Denso navigatie: wat is 'TMC'?

Alles met betrekking tot Ford navigatie
beethoven
Starting Member
Starting Member
Berichten: 20
Lid geworden op: 17 mar 2007 23:08

Denso navigatie: wat is 'TMC'?

Bericht door beethoven »

Hallo, allemaal, ik ben nieuw op dit forum. Ik heb een vraag voor jullie!
Ik heb een MONDEO bwjr 2005 met denso touchscreen navigatie. Ik heb het forum al een beetje doorgebladerd en ben op een paar interessante meldingen gestoten. Maar ik moet zeggen: ik heb tot nog toe GEEN enkele foutmelding gehad en geloof me, dat ding wordt intensief gebruikt! Het werkt perfect!
Eén ding echter waar ik niet wijs uit geraak: Wat is TMC en hoe werkt het? Hoe moet je dat instellen? Of wat moet je ermee doen opdat het werkt? Ik heb een handleiding bij gekregen van de forddealer, want hij is nieuw gekocht, maar daar staat bitter weinig in over TMC. Wie kan me helpen???
Nog iets: is er al een recente upgrade( date) van de DVD? Ik veronderstel dat ik de versie 2005 heb....
Ik heb de dvd nog niet uitgehaald, dus ik weet het niet.
Over het algemeen ben ik zéér tevreden over de navigatie, hij voldoet volledig aan mijn wensen.
Mvg Thierry
ps: nog iets, waar bevindt zich de navigatie-antenne? Is deze geïntegreerd in de radio-antenne? Of niet?
Niet dat dat belangrijk is, maar ik ben nogal nieuwgierig..

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Gebruikersavatar
Gerritje - In Memoriam †
Senior Member
Berichten: 13447
Lid geworden op: 03 okt 2004 17:14

Bericht door Gerritje - In Memoriam † »

Nog iets: is er al een recente upgrade( date) van de DVD? Ik veronderstel dat ik de versie 2005 heb....
Ik heb de dvd nog niet uitgehaald, dus ik weet het niet.
Je kunt de DVD gewoon in je PC uitlezen. Er is een file version.txt en daarin staat welke versie je hebt.
Als de auto uit 2005 is lijkt een versie 2004/2005 het meest waarschijnlijk.

Er is in ieder geval al een versie 2006/2007
Wat is TMC en hoe werkt het?
http://nl.wikipedia.org/wiki/The_Movie_Channel Hoewel de link anders doet vermoeden gaat het echt over TMC

Aan je schrijfwijze te oordelen vermoed ik dat je uit België komt.
Daar zijn met sommige navigatiesystemen problemen met TMC. O.a. de Pioneer ANH-P9R heeft daar geen mogelijkheden omdat de informatie op de kaart CD's ontbreekt. Gezien de herkomst van de Ford Denso DVD komt het mij niet als vreemd voor dat TMC in België niet werkt bij dit systeem.
Overigens heeft jouw navigatiesysteem standaard TMC aan boord en zijn er volgens de bronnen die ik heb geraadpleegd diverse instellingen mogelijk. In ieder geval zou het in Nederland en Duitsland goed moeten (kunnen) functioneren.
waar bevindt zich de navigatie-antenne?
Standaard bevindt de antenne zich geïntegreerd in de triplexantenne op het dak.
Let op dat daar met enige regelmaat grote problemen ontstaan door vocht dat zich onder en in de antennevoet verzamelt en daar oxidatie veroorzaakt met vervelende gevolgen, zowel mbt ontvangst als met materiaal.
Vragen & antwoorden mbt navigatie svp via het forum, niet per Privé-Bericht of E-Mail
-- Mededeling: Gerritje is op 23-03-2012 te Oosterhout overleden --

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
beethoven
Starting Member
Starting Member
Berichten: 20
Lid geworden op: 17 mar 2007 23:08

Bericht door beethoven »

Dat wil dan zeggen dat ik dat regelmatig moet controleren........

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Ylian
New Member
New Member
Berichten: 5
Lid geworden op: 14 mar 2007 10:50

Bericht door Ylian »

Vraag het mij ook wel af. Heb het ingesteld op Radio 2, TMC staat actief, maar ik krijg nooit een melding. In de handleiding staat ook niet veel. Hmm

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
beethoven
Starting Member
Starting Member
Berichten: 20
Lid geworden op: 17 mar 2007 23:08

Bericht door beethoven »

Vind ook dat er weinig gezegd of gedaan wordt.
Zal eens opzettelijk naar een file moeten rijden om te zien of hij dan een andere routeberekening gaat doen....
want daar draait het tenslotte toch om, niet?

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
beethoven
Starting Member
Starting Member
Berichten: 20
Lid geworden op: 17 mar 2007 23:08

Bericht door beethoven »

Misschien zit deze versie er voor iets tussen, misschien gaat het wel met de nieuwe versie 2006/2007......

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
beethoven
Starting Member
Starting Member
Berichten: 20
Lid geworden op: 17 mar 2007 23:08

Bericht door beethoven »

En uitleg vragen bij Uw dealer......ze willen wel maar deskundige uitleg.......slappekes

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Ylian
New Member
New Member
Berichten: 5
Lid geworden op: 14 mar 2007 10:50

Bericht door Ylian »

Ja, normaal wel: files, vertragingen, werken, overstromingen, etc

Zal bij volgend onderhoud eens vragen aan de garage hoe het precies werkt. Ik ga ook eens zien of ik een e-mail kan sturen naar denso ofzo.

Edit: email gestuurd naar Denso, nu maar afwachten.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
R.S.Postma
Rode kaart waarschuwing
Berichten: 183
Lid geworden op: 04 nov 2006 16:37

Bericht door R.S.Postma »

Ylian schreef:Ja, normaal wel: files, vertragingen, werken, overstromingen, etc

Zal bij volgend onderhoud eens vragen aan de garage hoe het precies werkt. Ik ga ook eens zien of ik een e-mail kan sturen naar denso ofzo.

Edit: email gestuurd naar Denso, nu maar afwachten.
Bij pioneer is alleen bij dynamische route berekening TMC actief en niet bij snelle of korte route dan is alleen TMC visueel actief.
Hoe dat bij andere systemen zit weet ik niet, maar kan me voorstellen dat dat ook op die manier werkt.
Gr.
R.S.Postma
Pioneer ANH-9PR + Pioneer 100 watt subwoofer

Zorgen moet je doen, niet maken.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Ylian
New Member
New Member
Berichten: 5
Lid geworden op: 14 mar 2007 10:50

Bericht door Ylian »

Hmm, daar staat echt niets van in de handleiding. Ik gebruik meestal de kortste route, en ik zie niets staan van andere opties. TMC is bijzonder summier uitgelegd :?

Heb nog geen mail teruggehad van Denso. (verwacht ik eerlijk gezegd ook niet) Zou er geen ford helpdesk site zijn ofz? :D

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
beethoven
Starting Member
Starting Member
Berichten: 20
Lid geworden op: 17 mar 2007 23:08

Bericht door beethoven »

Hoe werkt dat bij jullie in Nederland dan?
Wat gebeurt er als TMC actief is?
En er is bvb een file? of er zijn werken aan de gang??
Is TMC ook geschikt om flitscontroles ' te onderscheppen?'
Ik bedoel zowel de vaste als de mobiele...
Volgt er dan een gesproken en /of visueel bericht?
Ik weet het niet want ik heb nog niets 'meegemaakt'

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
beethoven
Starting Member
Starting Member
Berichten: 20
Lid geworden op: 17 mar 2007 23:08

Bericht door beethoven »

Ivm de exacte plaats van de navi-antenne zal ik eens kontakt opnemen met mijn dealer...
Of het ford hoofdkwartier in Antwerpen.
Ik zal daar eens horen wat ze te zeggen hebben.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
JW
Senior Member
Berichten: 14088
Lid geworden op: 01 sep 2003 21:19

Bericht door JW »

beethoven schreef:Hoe werkt dat bij jullie in Nederland dan?
Wat gebeurt er als TMC actief is?
En er is bvb een file? of er zijn werken aan de gang??
Is TMC ook geschikt om flitscontroles ' te onderscheppen?'
Ik bedoel zowel de vaste als de mobiele...
Volgt er dan een gesproken en /of visueel bericht?
Ik weet het niet want ik heb nog niets 'meegemaakt'
TMC laat die informatie zien die door de betreffende zender uitgezonden wordt.
Als daar mobiele flitsers bij zijn, zoals in NL door de 3 VIA-zenders wordt gedaan, zul je die te zien krijgen. Uiteraard alleen als jouw systeem die codes herkent.
Vaste flitspalen komen nooit via de TMC.
Als je nu Radio2 ontvangt in Vlaanderen, dat is TIC-VL, zul je geen mobiele flitsers gesignaleerd krijgen. Die zenden ze niet mee...

Lees je eens wat in over dit onderwerp, er is al een heleboel over geschreven in het TMC gedeelte van dit forum.
Daar zie je ook plaatjes wat je zoal op je scherm gepresenteerd krijgt aan info. Velen hebben er al foto's van gemaakt.

Groet,
JW
RT4-HDD in Citroën C5 Break V6 Exclusive
Voorheen: MS 5500 met 'franse' MT 5010/01-VT en MA 1410 splitter

_______________________________________
Vragen & antwoorden svp via het forum, niet per Prive-Bericht of E-Mail.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
R.S.Postma
Rode kaart waarschuwing
Berichten: 183
Lid geworden op: 04 nov 2006 16:37

Bericht door R.S.Postma »

beethoven schreef:Hoe werkt dat bij jullie in Nederland dan?
Wat gebeurt er als TMC actief is?
En er is bvb een file? of er zijn werken aan de gang??
Is TMC ook geschikt om flitscontroles ' te onderscheppen?'
Ik bedoel zowel de vaste als de mobiele...
Volgt er dan een gesproken en /of visueel bericht?
Ik weet het niet want ik heb nog niets 'meegemaakt'
Ik weet alleen hoe het bij de Pioneer ANH-9PR werkt en deze uitleg geld wellicht niet voor andere systemen, maar even een uitleg bij de Pioneer TMC.

Als je een dynamische route berekend en er staan file's op de route waar je naar toe wilt, komt "truus"(zo noem ik haar :D ) met de mededeling dat er een file op de route is en/of ze een alternatieve route moet nemen, die je vervolgens zelf kunt bepalen hoeveel kilometer je om wilt rijden.

Als je een snelle of korte route berekening doet zegt "truus"niets maar zie ik in het display dat TMC aan staat, druk ik op het bewuste knopje, zie ik, wat voor een file er staat en kan vervolgens bepalen of ik de route wil veranderen of niet.

Ik hoop dat ik het zo een beetje verduidelijkt heb, anders hoor ik het wel.

Gr.

R.S.Postma

P.S. ik zie dat je een collega bent :D
Pioneer ANH-9PR + Pioneer 100 watt subwoofer

Zorgen moet je doen, niet maken.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
JW
Senior Member
Berichten: 14088
Lid geworden op: 01 sep 2003 21:19

Bericht door JW »

Heb je al eens geprobeerd of dat met jouw systeem ook zo werkt in België?
Ik vrees dat daar niks van terecht komt omdat, naar Pioneer aangeeft, de TMC codes ontbreken. Zonder die LTN op de kaarten zal er geen TMC info weergegeven kunnen worden, en er dus ook geen dynamische routebegeleiding zijn. Gerritje schreef dat al.

Waar het hier om gaat is dat er twee dingen loos kunnen zijn:
1) er staan geen TMC codes van België op die DVD. Dan is het over-en-uit. Iets dergelijks hebben we eerder gezien bij een Opel NCDR rijder, en Becker's
2) er staan wel codes op de DVD, dan kan het zijn dat er bij de instellingen nog wat aangevinkt moet worden. Bij mijn systeem kan ik een stuk of 10 vinkjes zetten bij het soort TMC-Info dat ik weergegeven/verwerkt wil hebben. Dat loopt van filevorming tot waarschuwingen ivm gladheid. Hoe dát precies bij de Denso zit weet ik niet, hopelijk kunnen Beethoven en Ylian daar nog iets over vertellen.

Groet,
JW
RT4-HDD in Citroën C5 Break V6 Exclusive
Voorheen: MS 5500 met 'franse' MT 5010/01-VT en MA 1410 splitter

_______________________________________
Vragen & antwoorden svp via het forum, niet per Prive-Bericht of E-Mail.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
beethoven
Starting Member
Starting Member
Berichten: 20
Lid geworden op: 17 mar 2007 23:08

Bericht door beethoven »

Voor zover ik weet is het bij DENSO zo dat, eens een TMC zender gevonden is, er NIKS meer kan aangevinkt worden.
Ik veronderstel dat alle beschikbare info AUTOMATISCH verschijnt.
Maar, vermits ik nog niet de reeele werking van TMC heb gezien, gis ik maar.
Als ik het TMC menu inga kan ik niet anders dan TMC zenders opzoeken.....en dat is het, meer niet.
Dan selecteer ik een zender en mn TMC icoon( op het scherm met de wegenkaart) wordt "geactiveerd" en dat is het, verder gebeurt er bij mij( in België) (nog) niks!
Ik zou het eigenlijk eens proefondervindelijk moeten vaststellen....
groetjes

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
R.S.Postma
Rode kaart waarschuwing
Berichten: 183
Lid geworden op: 04 nov 2006 16:37

antwoord

Bericht door R.S.Postma »

JW, Beethoven vraagt : Hoe werkt dat bij jullie in Nederland dan?

En daar heb ik antwoord op gegeven.
Pioneer ANH-9PR + Pioneer 100 watt subwoofer

Zorgen moet je doen, niet maken.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
JW
Senior Member
Berichten: 14088
Lid geworden op: 01 sep 2003 21:19

Bericht door JW »

beethoven schreef:Voor zover ik weet is het bij DENSO zo dat, eens een TMC zender gevonden is, er NIKS meer kan aangevinkt worden.
Ik veronderstel dat alle beschikbare info AUTOMATISCH verschijnt.
Maar, vermits ik nog niet de reeele werking van TMC heb gezien, gis ik maar.
Als ik het TMC menu inga kan ik niet anders dan TMC zenders opzoeken.....en dat is het, meer niet.
Dan selecteer ik een zender en mn TMC icoon( op het scherm met de wegenkaart) wordt "geactiveerd" en dat is het, verder gebeurt er bij mij( in België) (nog) niks!
Ik zou het eigenlijk eens proefondervindelijk moeten vaststellen....
groetjes
Bij mijn systeem moet ik dat ook niet in het TMC menu aanvinken, dat zit op een andere plaats, bij de algemene instellingen.

Ik heb jouw instructieboekje niet, helaas, anders zou ik graag voor je kijken of ik wat kan vinden.
Is dat boekje erg dik, hoeveel pagina's heeft het? En is het misschien te scannen? Dan kijk ik graag mee :wink:

Groet,
JW
RT4-HDD in Citroën C5 Break V6 Exclusive
Voorheen: MS 5500 met 'franse' MT 5010/01-VT en MA 1410 splitter

_______________________________________
Vragen & antwoorden svp via het forum, niet per Prive-Bericht of E-Mail.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
beethoven
Starting Member
Starting Member
Berichten: 20
Lid geworden op: 17 mar 2007 23:08

Bericht door beethoven »

Ik heb rondgeneusd op de website van FORD BELGIË en heb een (bijgewerkte) versie gevonden van de officiële handleiding van het navi-systeem.
Volgende link:
http://fordfcsd.wunderman.be/NL
En dan is het verder aanvinken (navigatiesysteem) tot er kan gedownload worden in pdf formaat.
En dan is het vanaf blz 40 dat er uitleg staat over TMC....
Of die uitleg U veel verder brengt, weet ik niet.
Kijk zelf maar eens.
groetjes
beethoven (Thierry)

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Gebruikersavatar
Gerritje - In Memoriam †
Senior Member
Berichten: 13447
Lid geworden op: 03 okt 2004 17:14

Bericht door Gerritje - In Memoriam † »

Schitterend dat je die handleiding gevonden hebt, even sneller dan scannen!

Overigens is de genoemde link een schitterend voorbeeld hoe je je publiek alvast kunt laten genieten van alle handleidingen voor alle huidige modellen. Letwel, in 4 talen!

Maar voor de instelling van TMC is m.i. de belangrijkste instructie te vinden op pagina 10
Hier wordt duidelijk gemaakt hoe de scan voor de RDS/TMC stations uit te voeren en evt vast te leggen.
Hoe daarna TMC-informatie geïntegreerd wordt in de dynamische routebegeleiding is me niet meteen duidelijk
Vragen & antwoorden mbt navigatie svp via het forum, niet per Privé-Bericht of E-Mail
-- Mededeling: Gerritje is op 23-03-2012 te Oosterhout overleden --

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
JW
Senior Member
Berichten: 14088
Lid geworden op: 01 sep 2003 21:19

Bericht door JW »

Met veel interesse zit ik die handleiding te lezen. En daaruit wordt me duidelijk dat dit Denso systeem een boel leuke features heeft.
Zo kom ik op pagina 36 de mogelijkheid tegen om zelf je gemiddelde snelheid in te stellen, voor verschillende situaties. Fraai :idea:

Op pagina 40 is het eea te lezen over TMC. Met name die kleuring van de symbolen geeft wel enig aanknopingspunt, denk ik zo.
Hieruit begrijp ik dat er alleen een TMC symbool komt als er info binnenkomt van een zender. En uit een eerdere reactie begrijp ik dat dit sysmbool waargenomen is, dus TIC-VL op Radio2 wordt ontvangen.
Vervolgens moet je aan de kleur van het symbool zien of er ook wat mee gedaan wordt. En dus de vraag: ooit iets van een verkleuring gezien?
Tenslotte die opmerking op pagina 41: "Wanneer het TMC systeem voor het eerst bediend wordt, druk dan op de Auto toets om het systeem automatisch TMC informatie op de achtergrond te laten ontvangen."
Heeft dat al wat opgeleverd?

Ik ben benieuwd naar het vervolg hierop.

Groet,
JW
RT4-HDD in Citroën C5 Break V6 Exclusive
Voorheen: MS 5500 met 'franse' MT 5010/01-VT en MA 1410 splitter

_______________________________________
Vragen & antwoorden svp via het forum, niet per Prive-Bericht of E-Mail.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Gebruikersavatar
Gerritje - In Memoriam †
Senior Member
Berichten: 13447
Lid geworden op: 03 okt 2004 17:14

Bericht door Gerritje - In Memoriam † »

Op diezelfde pagina 36:

Omweg
- Woonwijken: 4 km (4 mijl): :oops:
- Snelwegen: 20 km (20 mijl): :oops:
- Instellingen gemiddelde snelheid
- Woonwijken: 30 km/h (20 mph).
- Hoofdwegen: 60 km/h (40 mph).
- Snelwegen: 100 km/h (60 mph).

Als er een omweg wordt berekend zijn km en mijlen identiek (std instelling), bij snelheden gelukkig niet :?:

Maar alleen op de eerder genoemde pagina 10 kan ik vooralsnog iets vinden over dynamische routebegeleiding. In de rest van de handleiding zie ik niets over de uitwerking hiervan.
de mogelijkheid tegen om zelf je gemiddelde snelheid in te stellen, voor verschillende situaties. Fraai
Op zich is dit een fraaie voorziening, dat moet gezegd. Wat er niet staat is of het adaptief is zoals bijv bij VDODayton waar de gemiddelde snelheid over de afgelegde weg wordt gebruikt om de ETA te berekenen. Hierbij is dan de mogelijkheid om deze + of - 50 % aan te passen.
Vragen & antwoorden mbt navigatie svp via het forum, niet per Privé-Bericht of E-Mail
-- Mededeling: Gerritje is op 23-03-2012 te Oosterhout overleden --

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
beethoven
Starting Member
Starting Member
Berichten: 20
Lid geworden op: 17 mar 2007 23:08

Bericht door beethoven »

Ben al een heel eind opgeschoten nu, met de instelligen van TMC...
Heb een scanning van de zenders laten doen, op AUTO gedrukt...
Als dan de zender met TMC signaal, waar ik op stond, wegvalt komt er automatisch een ander in de plaats.Maar ik ben geen file tegengekomen dus dat gedeelte heb ik nog niet kunnen meemaken.
En eigenlijk is het vrij makkelijk dat ding in te stellen.
Heb vandaag ook iemand over de vloer gehad die exact hetzelfde denso- systeem heeft ingebouwd in zijn wagen(Ford mondeo break), deze zegt dat het TMC feilloos werkt.
Op een file terecht gekomen, toestel geeft signaal en berekend auto... een andere route.
Zo moet het.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
JW
Senior Member
Berichten: 14088
Lid geworden op: 01 sep 2003 21:19

Bericht door JW »

beethoven schreef: ......
Heb vandaag ook iemand over de vloer gehad die exact hetzelfde denso- systeem heeft ingebouwd in zijn wagen(Ford mondeo break), deze zegt dat het TMC feilloos werkt.
Op een file terecht gekomen, toestel geeft signaal en berekend auto... een andere route.
Zo moet het.
Dat betekent dat er bij hem in elk geval TMC codes (de LTN tabel) op zijn DVD staan.
En dus is de voor de hand liggende vraag: hebben jullie wel dezelfde DVD in je systeem, of was die van hem van een latere datum?

Groet,
JW
RT4-HDD in Citroën C5 Break V6 Exclusive
Voorheen: MS 5500 met 'franse' MT 5010/01-VT en MA 1410 splitter

_______________________________________
Vragen & antwoorden svp via het forum, niet per Prive-Bericht of E-Mail.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
beethoven
Starting Member
Starting Member
Berichten: 20
Lid geworden op: 17 mar 2007 23:08

Bericht door beethoven »

Ik vermoed dat het daaraan ligt! Mijn dvd is versie 2004/2005 en zijn versie is (waarschijnlijk, vermits de auto van 2006 is) van 2006/2007!
Ik ga in elk geval wachten tot de versie 2007/2008 eraan komt, dat is toch niet meer zolang volgens Gerritje....
Thierry

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Statistieken
    Laatste bericht
  • Mazda Denso Navigation DVD's
    door Huye » 18 nov 2015 01:35 » in Te Koop Aangeboden
    Reacties: 2
    Weergaves: 1190
  • Kenwood DDX7025 en KNA-DV3200 2012 kaart van Denso
    door Rexto » 15 sep 2014 12:39 » in Te Koop Gevraagd
    Reacties: 1
    Weergaves: 798
  • VW navigatie update 2017/2018 navigatie systeem loopt vanst
    door Peterdekoning » 07 okt 2018 18:13 » in V.A.G
    Reacties: 0
    Weergaves: 1071
  • Peugeot 406 2003 gekocht,met navigatie.zoek cdrom voor navigatie
    door 406rijder » 28 feb 2015 21:21 » in Peugeot
    Reacties: 2
    Weergaves: 1295
  • Navigatie E61
    door Anthon3 » 09 sep 2014 11:11 » in BMW
    Reacties: 0
    Weergaves: 717
  • Navigatie
    door rowenjawil » 17 okt 2016 18:10 » in Navigatie algemeen
    Reacties: 0
    Weergaves: 672
  • Camper navigatie
    door ernstrichard » 14 sep 2023 08:29 » in Vaste Pioneer systemen
    Reacties: 0
    Weergaves: 470

Terug naar “Ford”