Navigatie voor vrachtwagens en bussen

Nieuwigheden en opmerkelijke GPS gerelateerde zaken
Forumregels
  • Berichten worden pas na goedkeuring door een moderator geplaatst, om verkeerde postings, spam en copyright schendingen te voorkomen.
    Dit kan even duren, waarvoor wij uw begrip vragen.
  • Quotes van nieuwsberichten zijn toegestaan, 1-op-1 overnemen van nieuwsberichten zijn niet toegestaan en zullen verwijderd of aangepast worden.
  • Nieuwsberichten die uitsluitend uit een link bestaan verwijderen we.
Gebruikersavatar
JW
Senior Member
Berichten: 14088
Lid geworden op: 01 Sep 2003 21:19
Locatie: 030

Navigatie voor vrachtwagens en bussen

Berichtdoor JW » 16 Okt 2007 10:44

Het is al eens eerder aan de orde geweest: hoe kan een vrachtwagen- of buschauffeur nou weten welke wegen hij wel kan rijden als hij z'n navi gebruikt. Immers op de kaarten staan geen beperkingen aangeduid mbt de hoogte, breedte en noem maar op. En dus zal een chauffeur, als hij blindelings z'n navi gebruikt met enige regelmaat hopeloos vast komen te zitten.

Enige tijd geleden kondigde VDO aan bezig te zijn hier iets voor te ontwikkelen, en nu is het dan zo ver.
Het PC5200 TSN systeem dat met Navteq kaarten werkt heeft de mogelijkheid om de voertuigspecifieke gegevens te betrekken in de navigatie. Daartoe moet de chauffeur de voertuiggegevens in het systeem zetten, lengte, hoogte, breedte, gewicht, asbelasting en de klasse van belading (gevaarlijke stoffen enz.). Op basis daarvan zal het systeem dan alleen die routes kiezen die voor dat voertuig toegestaan zijn.
Eind dit jaar moet er ook een "vrachtwagenversie" van de PN3000 komen.

Groet,
JW

bron
RT4-HDD in Citroën C5 Break V6 Exclusive
Voorheen: MS 5500 met 'franse' MT 5010/01-VT en MA 1410 splitter

_______________________________________
Vragen & antwoorden svp via het forum, niet per Prive-Bericht of E-Mail.




Gebruikersavatar
JW
Senior Member
Berichten: 14088
Lid geworden op: 01 Sep 2003 21:19
Locatie: 030

Berichtdoor JW » 16 Okt 2007 19:37

Voor wie het werkend wil zien: VDO zal dit demonstreren op de DAF stand tijdens de European Transport Show die van 26 oktober tot 3 november in de RAI gehouden wordt :idea:

Ook op de Scania/MAN stand zal 'ie te zien zijn

Groet,
JW
RT4-HDD in Citroën C5 Break V6 Exclusive
Voorheen: MS 5500 met 'franse' MT 5010/01-VT en MA 1410 splitter

_______________________________________
Vragen & antwoorden svp via het forum, niet per Prive-Bericht of E-Mail.

Gebruikersavatar
Gerritje - In Memoriam †
Senior Member
Berichten: 13447
Lid geworden op: 03 Okt 2004 17:14
Locatie: NB

Berichtdoor Gerritje - In Memoriam † » 16 Okt 2007 20:33

Route66 Chicago had ook al dergelijke (rudimentaire) voorzieningen. In ieder geval mbt doorrijhoogtes
Vragen & antwoorden mbt navigatie svp via het forum, niet per Privé-Bericht of E-Mail

Gebruikersavatar
JW
Senior Member
Berichten: 14088
Lid geworden op: 01 Sep 2003 21:19
Locatie: 030

Berichtdoor JW » 21 Okt 2007 00:32

Inmiddels heeft Navco er een verhaal over geschreven op z'n site:

Reeds in 1998, toen navigatie in Nederland op gang begon te komen, werden door VDO de eerste stappen gezet om Truck Specifieke Navigatie te realiseren. Het bleek in die tijd onmogelijk. De complexiteit was nog te groot en de Database leveranciers hadden nog andere prioriteiten die eerst dienden te worden gerealiseerd. Ook de overheden, die een deel van de data beschikbaar moesten stellen, waren daar nog niet rijp voor. Nu 10 jaar later is het dan zo ver. De eerste testen die in Duitsland en Frankrijk werden gerealiseerd zijn positief afgesloten, waarna het mogelijk geworden is om op grotere schaal Truck Specific Navigation op de markt te brengen. Natuurlijk niet meteen in héél Europa, daar is de materie te complex voor, doch stap voor stap worden delen van landen geïntroduceerd en wordt dit in de toekomst steeds verder uitgebreid. De Truck Specieke Navigatie komt beschikbaar op de nieuwste modellen VDO Dayton navigatie: MS5200, MS6100 en MS6200, die gebruik maken van de PC5200 navigatiecomputer. Heeft u een ouder VDO systeem, dan kunt u de navigatiecomputer bij Navco inruilen voor de TSN versie van de PC5200, uiteraard met bijbetaling.

U zult zich wellicht afvragen wat Truck Specifieke Navigatie, ook wel TSN genoemd, precies inhoudt.
Bij systemen voor Truck Specific Navigation heeft de berijder de mogelijkheid de voertuiggegevens in te geven, waarna er in de routebereking rekening gehouden wordt met deze gegevens.
Dat zijn: lengte, breedte en hoogte van het voertuig, het gewicht van het voertuig en de asdruk, aanhanger ja of nee, gevaarlijke stoffen, explosief en/of watervervuilend. Hierdoor wordt het mogelijk een route te berekenen die geschikt is voor het betreffende voertuig. Dit zal een vermindering geven van het aantal schadegevallen en zal de chauffeur minder gauw in moeilijke situaties terecht komen. Wijkt de chauffeur, om wat voor reden dan ook, af van de veilige route, dan zullen op de gekozen route op de betreffende plaatsen op de navigatiekaart de symbolen verschijnen die waarschuwen voor de te verwachten beperkingen of verboden.

In de database zijn verder verschillende voor vrachtwagen chauffeurs belangrijk POI's opgenomen, zoals Tankstations met "High pressure fuel pumps", Truck restaurants, en speciale Truckstops (Autohof). Verder speciaal voor Truckchauffeurs bedoelde TMC informatie. In de systeemsoftware zijn verder een aantal speciale functies opgenomen, waaronder een routedatabase voor 10 onafhankelijke routes met elk tot 40 verschillende Viapunten (tussenstops).

Toegevoegd werd ook een rij- en rusttijden klok, die de chauffeur informeert wanneer dient te worden gerust. Hierbij kunnen de dagelijkse reistijd, de laad- en lostijden worden ingevuld, de maximale ononderbroken reistijd en de gewenste rusttijd.

Aan het eind van dit jaar komen de Europese kaarten van Navteq met de Truck Specifieke Database beschikbaar met in eerste instantie de TSN gegevens alleen voor Duitsland en Frankrijk. De Benelux en Engeland volgen in het tweede kwartaal 2008 de overige landen komen later.
Daarnaast moet u er rekening mee houden dat nog niet van alle wegentypen de gegevens beschikbaar zijn. In eerste instantie de wegtypen 1 en 2, dat zijn de snelwegen en hoofdwegen en naar schatting circa 40% van de wegtypen 3 en 4, dat zijn de regionale wegen en verbindindingswegen. Ook dit wordt in de loop van de jaren verder uitgebreid en gedetailleerd.
......
Het gebruik van de VDO Dayton MS5200 met TSN zal een uitstekende ondersteuning worden in de verbetering van de efficiëncy! Het zal de vrachtwagenchauffeur ondersteunen om onnodig vastlopen te voorkomen en de bestemming veilig en op tijd te bereiken.
....


Groet,
JW
RT4-HDD in Citroën C5 Break V6 Exclusive
Voorheen: MS 5500 met 'franse' MT 5010/01-VT en MA 1410 splitter

_______________________________________
Vragen & antwoorden svp via het forum, niet per Prive-Bericht of E-Mail.

Gebruikersavatar
JW
Senior Member
Berichten: 14088
Lid geworden op: 01 Sep 2003 21:19
Locatie: 030

Berichtdoor JW » 25 Nov 2007 15:16

Voor de geïnteresseerden is er een Brochure met wat plaatjes.
De oplettende VDO'er zal zien dat de GUI nu heel sterk lijkt op die van de PNA serie :idea:

Groet,
JW
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen te bekijken van dit bericht.
RT4-HDD in Citroën C5 Break V6 Exclusive
Voorheen: MS 5500 met 'franse' MT 5010/01-VT en MA 1410 splitter

_______________________________________
Vragen & antwoorden svp via het forum, niet per Prive-Bericht of E-Mail.

Gebruikersavatar
Gerritje - In Memoriam †
Senior Member
Berichten: 13447
Lid geworden op: 03 Okt 2004 17:14
Locatie: NB

Berichtdoor Gerritje - In Memoriam † » 25 Nov 2007 16:19

En daar gaan ze weer bij Siemens VDO met de redacteur die net z'n inburgeringscursus heeft volbracht:
doorrijdhoogtes, truck POI's, truck parkeerplaatsen, high pressure dieselpompen, truck restaurants, rij- en rusttijden wet, achteruitrijdcamera

Ze zouden zich dood moeten schamen om zulk slecht nederlands te durven schrijven

"Parkeerplaatsen" aangepast :roll:
Vragen & antwoorden mbt navigatie svp via het forum, niet per Privé-Bericht of E-Mail

Gebruikersavatar
JW
Senior Member
Berichten: 14088
Lid geworden op: 01 Sep 2003 21:19
Locatie: 030

Berichtdoor JW » 25 Nov 2007 16:24

Gerritje schreef:En daar gaan ze weer bij Siemens VDO met de redacteur die net z'n inburgeringscursus heeft volbracht:
doorrijdhoogtes, truck POI's, truck pakeerplaatsen, high pressure dieselpompen, truck restaurants, rij- en rusttijden wet, achteruitrijdcamera

Ze zouden zich dood moeten schamen om zulk slecht nederlands te durven schrijven


Dat schreven zij in elk geval wél goed :D

Groet,
JW
RT4-HDD in Citroën C5 Break V6 Exclusive
Voorheen: MS 5500 met 'franse' MT 5010/01-VT en MA 1410 splitter

_______________________________________
Vragen & antwoorden svp via het forum, niet per Prive-Bericht of E-Mail.

Gebruikersavatar
mickey
Senior Member
Berichten: 258
Lid geworden op: 07 Aug 2007 00:06

Berichtdoor mickey » 26 Nov 2007 12:19

Gerritje schreef:En daar gaan ze weer bij Siemens VDO met de redacteur die net z'n inburgeringscursus heeft volbracht:
doorrijdhoogtes, truck POI's, truck parkeerplaatsen, high pressure dieselpompen, truck restaurants, rij- en rusttijden wet, achteruitrijdcamera

Ze zouden zich dood moeten schamen om zulk slecht nederlands te durven schrijven

"Parkeerplaatsen" aangepast :roll:


Gerritje gooi de twee woorden, doorrijdhoogte en achteruitrijdcamera eens op Word en daarna de spellingscontrole, dan zie je bij achteruitrijcamera, dat het achteruitrijd moet zijn en bij doorrijdhoogte kan het allebei.
Nu beweer ik niet dat Word 'heilig'is maar wel frappant.

Gr.
Steel niet, want de overheid duldt geen concurrentie.
Saab 93 SS 1.9 Tid 16v/aut BSR tuning 184 pk/412 Nm
Saab navigatie
Sygic McGuider v.7.7 kaarten 7.80 10/2008

Gebruikersavatar
Gerritje - In Memoriam †
Senior Member
Berichten: 13447
Lid geworden op: 03 Okt 2004 17:14
Locatie: NB

Berichtdoor Gerritje - In Memoriam † » 26 Nov 2007 12:43

Je moet niet weer aankomen met de spellingchecker van Word, want volgens van Dale, het Groene Boekje en de adviezen van de taalunie is het foutief. Hetzelfde kun je zien bij woorden als rijbaan, rijbevoegdheeid, rijbewijs rijlaars, rijtijden, rijtuig. Genoeg voorbeelden?
Het bewijst hooguit dat die "morons" daar bij VDO Siemens uitsluitend op de spellingcontrole afgaan. Vandaar ook de andere woorden die stuk voor stuk wel kloppen, maar wel aan elkaar horen te worden geschreven, al dan niet met (facultatieve) verbindingsstreepjes.

Overigens op pag 2: lading specificaties, rekeninghoudend (moet los), storingsongevoelig?

Nog even over de plaatjes van de monitor; het lijkt er verdacht veel op dat we hier naar een touchscreen-bediening kijken.
Vragen & antwoorden mbt navigatie svp via het forum, niet per Privé-Bericht of E-Mail

Gebruikersavatar
JW
Senior Member
Berichten: 14088
Lid geworden op: 01 Sep 2003 21:19
Locatie: 030

Berichtdoor JW » 26 Nov 2007 14:13

Gerritje schreef: .....Nog even over de plaatjes van de monitor; het lijkt er verdacht veel op dat we hier naar een touchscreen-bediening kijken.


Daar zat ik ook aan te denken.
Maarreh, de monitoren MM 5300 en 5500 die hier getoond worden zijn geen touchscreen typen, dus....

Groet,
JW
RT4-HDD in Citroën C5 Break V6 Exclusive
Voorheen: MS 5500 met 'franse' MT 5010/01-VT en MA 1410 splitter

_______________________________________
Vragen & antwoorden svp via het forum, niet per Prive-Bericht of E-Mail.

Gebruikersavatar
Higgy
Moderator
Moderator
Berichten: 1762
Lid geworden op: 16 Nov 2003 15:42

Berichtdoor Higgy » 26 Nov 2007 14:17

Joh, wie weet zijn het wel de MM5310 en de MM5510...
(net zelf bedacht hoor... :lol: )
iPhone 6 met Sygic, Waze, Navmii
TomTom One XL Europa

Gebruikersavatar
GijsH
Average Member
Average Member
Berichten: 72
Lid geworden op: 06 Aug 2007 19:58

Berichtdoor GijsH » 26 Nov 2007 16:15

en alleen voor de oplettende lezer is het duidelijk: de kaarten waar je gebruik kunt maken van deze functionaliteit zijn alleen nog maar beschikbaar voor Duitsland en Frankrijk (staat heel fijntjes slechts op 1 plek in de folder)

volgens mij gaat VDO wederom klachten krijgen over klantmisleiding...

Groet,
Gijs

Gebruikersavatar
JW
Senior Member
Berichten: 14088
Lid geworden op: 01 Sep 2003 21:19
Locatie: 030

Berichtdoor JW » 26 Nov 2007 16:23

Dit systeem komt niet zomaar bij Halfords te liggen, het wordt heel nadrukkelijk via bepaalde kanalen aan de man gebracht.
Eén daarvan was de Truck-beurs in de RAI, een paar weken geleden. En daar is ook vermeld welke Navteq kaarten er al voorzien zijn van deze info, en hoe "diep" dat gaat.

Voor ons land zal deze info miv DB Q3/07 ter beschikking komen, net als in België, Luxemburg en UK . Frankrijk staat al op DB Q4/06, Duitsland op die van Q1/07.
Vertaald naar kaarten staat het dan ook goed vermeld in het Navco verhaal hierboven:
Aan het eind van dit jaar komen de Europese kaarten van Navteq met de Truck Specifieke Database beschikbaar met in eerste instantie de TSN gegevens alleen voor Duitsland en Frankrijk. De Benelux en Engeland volgen in het tweede kwartaal 2008 de overige landen komen later.
Daarnaast moet u er rekening mee houden dat nog niet van alle wegentypen de gegevens beschikbaar zijn. In eerste instantie de wegtypen 1 en 2, dat zijn de snelwegen en hoofdwegen en naar schatting circa 40% van de wegtypen 3 en 4, dat zijn de regionale wegen en verbindindingswegen. Ook dit wordt in de loop van de jaren verder uitgebreid en gedetailleerd.


Groet,
JW
RT4-HDD in Citroën C5 Break V6 Exclusive
Voorheen: MS 5500 met 'franse' MT 5010/01-VT en MA 1410 splitter

_______________________________________
Vragen & antwoorden svp via het forum, niet per Prive-Bericht of E-Mail.


  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Statistieken
    Laatste bericht

Terug naar “In het nieuws”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Onbekende zoekrobot en 0 gasten