Mondeo 2004 Denso touchscreen

Alles met betrekking tot Ford navigatie
MondeoDenso
New Member
New Member
Berichten: 9
Lid geworden op: 21 okt 2009 18:53

Mondeo 2004 Denso touchscreen

Bericht door MondeoDenso »

Hallo allemaal,

Excuus dat mijn eerste posting gelijk een probleem betreft, maar ik hoop dat jullie mij kunnen helpen.

Ik heb een Mondeo van 2004, met het 7" touchscreen DVD navigatiesysteem van Denso. Ik heb een tijd problemen gehad met de GPS ontvangst. In eerste instantie daarom de antenne op het dak verwisseld met een ander exemplaar van een demontageauto. Dat gaf helaas geen enkele verbetering.

Via de zelftest functies bleek toch de GPS antenne de boosdoener te zijn. Uit een onderzoek in de Ford TIS database blijkt dat de GPS antenne van de Denso (welke bij de sedan in de C-stijl geplakt blijkt te zijn) rechtstreeks op de DVD unit in de kofferbak aangesloten zit. Een losse nieuwe antenne via Ford was behoorlijk prijzig. Daarom heb ik een losse TomTom GPS antenne uit de kast getrokken en de stekker van de originele GPS antenne daarop gesoldeerd. Het systeem had hiermee al direct weer een GPS fix. Ook de zelftest geeft nu geen problemen meer. Het systeem heeft nu na het opstarten eigenlijk altijd wel binnen 30 seconden een GPS fix. Ik kan nu in ieder geval weer perfect zien waar ik rijd (niet meer door de Noordzee of weilanden), dat is al een hele verbetering. Maar..............

Ik kan alleen geen routes plannen! Ik vermoed dat het te maken heeft met het feit dat het zoekgebied niet weergegeven wordt. Bij het keuzescherm voor de invoer van een route is normaal gesproken een plaatje van het zoekgebied (Nederland dus) te zien. Het zoekgebied wordt echter ook na uren rijden niet weer gegeven. Invoer van een bestemming is daarom onmogelijk. De thuis locatie kan ik wel kiezen en dan slaat hij aan het berekenen. Het berekenen duurt dan erg lang en eindigt met het bericht dat de route niet gepland kan worden.

Ik heb de originele DVD versie van 2007/2008 er in zitten en destijds de daarbij behorende firmware update uitgevoerd. Een volledige reset via het geavanceerde menu geeft geen verbetering. Zelf vermoed ik toch dat het iets met de "tweede GPS" op het dak te maken heeft, of dat de DVD niet goed gelezen wordt (al vraag ik me af hoe het systeem dan wel perfect mijn positie bijhoudt).

Ik heb begrepen dat het systeem niet helemaal vrij is van problemen, maar naast het routeplanning probleem, werkt alles prima naar behoren en ben ik nog steeds erg blij met het systeem (mooi design in de auto en helder geluid i.c.m. wat betere speakers). Helaas heb ik niet veel kaas gegeten van navigatiesystemen, maar mocht iemand een probleem hebben met de auto zelf (Mondeo van elk bouwjaar), dan kan ik waarschijnlijk wel helpen!

Ik ben benieuwd naar jullie input!

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
MondeoDenso
New Member
New Member
Berichten: 9
Lid geworden op: 21 okt 2009 18:53

Bericht door MondeoDenso »

Ter aanvulling:

Zoals jullie kunnen zijn heeft gedurende het berekenen gewoon een GPS fix (geen symbool van niet werkende GPS) en is het zoekgebied niet weergegeven.

De knop wijzigen onder het zoekgebied heeft ook geen enkel effect.

Afbeelding

Afbeelding

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
JW
Senior Member
Berichten: 14088
Lid geworden op: 01 sep 2003 21:19

Bericht door JW »

MondeoDenso schreef:Ter aanvulling:

Zoals jullie kunnen zien heeft gedurende het berekenen gewoon een GPS fix (geen symbool van niet werkende GPS) en is het zoekgebied niet weergegeven.

De knop wijzigen onder het zoekgebied heeft ook geen enkel effect.

..
Waar kunnen we dat uit zien?

Je verhaal lezende is mijn eerste gedachte: er ontbreekt de goede GPS info. Als die er niet is, is er geen "startpunt" en dan kan de navi verder niks beginnen.
Kun je ons laten zien dat je systeem goed "gelokaliseerd" is?

Groet,
JW
RT4-HDD in Citroën C5 Break V6 Exclusive
Voorheen: MS 5500 met 'franse' MT 5010/01-VT en MA 1410 splitter

_______________________________________
Vragen & antwoorden svp via het forum, niet per Prive-Bericht of E-Mail.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
MondeoDenso
New Member
New Member
Berichten: 9
Lid geworden op: 21 okt 2009 18:53

Bericht door MondeoDenso »

Bedankt voor de vlotte reactie JW.

Indien er geen GPS ontvangst is op de Denso krijg je (onder het TMC symbool op de bovenstaande foto) het volgende symbooltje te zien:

Afbeelding

Dat is dus niet het geval. Het symbooltje is alleen de eerste 20 seconden even te zien, daarna is het direct weg. Lijkt me logisch aangezien de auto net gestart is en in die 20 seconden de satellieten gezocht worden. Alleen in de stad wil het wel iets langer duren, maar dat lijkt me een hele normale zaak.

Een GPS signaal lijkt me hetzelfde, of je nou een antenne van Ford of TomTom gebruikt. Sinds de nieuwe antenna ziet de unit juist weer exact waar ik rijd.

Alleen komt het zoekgebied, de wijze waarmee ik normaal gesproken routes naar bestemming in andere landen kan plannen, niet te voorschijn. Hierdoor kunnen ook geen routes binnen Nederland gepland worden.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Gebruikersavatar
Gerritje - In Memoriam †
Senior Member
Berichten: 13447
Lid geworden op: 03 okt 2004 17:14

Bericht door Gerritje - In Memoriam † »

Een antenne van TomTom is volledig anders dan die voor een Denso, alleen al de voedingsspanning.
Bovendien is een TomTom antenne bedoeld als buitenantenne voor die gevallen dat de ontvangst binnen niet mogelijk is. Onbruikbnaar voor jouw doel
Vragen & antwoorden mbt navigatie svp via het forum, niet per Privé-Bericht of E-Mail
-- Mededeling: Gerritje is op 23-03-2012 te Oosterhout overleden --

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
MondeoDenso
New Member
New Member
Berichten: 9
Lid geworden op: 21 okt 2009 18:53

Bericht door MondeoDenso »

Het is dan wel bizar dat ik na een jaar lang zonder ontvangst direct naar het vervangen weer gewoon kan zien waar ik rijd en dat de zelftest geen fouten meer aangeeft. Adviseren jullie om de antenne direct weer te wisselen of eerst wat andere mogelijke oorzaken uit te sluiten?

Qua zoekgebied, is het misschien mogelijk dat de Denso die benodigde gegevens niet meer goed van de DVD kan lezen?

Het gaat trouwens om onderstaande antenne, voor zover ik weet niet bedoeld voor gebruik buiten de auto?

Afbeelding

En ik zag dat de meest duidelijke foto niet in mijn eerdere post getoond wordt:

Afbeelding

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Gebruikersavatar
Gerritje - In Memoriam †
Senior Member
Berichten: 13447
Lid geworden op: 03 okt 2004 17:14

Bericht door Gerritje - In Memoriam † »

Dat lijkt mij een normale GPS antenne en niet een TomTom modelletje
Vragen & antwoorden mbt navigatie svp via het forum, niet per Privé-Bericht of E-Mail
-- Mededeling: Gerritje is op 23-03-2012 te Oosterhout overleden --

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
MondeoDenso
New Member
New Member
Berichten: 9
Lid geworden op: 21 okt 2009 18:53

Bericht door MondeoDenso »

Ok, op de achterkant staat wel dat die van TomTom is, maar kennelijk past deze dus wel op meerdere systemen.

Blijft de vraag waarom ik geen routes in kan voeren.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Gebruikersavatar
Higgy
Moderator
Moderator
Berichten: 1762
Lid geworden op: 16 nov 2003 15:42

Bericht door Higgy »

Kun je, just2b sure, ergens een andere GPS-antennen lenen (wellicht van een forumlid) om eens te kijken of het toch niet daaraan zou kunnen liggen?
iPhone 6 met Sygic, Waze, Navmii
TomTom One XL Europa

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Gebruikersavatar
kobus1960
Senior Member
Berichten: 893
Lid geworden op: 21 feb 2006 02:43

Bericht door kobus1960 »

Als je bij mij in de buurt woont, ik heb nog wel een reserve liggen om te testen. 8)
MVG,
Kobus

TT Start 60 Europa, lifetime uptdates + flitsabbo.
Samsung S3 Neo, Sygic 14.5.5. Benelux, benenwagen.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
MondeoDenso
New Member
New Member
Berichten: 9
Lid geworden op: 21 okt 2009 18:53

Bericht door MondeoDenso »

@kobus1960: Heel vriendelijk aangeboden! Ik woon alleen omgeving Harderwijk, dus al gauw 1,5 uur rijden.

Als het weer morgen een beetje meevalt haal ik de DVD unit even uit de auto en zal ik het loopwerk en de laser eens controleren en schoonmaken. Zodra er navigatiehandelingen gevraagd worden vind ik de unit ook een beetje traag qua reactie.

Ik laat jullie weten of dat een verbetering is.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Robak
New Member
New Member
Berichten: 3
Lid geworden op: 13 mar 2008 18:17

Bericht door Robak »

Goedemorgen,

ook ik heb een denso uit 2004 met dit zelfde probleem.
Antenne getest, via het test menu, geen problemen.
Andere dvd geprobeerd, ook geen verandering.
Toen heb ik handmatig alle opgeslagen locaties die ik in het binnen en buitenland heb opgeslagen, verwijderd.
Alle locaties, speciale plekken, en huis adres.
wat het systeem probeert te vertellen met de opmerking, kan niet berekkenen, is dat zn geheugen vol zit.
Helaas is het te stom om hier een speciale melding van te geven.
Ik hoop dat ik de andere gebruikers hier ook mee heb kunnen helpen die nu en later hier problemen mee krijgen.
Misschien dat Momdeodenso kan laten weten of het is gelukt.

Groeten, Ron

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
MondeoDenso
New Member
New Member
Berichten: 9
Lid geworden op: 21 okt 2009 18:53

Bericht door MondeoDenso »

Excuses voor het vreselijk late antwoord!

Inmiddels ben ik er uit wat het probleem veroorzaakt heeft. De GPS antenne doet het weer perfect, zoals ik ook al vermoedde. Het bleek aan de dvd te liggen. Het zoekgebied (de selectie in welke land de bestemming ligt) kon dus niet geladen worden. Afgelopen week heb ik de 2004 dvd geplaatst en tot mijn enorme verbazing werkte het systeem direct!

Het meest bizarre van alles is, dat de 2006-2007 een originele dvd is en de unit met behulp van een originele update cd van de bijbehorende firmware was voorzien. Ik heb de 2006-2007 dvd weer terug geplaatst en direct speelde het probleem weer de kop op. Op de 2006-2007 is overigens geen krasje te zien. Te bizar voor woorden als je nagaat wat zo'n update dvd gekost heeft!

Ik zal van de week de firmware cd uit de verhuisdozen vandaan toveren en kijken of dat de oplossing biedt. Tot dan ben ik weer veroordeeld tot een 2004 dvd.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
MondeoDenso
New Member
New Member
Berichten: 9
Lid geworden op: 21 okt 2009 18:53

Bericht door MondeoDenso »

Ik heb de firmware cd direct opgezocht tussen de verhuisdozen. Volgens de handleiding moet de update binnen 30 seconden na het plaatsen van de cd opstarten. Na ruim 2 minuten gebeurde er nog steeds niets. Volgens de handleiding is de firmware dan up-to-date, het lijkt mij ook sterk dat de unit zomaar in eens de firmware kwijt is.

Daarom besloten om de 2006-2007 toch maar even schoon te maken. Heel voorzichtig met een mini drupje afwasmiddel en een vochtige theedoek de dvd schoongemaakt. En warempel! Het zoekgebied wordt met een kleine vertraging nu wel weergegeven. Nog niet zo snel als met de 2004 dvd, als ik daarmee het bestemmings-menu kies, dan verschijnt het zoekgebied echt direct. Met de 2006-2007 dvd duurt dat een kleine 2 seconden. Maar zonder problemen werd nu wel weer een route berekend.

Ik denk dat het nu toch handig is om de laser in de dvd-unit heel voorzichtig schoon te maken met een wattenstaafje en wat alcohol. Misschien is de 2006-2007 dvd wat complexer en moet er meer van de dvd gelezen worden. Het zou de vertraging kunnen verklaren. Ik trek alleen liever een motorblok los, dan een dvd unit.

Het is een gedoe, maar als het werkt, dan vind ik het een heerlijk en super mooi geïntegreerd navigatiesysteem.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Statistieken
    Laatste bericht
  • touchscreen vrm 6200
    door sjoerdvang » 06 jun 2017 16:16 » in Vaste VDO-Dayton systemen
    Reacties: 0
    Weergaves: 512
  • Touchscreen TomTom Via 135
    door ibouckaert » 24 mar 2017 22:54 » in TomTom
    Reacties: 0
    Weergaves: 395
  • Touchscreen doet vreemd ?
    door misisound » 21 jan 2015 18:18 » in Vaste Pioneer systemen
    Reacties: 3
    Weergaves: 2125
  • touchscreen reageert niet
    door cees2102 » 25 okt 2015 09:55 » in Alpine
    Reacties: 3
    Weergaves: 1505
  • Navigatie IX20 probleem met touchscreen
    door Paul1953 » 14 nov 2016 18:13 » in Hyundai
    Reacties: 1
    Weergaves: 2992
  • Mazda Denso Navigation DVD's
    door Huye » 18 nov 2015 01:35 » in Te Koop Aangeboden
    Reacties: 2
    Weergaves: 1190
  • Bluetooth code touchscreen kwijt peugeot 4007
    door Pascal1973 » 30 jun 2014 19:35 » in Peugeot
    Reacties: 0
    Weergaves: 721

Terug naar “Ford”