Ervaring met MAX973HD

Gebruikersavatar
anko
Starting Member
Starting Member
Berichten: 15
Lid geworden op: 01 dec 2007 19:54

Ervaring met MAX973HD

Bericht door anko »

Vandaag heb ik de Clarion MAX973HD bekeken bij een caraudio dealer. Hij zat niet in een auto, maar in een demo wand, waardoor ik hem niet echt live heb kunnen uitproberen. Bij het bekijken van een simulatie (demo mode) viel mij op dat het scherm maar ongeveer 1 keer per seconde wordt ververst, wat een erg schokkerig resultaat oplevert. Als dat in het echt ook zo gaat, is dat voor mij een reden op zoek te gaan naar een ander apparaat.

Wie kan mij vertellen hoe dat in de praktijk uit pakt? Wanneer iemand voor mij de simulatie mode en de werkelijkheid eens met elkaar wil vergelijken en daarover zou kunnen berichten, dan zou ik dat heel erg waarderen.

Met vriendelijke groet en alvast bedankt!

Anko

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
JW
Senior Member
Berichten: 14088
Lid geworden op: 01 sep 2003 21:19

Bericht door JW »

Wedervraag: waarom is jouw speciale attentie op dit systeem gericht?
Er zijn heel veel andere systemen, waarover ook een boel geschreven is op dit porum, dus vanwaar je belangstelling?

Groet,
JW
RT4-HDD in Citroën C5 Break V6 Exclusive
Voorheen: MS 5500 met 'franse' MT 5010/01-VT en MA 1410 splitter

_______________________________________
Vragen & antwoorden svp via het forum, niet per Prive-Bericht of E-Mail.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Gebruikersavatar
anko
Starting Member
Starting Member
Berichten: 15
Lid geworden op: 01 dec 2007 19:54

Bericht door anko »

JW,

Waarom niet? Vind je het een niet voor de hand liggende keuze? Iets wat ik zou moeten weten?

Of komt je vraag uit pure nieuwschierigheid voor? In dat geval: waar ben ik zoal naar op zoek:

- HD navigatie
- 7 inch touchscreen
- vaste inbouw
- dual zone
- moderrne technologie / graphics
- (mogelijkheid tot) BT telefoon
- muziek toegankelijk via zoekfunctie (op basis van ID3 tags, gracenote, o.i.d.) , zonder dat ik geen papieren indexje in de auto moet leggen

Heb vandaag een 1-op-1 vergelijking gemaakt tussen de Pioneer HD3BT en de MAX973HD. De Pioneer geeft iets meer info op het navigatie scherm, maar is daarmee wat tegelijk wat rommeliger. Vind persoonlijk de graphics van de Pioneer wat minder aantrekkelijk dan die van de Clarion.

Zou jij aan andere alternativen denken?

Ik rijd nu overigens rond met een Kenwood KVT-M700 + KNA-DV3200 + 10 CD MP3 wisselaar. Een van de grootse afknappers van dat systeem vind ik het feit dat ID3 tags niet worden weergegeven, laat staan dat je er op zou kunnen zoeken.

Anko

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Gebruikersavatar
mickey
Senior Member
Berichten: 258
Lid geworden op: 07 aug 2007 00:06

Bericht door mickey »

JW schreef:Wedervraag: waarom is jouw speciale attentie op dit systeem gericht?
Er zijn heel veel andere systemen, waarover ook een boel geschreven is op dit porum, dus vanwaar je belangstelling?

Groet,
JW


porum
Nou niet gaan schelden JW. :lol:
[b]Steel niet, want de overheid duldt geen concurrentie.[/b]
Saab 93 SS 1.9 Tid 16v/aut BSR tuning 184 pk/412 Nm
Saab navigatie
Sygic McGuider v.7.7 kaarten 7.80 10/2008

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Gebruikersavatar
Gentry
Senior Member
Berichten: 2333
Lid geworden op: 29 mar 2004 10:19

Bericht door Gentry »

anko schreef:JW,

Waarom niet? Vind je het een niet voor de hand liggende keuze? Iets wat ik zou moeten weten?

Of komt je vraag uit pure nieuwschierigheid voor? In dat geval: waar ben ik zoal naar op zoek:

- HD navigatie
- 7 inch touchscreen
- vaste inbouw
- dual zone
- moderrne technologie / graphics
- (mogelijkheid tot) BT telefoon
- muziek toegankelijk via zoekfunctie (op basis van ID3 tags, gracenote, o.i.d.) , zonder dat ik geen papieren indexje in de auto moet leggen

Ik rijd nu overigens rond met een Kenwood KVT-M700 + KNA-DV3200 + 10 CD MP3 wisselaar. Een van de grootse afknappers van dat systeem vind ik het feit dat ID3 tags niet worden weergegeven, laat staan dat je er op zou kunnen zoeken.Anko
Jouw Kenwood systeem was destijds best ok, idd geen MP3 tags, maar dat is toch wel iets van de laatste tijd.

Heb je de Kenwood DNX7200 ook al bekeken, betere navigatie dan je nu hebt en verder alles wat op je wensenlijstje staat aan boord cq optioneel leverbaar. Zeer prettige MP3 mogelijkheden (oa ook SD) maar ook een prettige Ipod interface.
BT nu nog ff niet kopen, ook niet van Pioneer en Clarion, men (lees Nokia) heeft besloten dat het bluetooth protocol veranderd moest worden, gevolg, slecht klinkende bluetooth carkits, ik heb wat CK-7W carkits ingebouwd, kan de prullenbak in als je bijvoorbeeld een 6110 navigator of N95 wilt gebruiken. Macht van de grootste?
Kenwood werkt hard aan een nieuwe bluetooth module.

Alternatief is het systeem wat ik heb, dus met VDO navigatie.
Clarion raad ik je ten zeerste af, laat Clarion eerst maar eens proberen om binnen 2 jaar met kaartupdates te komen en dat 10 jaar vol te houden.
[size=75]Kenwood DNX9260BT, Hirschmann CarTV, Alpine DHA-S690 [/size]

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Gebruikersavatar
Gerritje - In Memoriam †
Senior Member
Berichten: 13447
Lid geworden op: 03 okt 2004 17:14

Bericht door Gerritje - In Memoriam † »

Kaartupdates van Pioneer zijn al beroerd, bij Clarion heb je nog minder kans dan in de Lotto!
Vragen & antwoorden mbt navigatie svp via het forum, niet per Privé-Bericht of E-Mail
-- Mededeling: Gerritje is op 23-03-2012 te Oosterhout overleden --

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Gebruikersavatar
anko
Starting Member
Starting Member
Berichten: 15
Lid geworden op: 01 dec 2007 19:54

Bericht door anko »

@Genry,

Je zegt dat de 7200 betere navigatie heeft dan wat ik nu heb? Waar baseer je dat op? Wat is er beter aan?

Ik moet toegeven dat ik me niet in detail in de 7200 verdiept heb. Dat komt vooral doordat de graphics op mij een beetje een Commodore 64 indruk maken, waar ik me maar niet overheen kan zetten.

Ben zelf erg gecharmeerd van bijvoorbeeld de split-screen mode van mijn huidige systeem (zit natuurlijk ook op de HD3BT en de MAX). Ik gebruik dat constant. Een helft op 4 km schaal met noorden boven en een helft op 50 of 100 meter schaal met rijrichitng boven. De ene kant is dan handig voor snelwegen, de andere kant voor binnenwegen.

Over het algemeen vind je dat soort mogelijkheden niet in hand helds en voorzover ik het begrepen heb heeft de 7200 uiteindelijk een hand held van Garmin ingebouwd. Of zie ik het helemaal verkeerd? Dan hoor ik graag hoe het wel zit.

Groet,

Anko

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Gebruikersavatar
Gerritje - In Memoriam †
Senior Member
Berichten: 13447
Lid geworden op: 03 okt 2004 17:14

Bericht door Gerritje - In Memoriam † »

anko schreef:Je zegt dat de 7200 betere navigatie heeft dan wat ik nu heb? Waar baseer je dat op? Wat is er beter aan? Dat komt vooral doordat de graphics op mij een beetje een Commodore 64 indruk maken, waar ik me maar niet overheen kan zetten.
Lees dit eens even, dan begrijp je ook dat de graphics van de 7200 op z'n minst twijfelachtig te noemen zijn
http://forum.pocketnavigation.de/tid1066590-sid.htm
voorzover ik het begrepen heb heeft de 7200 uiteindelijk een hand held van Garmin ingebouwd. Of zie ik het helemaal verkeerd? Dan hoor ik graag hoe het wel zit.
Dat is al vele malen aan de orde geweet. Het is een moniceiver met een "garmin" doosje ingebouwd. Meer niet.
Maar kennelijk wel een met goede prestaties
Vragen & antwoorden mbt navigatie svp via het forum, niet per Privé-Bericht of E-Mail
-- Mededeling: Gerritje is op 23-03-2012 te Oosterhout overleden --

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Gebruikersavatar
Gentry
Senior Member
Berichten: 2333
Lid geworden op: 29 mar 2004 10:19

Bericht door Gentry »

idd, zoals Gerritje het zegt.
met Garmin in ieder geval meer kans op updates!

ik vind de graphics ook wel iets te soms, aan de andere kant als ik de Alpine zie in een ander topic vind ik dat weer saai en minder uitgebreid....tja, keuzes en smaken.
in ieder geval ben ik zeer tevreden over de menugraphics en de intuitieve bediening maar vooral de Ipod interface
[size=75]Kenwood DNX9260BT, Hirschmann CarTV, Alpine DHA-S690 [/size]

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Gebruikersavatar
anko
Starting Member
Starting Member
Berichten: 15
Lid geworden op: 01 dec 2007 19:54

Bericht door anko »

Heb eens even rond gesnuffeld en zie inderdaad links en rechts nogal wat verhalen staan over gebrekkige updates.
Overigens de laatste update van mijn Kenwood kwam december 2006 uit en had kaart materiaal van 2005Q4!

10 jaar lang updates hoeft voor mij persoonlijk niet. Dan investeer ik toch niet meer in zo'n apparaat. Als ik 4 a 5 jaar doorkom is dat voor mij meer dan zat.

Wat mij wel opvalt is dat kennelijk in de rest van Europa de support langer doorloopt dan in Nederland (zoiets als 2005 in plaats van 2003 voor de 9500, als ik het goed heb). Foei, nederlandse importeur. Maar wat nu als het om DVD / HD navigatie gaat? Voor mijn gevoel zou het dan gaan om 1 update voor heel Europa en niet 1 per land. We zouden daarmee minder afhankelijk zijn van de nederlandse importeur. Slaat die gedachtengang ergens op?

Zoals je kunt zien ben ik erg gecharmeerd van de MAX en probeer ik de nadelen voor mezelf weg te redeneren :oops:

Anko

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Gebruikersavatar
Gerritje - In Memoriam †
Senior Member
Berichten: 13447
Lid geworden op: 03 okt 2004 17:14

Bericht door Gerritje - In Memoriam † »

We zouden daarmee minder afhankelijk zijn van de nederlandse importeur. Slaat die gedachtengang ergens op?
Ik ben bang dat je de plank ietsje misslaat.
Niet de importeur bepaalt zoiets maar de fabrikant. En die kijkt aan de hand van verkoopcijfers wat het potentieel is voor terugverdienen van de investering. Die is bij Clarion in Nederland destijds nul komma niks gebleken. En toen trok Japan gewoon de stekker eruit Dat hebben we meer gezien en zal nog veel vaker gaan gebeuren met allerlei apparatuur van twijfelachtige herkomst.
Vragen & antwoorden mbt navigatie svp via het forum, niet per Privé-Bericht of E-Mail
-- Mededeling: Gerritje is op 23-03-2012 te Oosterhout overleden --

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
JW
Senior Member
Berichten: 14088
Lid geworden op: 01 sep 2003 21:19

Bericht door JW »

Ik onderschrijf Gerritjes verhaal, voor de volle 100%.
Kaartupdates zijn een zeer kostbare zaak voor de navifabrikant, voor een DataBase moeten bij Navteq of TeleAtlas vele tonnen zo niet meer dan een miljoen Euri op tafel gelegd worden. En die moeten terugverdiend worden, uiteraard.
Dat kan alleen maar als er fors wat omzet van zo'n produkt geweest is, en bovendien dat de bezitter van zo'n produkt bereid is daar regelmatig geld voor uit te geven.
Als je een produkt hebt waarvan er maar een paar honderd, of zelf een paar duizend van verkocht zijn mag je even meerekenen dat die investering er nooit uit komt. En dus zal de gebruiker van zo'n systeem het moeten doen met de oude kaarten, updates komen er niet meer.
Dat hebben we gezien bij Grundig, de Ford VNR9000, vele Clarions, een aantal Pioneers (zie posting van gisteren) en zo kan ik er nog een hele serie noemen.

Uitzonderingen zijn Becker, BlauPunkt en VDO, die hebben zoveel omgezet in Europa dat er voldoende afnemers zijn voor kaartupdates. En dus verschijnen die met grote regelmaat.
Kenwood was ook geen toonbeeld van betrouwbaarheid bij de updates, maar met Garmin als Navi-leverancier zou dat nu anders kunnen liggen.

Groet,
JW
RT4-HDD in Citroën C5 Break V6 Exclusive
Voorheen: MS 5500 met 'franse' MT 5010/01-VT en MA 1410 splitter

_______________________________________
Vragen & antwoorden svp via het forum, niet per Prive-Bericht of E-Mail.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
geysselberg
Starting Member
Starting Member
Berichten: 15
Lid geworden op: 13 jun 2007 17:12

Calrion 973HD 0f AVIC HD3

Bericht door geysselberg »

Hallo, 8)

Was al enige tijd aan het zoeken op het weben op dit forum m.b.t. informatie over de clarion MAX973HD.
Wat me meteen opvalt is dat er relatief weinif info over de max973 te vinden is op het WEB.

Sta zelf op het punt om deze aan te schaffen of een pioneer avic HD3.

Belangrijke punten voor mij m.b.t. tot de systemen zijn:

Flits informatie tijdens de route.
Dubbel DIN systemen.
HD



Wat me zeer aanspreekt bij de clarion is de mooie layout.
Verder lees ik wel dat er bij clarion problemen zijn m.b.t. de kaartupdates.
Weet iemand misschien hoe dat bij pioneer zit ?

Grt, :wink:

Lambert

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Gebruikersavatar
Gerritje - In Memoriam †
Senior Member
Berichten: 13447
Lid geworden op: 03 okt 2004 17:14

Bericht door Gerritje - In Memoriam † »

Antwoord op je vraag zie 8 postings heirboven:
Kaartupdates van Pioneer zijn al beroerd, bij Clarion heb je nog minder kans dan in de Lotto!
Pioneer heeft nog bij geen enkel toestel getoond enig respect voor de klant te hebben en bij Clarion is dit nog beroerder.
Vragen & antwoorden mbt navigatie svp via het forum, niet per Privé-Bericht of E-Mail
-- Mededeling: Gerritje is op 23-03-2012 te Oosterhout overleden --

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
geysselberg
Starting Member
Starting Member
Berichten: 15
Lid geworden op: 13 jun 2007 17:12

Bericht door geysselberg »

Rest mij de vraag:

Is er momenteel uberhaubt wel een merk dat een dubbeldin systeem aanbied welke aan te bevelen is ?? :cry:

Lambert. :wink:

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Gebruikersavatar
Gerritje - In Memoriam †
Senior Member
Berichten: 13447
Lid geworden op: 03 okt 2004 17:14

Bericht door Gerritje - In Memoriam † »

VDODayton MS6200, of PC5200 icm headunit van gerenommerd merk zoals Kenwood
Als het gaat om kaarmateriaal voor de komende jaren, blijft er weinig anders over dan VDODayton.
Vragen & antwoorden mbt navigatie svp via het forum, niet per Privé-Bericht of E-Mail
-- Mededeling: Gerritje is op 23-03-2012 te Oosterhout overleden --

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
geysselberg
Starting Member
Starting Member
Berichten: 15
Lid geworden op: 13 jun 2007 17:12

Bericht door geysselberg »

Bedankt voor je reactie,

Ik heb verder nog een vraag m.b.t. tot de clarion max973HD.

Deze schijnt dat deze geen voorversterker heeft
kan iemand mij vertellen wat de nadelen hier van zijn.

Het is de bedoeling dat ( welk systeem dan ook ) deze aangesloten word op een aparte versterker ( caliber ).

b.v.d.
:wink:
Lambert

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
JW
Senior Member
Berichten: 14088
Lid geworden op: 01 sep 2003 21:19

Bericht door JW »

Ongetwijfeld heeft 'ie een voorversterker, anders krijg je geen geluid.
Maar je bedoelt waarschijnlijk dat 'ie geen voorversterker-OUT heeft. Als dat zo is kun je er geen eindversterker op aansluiten, of je moet een speciale eindversterker gebruiken die op een speakeruitgang aangesloten kan worden. Daar wordt het geluid niet fraaier op, alleen maar meer volume :roll:

Groet,
JW
RT4-HDD in Citroën C5 Break V6 Exclusive
Voorheen: MS 5500 met 'franse' MT 5010/01-VT en MA 1410 splitter

_______________________________________
Vragen & antwoorden svp via het forum, niet per Prive-Bericht of E-Mail.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Gebruikersavatar
anko
Starting Member
Starting Member
Berichten: 15
Lid geworden op: 01 dec 2007 19:54

Bericht door anko »

@geysselberg,

Aan de MAX973HD kun je inderdaad geen eindversterker aansluiten. Je zou over kunnen stappen naar de combinatie MAX678RVD met NAX973HD. Dan heb je dezelfde navigatie en een eindversterker uitgang.

@gerritje en jw,

Of het de importeur of de leverancier is die de beslissing neemt doet uiteindelijk niet ter zake. Het principe blijft gelijk. De nederlandse markt is kennelijk te klein om (blijvend) updates voor te ontwikkelen. De andere europese markten (w.o. Duitsland, Frankrijk, Engeland) zijn kennelijk niet te klein voor op zijn minst een paar updates. Als updates voor die andere europese landen wel worden omntwikkeld, dan zijn die hier toch ook bruikbaar. Er is toch één kaart voor alle europese afzetmarkten? Of zouden ze bij een toekomstige update voor de rest van Europa Nederland in een keer weglaten? Laten we eerlijk zijn: hoeveel systemen verkopen ze in Letland of Slovenie? Maar die staan ook op de europese kaart.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Gebruikersavatar
anko
Starting Member
Starting Member
Berichten: 15
Lid geworden op: 01 dec 2007 19:54

Bericht door anko »

@geysselberg,

Kijk ook eens op pocketnavigation.de. Hier vind je van alles over Clarion en ook al heel wat over de MAX973HD.[/url]

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Gebruikersavatar
Gerritje - In Memoriam †
Senior Member
Berichten: 13447
Lid geworden op: 03 okt 2004 17:14

Bericht door Gerritje - In Memoriam † »

anko schreef:@geysselberg,

Aan de MAX973HD kun je inderdaad geen eindversterker aansluiten. Je zou over kunnen stappen naar de combinatie MAX678RVD met NAX973HD. Dan heb je dezelfde navigatie en een eindversterker uitgang.

@gerritje en jw,

Of het de importeur of de leverancier is die de beslissing neemt doet uiteindelijk niet ter zake. Het principe blijft gelijk. De nederlandse markt is kennelijk te klein om (blijvend) updates voor te ontwikkelen. De andere europese markten (w.o. Duitsland, Frankrijk, Engeland) zijn kennelijk niet te klein voor op zijn minst een paar updates. Als updates voor die andere europese landen wel worden omntwikkeld, dan zijn die hier toch ook bruikbaar. Er is toch één kaart voor alle europese afzetmarkten? Of zouden ze bij een toekomstige update voor de rest van Europa Nederland in een keer weglaten? Laten we eerlijk zijn: hoeveel systemen verkopen ze in Letland of Slovenie? Maar die staan ook op de europese kaart.
De opmerking sloeg zoals je hebt kunnen lezen op de 9500 die met CD's werkt(e). En ook in de andere Europese landen is sinds 2005 niets meer gepubliceerd
Vragen & antwoorden mbt navigatie svp via het forum, niet per Privé-Bericht of E-Mail
-- Mededeling: Gerritje is op 23-03-2012 te Oosterhout overleden --

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Gebruikersavatar
anko
Starting Member
Starting Member
Berichten: 15
Lid geworden op: 01 dec 2007 19:54

Bericht door anko »

Wanneer is die 9500 dan op de markt gekomen?

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Gebruikersavatar
Gerritje - In Memoriam †
Senior Member
Berichten: 13447
Lid geworden op: 03 okt 2004 17:14

Bericht door Gerritje - In Memoriam † »

2001?
Vragen & antwoorden mbt navigatie svp via het forum, niet per Privé-Bericht of E-Mail
-- Mededeling: Gerritje is op 23-03-2012 te Oosterhout overleden --

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Gebruikersavatar
Gentry
Senior Member
Berichten: 2333
Lid geworden op: 29 mar 2004 10:19

Bericht door Gentry »

Gerritje schreef:VDODayton MS6200, of PC5200 icm headunit van gerenommerd merk zoals Kenwood
Als het gaat om kaarmateriaal voor de komende jaren, blijft er weinig anders over dan VDODayton.
De VDO VRM6200 kan ik op dit moment nog niet aanbevelen, de layout en bediening laten nogal wat te wensen over en 3 van de 4 toestellen hebben bijgeluiden. Ik hoop dat VDO hier iets aan doet op korte termijn.
[size=75]Kenwood DNX9260BT, Hirschmann CarTV, Alpine DHA-S690 [/size]

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Gebruikersavatar
anko
Starting Member
Starting Member
Berichten: 15
Lid geworden op: 01 dec 2007 19:54

Bericht door anko »

Op zich intressante discussie over update en wat al niet meer, maar iemand enig idee m.b.t. mijn originele vraag?

Thanks.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Statistieken
    Laatste bericht

Terug naar “Clarion”