Politie bekritiseert navigatiesystemen

Nieuwigheden en opmerkelijke GPS gerelateerde zaken
Forumregels
  • Berichten worden pas na goedkeuring door een moderator geplaatst, om verkeerde postings, spam en copyright schendingen te voorkomen.
    Dit kan even duren, waarvoor wij uw begrip vragen.
  • Quotes van nieuwsberichten zijn toegestaan, 1-op-1 overnemen van nieuwsberichten zijn niet toegestaan en zullen verwijderd of aangepast worden.
  • Nieuwsberichten die uitsluitend uit een link bestaan verwijderen we.
Gebruikersavatar
Figaro75
Senior Member
Berichten: 372
Lid geworden op: 02 nov 2008 12:16

Politie bekritiseert navigatiesystemen

Bericht door Figaro75 »

In het nieuws:

AMSTERDAM - Het instellen van navigatieapparatuur tijdens het autorijden moet strafbaar worden. Dat wil de politie, meldt het Nederlands Dagblad donderdag.

Het Korps Landelijke Politiediensten maakt zich grote zorgen over het toenemend aantal functies op de systemen, zoals bellen, tv-kijken, het zoeken van goedkope tankstations en zelfs het boeken van een hotelovernachting.

"Voor de verkeersveiligheid zijn deze ontwikkelingen slecht", zegt een woordvoerder van het KLPD in de krant. "We missen een handvat om dit aan te pakken."


Overtreding

Nu kan de politie alleen ingrijpen als tijdens het instellen van de navigatieapparatuur een overtreding wordt begaan, zoals slingeren en rijden op de vluchtstrook of als de bestuurder op een andere manier een gevaar op de weg vormt.

Het Openbaar Ministerie reageert in de krant afwijzend. "In alle eerlijkheid, wat kan een politieagent precies constateren?", vraagt verkeersofficier van justitie Peter Muijen zich af. "Een verbod hierop is niet te handhaven." Hij adviseert weggebruikers de extra mogelijkheden van navigatiesystemen niet te gebruiken.
Ik denk dat het OM gelijk heeft.

http://www.nu.nl/algemeen/2055215/polit ... steem.html

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Gebruikersavatar
Gerritje - In Memoriam †
Senior Member
Berichten: 13447
Lid geworden op: 03 okt 2004 17:14

Bericht door Gerritje - In Memoriam † »

Vragen & antwoorden mbt navigatie svp via het forum, niet per Privé-Bericht of E-Mail
-- Mededeling: Gerritje is op 23-03-2012 te Oosterhout overleden --

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Gebruikersavatar
wmp
Moderator
Moderator
Berichten: 2028
Lid geworden op: 01 sep 2003 19:00

Bericht door wmp »

Volgens mij biedt de wet al voldoende mogelijkheden.
Het strafbaar maken is een veel te grote stap.

De politie kan vanuit hun auto, zelfs niet als dat een busje is, niet goed zien of ik mijn navigatie zit te bedienen, of de radio wat zachter zet.
Als dan de display van mijn navigatie tegelijkertijd verspringt in een andere modus, zal het voor hun zijn dat ik mijn navigatie zat te bedienen, ben je dan lekker klaar mee.

Zo zat ik laatst onderweg met mijn hand tegen mijn hoofd aan, elleboog tegen de deur, als het ware een beetje te leunen.
Een auto bleef lang naast mij rijden, toen ik keek, zat de bijrijder te gebaren en met de hand een telefoon-hoorn gebaar te maken, en vervolgens het beruchte 'foei' vingertje.
Ik haal de hand van mijn oor, en zwaaide even, zagen ze toen pas dat ik helemaal niet zat te bellen....
Voor hetzelfde geld had ik gewoon een prent gehad wegens niet-handsfree bellen tijdens het rijden, 'ambtelijk waargenomen' als het ware.

Je zou toch maar een prent krijgen omdat je het volume van je navigatie systeem zat aan te passen :shock:
Het is wel duidelijk wat ze bedoelen, maar gewoon maar even ter illustratie.

Strafbaar maken == strafblad bij overtreding.
En dat vind ik voor dit 'misdrijf' een veel te grote stap met mogelijk consequenties voor wat feitelijk een 'overtreding' is.

http://www.ad.nl/binnenland/3414899/Ver ... gatie.html

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
WS
Senior Member
Berichten: 388
Lid geworden op: 29 sep 2003 18:43

Bericht door WS »

Ook ik ben van mening dat het bedienen van de navigatie niet strafbaar gesteld moet worden,
het is haast niet te controleren bovendien zie je tal van andere activteiten in de auto die veel gevaarlijker zijn, pak liever het rijgedrag aan wat onstaat door dergelijke actie's, hoeft de wet ook niet aangepast te worden.
Mercedes E220Cdi <>Navigon 70 premium Live Q4/2010<>Mercedes APS50 SW 4.1

Kia Picanto<>TomTom GO950 Live

test opstelling<>MS5200PT-XL Navteq 2010/11Europa

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Statistieken
    Laatste bericht
  • navigatiesystemen Nissan Primera p12 2005
    door patkec » 16 feb 2015 13:36 » in Te Koop Aangeboden
    Reacties: 0
    Weergaves: 1344
  • Storing navigatiesystemen Ford Mondeo 2002
    door Timmmetje » 11 aug 2015 14:09 » in Ford
    Reacties: 7
    Weergaves: 2103

Terug naar “In het nieuws”