Voedingskabel

transit
New Member
New Member
Berichten: 9
Lid geworden op: 13 okt 2013 20:58

Voedingskabel

Bericht door transit »

De Garmin gebruik ik zowel in de personenauto als in de camper. In beide ligt een voedingskabel, gebruik ik de originele, bij het apparaat geleverde, kabel dan werkt alles direct. Als ik een andere, niet Garmin, kabel gebruik dan duurt het een hele tijd voor alles werkt en ik beeld heb. Het lijkt er aan te liggen dat in de originele kabel een antenne zit voor de filemeldingen. Dan krijg je eerst het beeld van een toestel met een eind kabel en is hij aan het zoeken naar die filemeldingen.
Ik vind het te gek om er nog een kabel van zo'n dertig euro bij te kopen terwijl ik nog zeker vier van die voedingskabels heb liggen van o.a. TomTom.
Het apparaat werkt hier verder prima op maar het duurt me alleen te lang voordat ik beeld heb.
Is op de een of andere manier het zoeken naar filemeldingen uit te schakelen, die vind ik toch niet zo belangrijk. En werkt de Garmin dan hetzelfde op een andere kabel dan op de originele?

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
DigiWalker
Senior Member
Berichten: 221
Lid geworden op: 09 okt 2006 20:31

Re: Voedingskabel

Bericht door DigiWalker »

transit schreef: Is op de een of andere manier het zoeken naar filemeldingen uit te schakelen, die vind ik toch niet zo belangrijk. En werkt de Garmin dan hetzelfde op een andere kabel dan op de originele?
Over het gebruik van niet-originele accessoires van navigatie produkten doen wij geen uitspraken.
Het gebruik daarvan is geheel ter verantwoording,en voor risico van de gebruiker.

Het feit alleen al,dat e.e.a. zeer lang duurt,geeft al aan,dat er naar iets gezocht wordt,dat er niet is.
TMC wordt normaal ingeschakeld als er een daarvoor compatibele kabel van Garmin aan gekoppeld zit.
Schijnbaar zijn de aansluitingen van een niet originele kabel,dusdanig gepint,dat er wel iets op zit,maar geen actie onderneemt.
Wat daar de consequenties van zijn,weten we niet,en nogmaals,dat is voor risico van de gebruiker.
Met een originele universele laadkabel van Garmin heb je dat probleem niet.
https://buy.garmin.com/nl-NL/NL/prod112879.html
Deze heeft geen TMC,en schakeld het dus ook niet in.

Ik heb zelf 2 kabels voor mijn Zumo.
Eigenlijk 3 stuks,maar de ene is een constante,die op de motor zit.
Voor gebruik in de auto heb ik 2 stuks,1 zonder TMC,die er standaard bij zat,en 1 met TMC,die ik erbij gekocht heb.
Die zonder TMC heeft een ingangs spanning van 10-24Volt bij 1,5 Ampere.
Uitgangs spanning is 4,75-5,25 Volt met 2 Ampere.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
transit
New Member
New Member
Berichten: 9
Lid geworden op: 13 okt 2013 20:58

Re: Voedingskabel

Bericht door transit »

Bedankt. De Garmin werkt verder prima met de TTkabel, of een andere. Het is alleen dat hij een tijd aan het zoeken is naar TMC, en de vraag was of die uit te schakelen is zodat ook met een niet Garmin kabel de navigatie direct start, zonder te zoeken naar TMC

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
DigiWalker
Senior Member
Berichten: 221
Lid geworden op: 09 okt 2006 20:31

Re: Voedingskabel

Bericht door DigiWalker »

transit schreef:en de vraag was of die uit te schakelen is zodat ook met een niet Garmin kabel de navigatie direct start, zonder te zoeken naar TMC
Dit was het antwoord daarop:
TMC wordt normaal ingeschakeld als er een daarvoor compatibele kabel van Garmin aan gekoppeld zit.
Schijnbaar is dat niet duidelijk genoeg.
Uitschakelen wil niet,want het staat standaard zonder kabel niet aan.
Geen spanning extern,geen inschakeling.

As hij nu gaat zoeken bij een TomTom kabel,dan schakeld die kabel TMC in.
Alleen die TMC van TomTom is niet compatible,of pin-bezetting van kabel is niet overeenkomstig.
Gebruik daarvan is voor eigen risico.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Gebruikersavatar
janice
New Member
New Member
Berichten: 1
Lid geworden op: 24 sep 2015 15:08

Re: Voedingskabel

Bericht door janice »

Het is sowieso niet handig om een niet originele kabel te gebruiken voor een apparaat, je hebt niet de volledige functies die de bijgeleverde kabel heeft in vergelijking met een standaard kabeltje. Het kan je apparaat beschadigen als de output niet overeenkomt met je huidige kabel (voltage en Ampère) en je apparaat kan software problemen krijgen omdat hij in de war raakt van de onbekende voeding.
Neem ook de overstap naar groene energie

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
transit
New Member
New Member
Berichten: 9
Lid geworden op: 13 okt 2013 20:58

Re: Voedingskabel

Bericht door transit »

Aan de computer moet je hem toch ook koppelen met een nietGarmin kabel? Ik heb tenminste alleen een autolaadkabel erbij ontvangen.
En in de auto gebruik ik altijd een gewone USK kabel, in de auto zitten namelijk twee USB contactpunten,die gebruik ik voor de Garmin en de dashcam, het voordeel is dat ze dan ook worden af en aangezet als ik de motor start of afzet. En ik kan met veel minder kabel toe op het dash.
De Garmin werkt dan verder ook prima, alleen start hij lagzaam op omdat hij dan eerst een tijd naar de TMC zoekt, daarna is er geen verschil in werking.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
DigiWalker
Senior Member
Berichten: 221
Lid geworden op: 09 okt 2006 20:31

Re: Voedingskabel

Bericht door DigiWalker »

transit schreef:Aan de computer moet je hem toch ook koppelen met een niet Garmin kabel?
Daarover ging je openings vraag in deze thread niet.
Vraag is dus niet relevant.
Iedere USB naar miniUSB kabel is universeel.
Ik heb tenminste alleen een autolaadkabel erbij ontvangen.
Ik wou je er even op attenderen dat je openingsposting totaal verschillend is,met hetgeen je nu stelt.
En in de auto gebruik ik altijd een gewone USB kabel, in de auto zitten namelijk twee USB contactpunten,die gebruik ik voor de
Garmin en de dashcam, het voordeel is dat ze dan ook worden af en aangezet als ik de motor start of afzet. En ik kan met veel minder kabel toe op het dash.
Het feit dat je toestel af en aan geschakeld wordt is niet USB kabel gebonden,dat doet het ook met de originele laadkabel.
Is namelijk een instelling in de het toestel hoe je spanning regelt.
Niet relevant dus inzake het USB gedeelte van het voertuig.
Dat moet jij weten ,hoe je e.e.a. aansluit.Geheel ter verantwoording van jezelf.
Of het goed is,waag ik te betwijfelen.
Je USB aansluitingen in de wagen gaan via een omvormer,en de spanning daarvan fluctuëerd.
Dus de spanning van je USB uitgang in der wagen kan ook fluctuëren.
Daarom zit die kabel erbij van Garmin,
In de stekker van die kabel zit een omvormertje,en aan het einde van die kabel komt een vaste spanning,en geen schommelende spanning.
De Garmin werkt dan verder ook prima, alleen start hij lagzaam op omdat hij dan eerst een tijd naar de TMC zoekt, daarna is er geen verschil in werking.
Hoe dat kwam?
Jij wou geen 2de laadkabel kopen,omdat je al een TomTom laadkabel extra had.
Dat was je antwoord waar we direct al genoegen mee moesten nemen.
Ja dan blijft er weinig over om te adviseren.

En verder moeten wij er maar op gokken met welke type Garmin toestel je werkt.
Want dat vermeld je niet.Garmin heeft namelijk meerdere types.
Zumo, NuVi,met of zonder DAB,of met alleen TMC via FM.
Het kan ook zijn dat je een Garmin toestel hebt,waarop ook TMC zit,dat via DAB binnen komt.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Terug naar “Garmin”