Navigatie en Ongevallen

Nieuwigheden en opmerkelijke GPS gerelateerde zaken
Forumregels
  • Berichten worden pas na goedkeuring door een moderator geplaatst, om verkeerde postings, spam en copyright schendingen te voorkomen.
    Dit kan even duren, waarvoor wij uw begrip vragen.
  • Quotes van nieuwsberichten zijn toegestaan, 1-op-1 overnemen van nieuwsberichten zijn niet toegestaan en zullen verwijderd of aangepast worden.
  • Nieuwsberichten die uitsluitend uit een link bestaan verwijderen we.
Gebruikersavatar
Gerritje - In Memoriam †
Senior Member
Berichten: 13447
Lid geworden op: 03 okt 2004 17:14

Navigatie en Ongevallen

Bericht door Gerritje - In Memoriam † »

Navigatiesystemen zijn de oorzaak van zo’n 300.000 ongelukken op de weg in Groot-Brittannië. Ruim anderhalf miljoen automobilisten zijn in een gevaarlijke verkeerssituatie beland of hebben een verboden manoeuvre
uitgevoerd, omdat ze de aanwijzingen van de systemen klakkeloos opvolgden. Dat blijkt uit onderzoek onder tweeduizend bestuurders van de Britse verzekeraar Direct Line, in opdracht van de Daily Mirror. Eén van
de uitkomsten is dat zo’n vijf miljoen van de veertien miljoen bestuurders met een navigatiesysteem door het apparaat de verkeerde kant van een eenrichtingsweg zijn ingestuurd.
De helft van alle Britse automobilisten heeft een navigatiesysteem in zijn voertuig. Een kwart hiervan zegt dat het systeem ze ooit een verboden richting in heeft gestuurd. Een op de tien ondervraagde automobilisten geeft aan dat ze door de richtinginstructies een gevaarlijke of verboden manoeuvre hebben gemaakt. Een vijfde beschuldigt
het systeem van foute richtingaanwijzingen en één op de vijftien meent dat de schattingen van de reistijd incorrect zijn.

“Als een navigatiesysteem een instructie geeft die de verkeersveiligheid in gevaar brengt, negeer die dan,” raadt Maggie Game van Direct Line aan.

Onlangs is in Engeland een 21-jarige chauffeur veroordeeld tot een onvoorwaardelijke gevangenisstraf voor het veroorzaken van een treinongeluk. Hij claimt dat hij was misleid door zijn navigatiesysteem. Een trein met 45 passagiers knalde op zijn bestelbus. Er vielen geen gewonden bij het ongeluk."
http://www.telegraaf.nl/buitenland/1530 ... tml?p=31,1


Automobilisten verward en afgeleid door gps-systeem
TomTom mag ons graag doen geloven dat autorijden met een navigatiesysteem veel veiliger is. Maar volgens een onderzoek in het Verenigd Koninkrijk raken gebruikers de weg kwijt, komen ze te laat op afspraken en maken overtredingen. Het blijkt uit onderzoek van verzekeringsmaatschappij Direct Line.
Twee procent van de 2.000 ondervraagde personen zegt dat ze door het GPS-systeem bij een ongeluk of bijna-aanrijding betrokken raakten. Uit het onderzoek blijkt ook dat navigatiesystemen mensen afleiden en in
verwarring brengen. Ze zetten bovendien aan tot onveilig rijgedrag. Ongeveer eenvijfde deel zegt dat ze door het systeem aarzelen op drukke straten, 18 procent zegt dat ze minder bewust zijn van wat er om hen
heen gebeurt, 11 procent raakte de concentratie tijdens het autorijden kwijt en 10 procent maakte door het navigatiesysteem een gevaarlijke of verboden manoeuvre. Eenderde van de navigatiegebruikers zegt dat het
gps-systeem ze onzeker maakt of in verwarring brengt.
Volgens Direct Line zijn er 14,83 miljoen navigatiegebruikers in het Verenigd Koninkrijk. Dat is bijna de helft van het totale aantal van 33,7 miljoen automobilisten. Als de cijfers kloppen, dan rijden er 5,3 miljoen verwarde automobilisten op de weg.

Een TNO-onderzoek
<http://www.tno.nl/content.cfm?context=o ... 0702130013>
dat in opdracht van onder andere TomTom en Delta Lloyd is gedaan, beweert juist het tegendeel: autorijden met een navigatiesysteem zou in dat onderzoek juist een positieve invloed op de verkeersveiligheid hebben."
http://www.pcmweb.nl/artikel.jsp?id=2325043

Vreemd genoeg niets op de website van Direct Line zelf.

Meer van dit nieuws:
http://news.google.nl/news?as_q=gps&as_ ... Line&hl=nl
http://blogsearch.google.nl/blogsearch? ... lr=lang_nl

..en in het Engels
http://news.google.com/news?as_q=gps&as ... Line&hl=en
http://blogsearch.google.com/blogsearch ... lr=lang_en
Vragen & antwoorden mbt navigatie svp via het forum, niet per Privé-Bericht of E-Mail
-- Mededeling: Gerritje is op 23-03-2012 te Oosterhout overleden --

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
JW
Senior Member
Berichten: 14088
Lid geworden op: 01 sep 2003 21:19

Bericht door JW »

Interessant verhaal. En het dekt mijn eigen waarnemingen wel.

Veel bestuurders van auto's zijn maar ternauwernood in staat zich te concentreren op, en tot zich door te laten dringen van al wat om hen heen gebeurt. En dat is heeeeeeel veel.
Ik zie dat dagelijks om me heen, bestuurders die niet goed opletten en de situatie niet goed inschatten. Door pro-actief rijden heb ik me tot nu toe kunnen vrijwaren van de gevolgen van die onopletendheid.

Ik durf de stelling aan dat het gebruik van navi's, net als dat van het kijken naar DVD's of uitvoerig bladeren in MP3 files een extra risico factor is en leidt (dat wordt dus lijden) tot meer ongevallen.
Ik weet het uit eigen ervaring. Inmiddels rij ik al een dikke 45 jaar, en heb iets van 1,5 miljoen kilometers onder de wielen door laten rollen. Tot nu toe heb ik zelf geen schade veroorzaakt (touch wood) maar ik merk dat, als ik de navi bedien de aandacht voor andere zaken vermindert. Dank zij m'n ervaring en intuitie kan ik (tot nu toe) problemen vermijden, maar de eerlijkheid gebied me te zeggen dat het soms op de grens zit. Bij het bedienen en gebruiken van de navi ben ik wel eens van m'n baan afgeweken, met een claxonnade als gevolg :oops:

Oftewel, ik denk dat er, ondanks de ontegenzeggelijk aanwezige voordelen van het gebruik van de navi, per saldo een verhoogd risico is op ongevallen.....

Groet,
JW
RT4-HDD in Citroën C5 Break V6 Exclusive
Voorheen: MS 5500 met 'franse' MT 5010/01-VT en MA 1410 splitter

_______________________________________
Vragen & antwoorden svp via het forum, niet per Prive-Bericht of E-Mail.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
JW
Senior Member
Berichten: 14088
Lid geworden op: 01 sep 2003 21:19

Bericht door JW »

Ik zit dat TNO rapport http://www.tno.nl/downloads/pb_2007_13_bijlage.pdf even te lezen en daar zit een zeer opvallende randvoorwaarde in, op pagina 3: 3. Door gebruik te maken van een TomTom navigatiesysteem, zonder handmatige bediening tijdens de reis.
Dat is nou juist waardoor het vaker fout gaat, mensen worden afgeleid als ze wél de navi bedienen tijdens de reis. En bij mijn weten kan dit bij de meeste navi's gewoon gedaan worden.

Mijn conclusie: dit rapport is niet representatief, en derhalve mogen er geen conclusies in algemene zin getrokken worden zoals het rapport doet :oops:
Wat mij verbaast is dat daar tot nu toe niet over geschreven is, ik kan het in elk geval niet direkt vinden.

Groet,
JW
RT4-HDD in Citroën C5 Break V6 Exclusive
Voorheen: MS 5500 met 'franse' MT 5010/01-VT en MA 1410 splitter

_______________________________________
Vragen & antwoorden svp via het forum, niet per Prive-Bericht of E-Mail.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Gebruikersavatar
Gerritje - In Memoriam †
Senior Member
Berichten: 13447
Lid geworden op: 03 okt 2004 17:14

Bericht door Gerritje - In Memoriam † »

Ik vind de statements van de automobilisten op pagina 7 wel aardig

Het gebruik van een navigatiesysteem verhoogt de alertheid van de bestuurder en verlaagt de stress
  • 62% van de navigatiesysteemgebruikers was het, volgens de gehouden enquête, eens met de stelling dat navigatiesystemen het gemakkelijker maken hun aandacht op de weg te houden;
  • Bijna tweederde (65%) van de gebruikers geeft aan minder stress te voelen sinds zij gebruikmaken van een navigatiesysteem;
  • 78% van de gebruikers geeft aan het gevoel te hebben alles beter onder controle te hebben sinds zij met een navigatiesysteem rijden;
  • 66% van de ondervraagden is het niet eens met de stelling dat zij meer afgeleid zijn door het gebruik van een navigatiesysteem;
  • 45% van de gebruikers beweert alerter te zijn sinds zij een navigatiesysteem gebruiken
Hieruit zou je ook kunnen concluderen dat een groot gedeelte van de respondenten geen idee heeft over de eigen kwaliteiten c.q capaciteiten mbt autorijden :wink:
Vragen & antwoorden mbt navigatie svp via het forum, niet per Privé-Bericht of E-Mail
-- Mededeling: Gerritje is op 23-03-2012 te Oosterhout overleden --

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Toes
New Member
New Member
Berichten: 3
Lid geworden op: 03 sep 2007 13:24

Ongevallen

Bericht door Toes »

Hadden we dit probleem vroeger ook al niet met de casettebandjes in de auto............

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Statistieken
    Laatste bericht
  • Peugeot 406 2003 gekocht,met navigatie.zoek cdrom voor navigatie
    door 406rijder » 28 feb 2015 21:21 » in Peugeot
    Reacties: 2
    Weergaves: 1295
  • VW navigatie update 2017/2018 navigatie systeem loopt vanst
    door Peterdekoning » 07 okt 2018 18:13 » in V.A.G
    Reacties: 0
    Weergaves: 1071
  • Navigatie
    door rowenjawil » 17 okt 2016 18:10 » in Navigatie algemeen
    Reacties: 0
    Weergaves: 672
  • Navigatie E61
    door Anthon3 » 09 sep 2014 11:11 » in BMW
    Reacties: 0
    Weergaves: 717
  • Navigatie Hyundai I30
    door Johnboy11 » 04 mar 2016 18:11 » in Navigatie algemeen
    Reacties: 0
    Weergaves: 659
  • Opel navigatie
    door kcorsa » 28 aug 2015 14:17 » in Opel
    Reacties: 1
    Weergaves: 1800
  • RT4 navigatie Peugeot 407
    door mijnpeugeot » 16 sep 2015 15:10 » in Navigatie algemeen
    Reacties: 0
    Weergaves: 1027

Terug naar “In het nieuws”