schermstoring

EvdB
New Member
New Member
Berichten: 3
Lid geworden op: 22 okt 2003 08:38

schermstoring

Bericht door EvdB »

Mijn systeem bestaande uit radio CLARION VRX 6570Rz met een MS5000
van VDO Dayton heeft het altijd goed gedaan.
Na overbouw in een andere auto (door garage) vertoond het scherm een springend storingsstreepje.
:( Tevens valt het navigatie deel weg na wisselen van de CD. Volgens de garage heeft dit te maken met alle electronica die in de auto aanwezig is. Wat kan hier de oorzaak van zijn :?:

evdb

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Gebruikersavatar
wmp
Moderator
Moderator
Berichten: 2028
Lid geworden op: 01 sep 2003 19:00

Bericht door wmp »

Van mijn eigen navigatie wist ik dat er een zwak punt in de monitor kabel was ontstaan, veroorzaakt door te veel overbouwen en kabel te strak wegwerken.

Dit resulteerde in een dergelijke storing, welke inmiddels opgelost is door de kabel in zijn geheel na te lopen en goed te leggen/repareren waar nodig was.

Een andere oorzaak is dat de monitorkabel langs een pulserende leiding ligt.
Klinkt mischien raar, maar bijvoorbeeld je benzinepomp (mits electrisch) heeft een lichte puls. Is continue spanning, maar door het openen en sluiten van de injectoren veranderd de druk in de benzineleiding steeds, en dus ook de opbrengst van de pomp, ergo, ook diens stroom verbruik pulst-mee (nieuwe woordje voor de Van Dale). Dit wordt weliswaar opgevangen door een soort van accumulator, maar dan wel uitsluitend voor de benzine zelf, niet voor de stroom.

Zo zijn er meer leidingen in de auto waar een wat merkwaardig stroomveld omheen hangt (denk oa aan je knipperlichten...)

Wanneer de monitorkabel niet helemaal goed meer is, of beschadigd door het inbouwen (schroefje gedeeltelijk in de kabel mantel), dan kan deze gevoelig zijn geworden voor dergelijke stroomvelden.

Mijn auto zit ook barstensvol electronica, nu zit dat in iedere auto wel, maar deze is echt overdone. Echter, geen storing hoor, kwestie van goed inbouwen met een beetje gevoel 'en liefde' om zo maar te zeggen.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
JW
Senior Member
Berichten: 14088
Lid geworden op: 01 sep 2003 21:19

Bericht door JW »

Hallo EvdB,

Even inhakend op WMP's reactie de opmerking dat het eerste verschijnsel inderdaad duidt op een EMC (Electo-Magnetisch Compabiliteits) probleem. Dat kan zitten in een kabel, en de wijze waarop 'ie verlegd is. Dat laatste is belangrijk, laat de kabel tussen je PC 5000 en de Monitor NIET parallel lopen met andere bedrading. Hetzelfde geldt voor de voeding naar de PC.
En als de kabels "te lang" zijn, rol ze dan niet op, maar leg ze in lussen met de vorm van een 8. Ze werken dan niet als spoelen die inducties oppikken.

Een andere oorzaak kan zitten in de Monitor zelf, en de plek van inbouw.

Om dat te constateren haal dan even de kabel los die naar de PC gaat, aan de Monitor zijde uiteraard, en kijk of die streep er nog is.
Zo nee, dan zit het in de kabelverbinding, zoja, dan kan pikt de monitor zelf de storing op. Dan moet er gekeken worden naar extra afscherming, wellicht met behulp van mu-metaal.

Het tweede probleem duidt op iets anders, als ik me goed herinner zit dat in de menu-instelling van je Clarion, die kan veranderd zijn omdat je radio systeem gereset is daar de spanning eraf geweest is.
Kijk eens goed in je boekje.

Groet,
JW

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Gebruikersavatar
Han
Senior Member
Berichten: 1051
Lid geworden op: 01 sep 2003 18:57

Bericht door Han »

Na een paar keer zitten lezen toch besloten deze om te zetten naar clarion.
Aangezien alleen de computer van VDO is en er toch meer problemen in zitten.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Terug naar “Clarion”