorgen helemaal niet meer op gehad.

Dus vanmorgen stap ik in de auto in de veronderstelling dat ie eerst begint te callibreren. Maar zodra het systeem opgestart is, krijg ik te zien waar ik ben. En ook daarna wordt er nul comma niks gecallibreerd. Schijnbaar gaat dat dus ook, als je het apparaat niet inschakelt.

BTW twee fouten die voor de update optraden, treden nu niet meer op. Op de terugweg naar huis, werd ik hier in de buurt eerst van een doorgaande weg zonder huizen, over een weg geleid waar je sinds midden vorig jaar nog maar 30 km/h mag rijden. En daarna over een weg met vier verkeersdrempels, i.p.v. alweer een doorgaande weg. Beide problemen zijn opgelost.

Dat ie sneller is met een omleiding berekenen kan ik niet zeggen. Maar ik heb het idee, dat ie vooral als je en de verkeerde weg kiest en het apparaat deze "nieuwe" weg niet kent. Dat wil nog wel eens optreden, als een kruising/splitsing van autowegen verandert wordt.

Groetjes

Mathy

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Gebruikersavatar
Gerritje - In Memoriam †
Senior Member
Berichten: 13447
Lid geworden op: 03 okt 2004 17:14

Bericht door Gerritje - In Memoriam † »

gjb schreef:Dit is een vereiste(rijden met minimaal 40km/h) staat in de handleiding als Pro Xedos dit doorgelezen had was hij dit mogelijk wel tegengekomen.
Zouden wij ter completering van onze kennis dit stukje uit de handleiding eens mogen inzien?
Mathy schreef:En ook daarna wordt er nul comma niks gecallibreerd. Schijnbaar gaat dat dus ook, als je het apparaat niet inschakelt
Dat had ik van iemand die het zo goed had begrepen niet echt verwacht :D :lol:
Ik kan het je nog wel een keer uitleggen komma, maar blijkbaar kun je, ook met de JVC, zelfs kalibreren zonder het woordenboek te gebruiken :!:
Vragen & antwoorden mbt navigatie svp via het forum, niet per Privé-Bericht of E-Mail
-- Mededeling: Gerritje is op 23-03-2012 te Oosterhout overleden --

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Mathy
Average Member
Average Member
Berichten: 74
Lid geworden op: 04 jan 2007 17:36

Bericht door Mathy »

Hallo Gerritje

Aja, mijn aloude probleem met de c's en k's.

Maar zou jij verwachten dat het apparaat zich kalibreert, terwijl het apparaat UIT staat? Of beter gezegd, als het frontje er vanaf is?

Ik heb trouwens even naar die tekst over die 40+ km/h gezocht. Ik meende dat het in de handleiding staat, maar kon het daar niet vinden. Tot ik me herinnerde dat er bij het apparaat niet alleen een redelijk dikke en zeer voor verbetering vatbare (typisch JVC, is met de videorecorder/DVDspeler die ik van hun heb ook zo) handleiding, maar ook meerdere velletjes papier met allerhande toevoegingen.

En op een van die papiertjes staat:
Voor een optimale werking van het JVC navigatiesysteem moet het systeem worden geijkt ("calibreren"). Het ijken wordt eenvoudigweg uitgevoerd door na het installeren van het systeem even met een snelheid van bij voorkeur hoger dan 40 km/uur met de auto te rijden. Het ijken is afhankelijk van de gemiddelde snelheid waarmee u rijdt na ongeveer 30 minuten of iets langer voltooid.
Na installatie duurde het in mijn geval hooguit 10 á 15 minuten voor ie klaar was met ijken.

In de handleiding die bij de update zat, staat het volgende:
Voor het optimale werking van dit JVC navigatiesysteem moet u het systeem calibreren (ijken). Rijd na het installeren van het systeem even met uw auto met bij voorkeur een hogere snelheid dan 40 km/uur.
Het ijken duurt ongeveer 5 minuten, of iets langer afhankelijk van de gemiddelde snelheid waarmee u rijdt.
Zoals al aangegeven, was het apparaat al gekalibreerd toe ik het voor de eerste keer weer wilde gebruiken. Ik kan dus niet verifieren, of dat laatste klopt.

Groetjes

Mathy

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Gebruikersavatar
Gerritje - In Memoriam †
Senior Member
Berichten: 13447
Lid geworden op: 03 okt 2004 17:14

Bericht door Gerritje - In Memoriam † »

Maar zou jij verwachten dat het apparaat zich kalibreert, terwijl het apparaat UIT staat? Of beter gezegd, als het frontje er vanaf is?
Niet eerder bij nagedacht maar als de spanningen goed zijn aangesloten niet geheel onlogisch.

tav die 40 km/h: er staat dus duidelijk bij voorkeur. Dat is natuurlijk iets anders als een vereiste.
Waarom, is mij niet duidelijk. Als de kalibratieprocedure door één of andere pretprogrammeur zo is ingesteld dat deze afhankelijk is van tijd, kan ik me voorstellen dat daar ook een snelheid bij hoort. Immers 30 minuten kalibreren voor de deur leidt niet echt tot een goed resultaat. Met 40 km/h en 30 minuten zit je op een afstand van 20 km en dat is meer in de richting van "normale" procedures.
De terloopse aanbeveling om die minimumsnelheid via de snelweg te bereiken is hooguit als humoristisch te beschouwen vrees ik.

En uit de papieren bij je update wordt duidelijk dat er uitsluitend een kleine "herkalibratie" plaats vindt.
Vragen & antwoorden mbt navigatie svp via het forum, niet per Privé-Bericht of E-Mail
-- Mededeling: Gerritje is op 23-03-2012 te Oosterhout overleden --

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Terug naar “JVC”