Clarion NAX9500E - Snelheidspuls kabeltje aansluiten?

Jobbakker
New Member
New Member
Berichten: 4
Lid geworden op: 24 jul 2006 11:20

Clarion NAX9500E - Snelheidspuls kabeltje aansluiten?

Bericht door Jobbakker »

Kon goedkoop aan een nax9500e systeem komen ( jep, weet waarom ze goedkoop zijn..) en heb deze net ingebouwd, alleen...

Hij geeft wel ongeveer aan op het scherm waar de auto is ( niet echt duidelijk op 50meter stand) maar net paar straten ernaast. Misschien moet hij nog even "inkomen"...

Maargoed, nu mijn echte vraag:

moet je het snelheidspuls kabeltje verplicht aansluiten? Ik heb namelijk een oude auto met mechanische KM-teller, of sluit ik deze dan op de puls van de bobine/ toerenteller in misschien?

Ik ging ervan uit dat dit kabeltje er alleen voor was om een beetje extra acuraat te zijn, aangezien die Tomtom apparaten dit ook niet hebben en toch perfect werken.

Dit zijn mijn symptomen:
ik stel een bestemming in en druk enter.
Na paar seconden zegt mevrouw heel vriendlijk dat de route is berekend en dat ik mag gaan rijden.
maar.. daarna blijft het stil... heb de hele buurt door gereden, zelfs stukje de ring op, maar geen informatie meer.
Het schermpje met gem. snelheid enzo blijft ook op nul staan ( allemaal). Er staat wel een rood uitroepteken linksonder, geen idee wat dat inhoudt.

Enige dat veranderd is dat het scherm mijn locatie blijft volgen... maar geen stem/ pijltjes of wat dan ook. een beetje routeplanner zou toch iets minder verlegen moeten zijn toch?

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Sdb
Starting Member
Starting Member
Berichten: 22
Lid geworden op: 25 okt 2005 01:39

Bericht door Sdb »

Je zegt het zelf al, zonder speed puls geen navigatie.
Je zult dus echt deze moeten aansluiten, via je bobine/toerenteller gaat niet werken, dit is voor je toerental, dat is voor dit systeem niet belangrijk.

Als je geen speedpulse signaal hebt, kun je er 1 creeren met een speedpulse generator.

Wat voor type auto gaat het om ?
Pioneer Avic-X1R / Achteruitrijcamera, camera in laadruimte voor de hond / iPod adapter Pioneer CD-IB100 met iPod 30g.
JVC KD-NX901 / Achteruitrijcamera, 7" in zonneklep, 2x 7" hoofdsteun.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Jobbakker
New Member
New Member
Berichten: 4
Lid geworden op: 24 jul 2006 11:20

fietscomputer - sensor?

Bericht door Jobbakker »

Bedankt, duidelijke info.
Ok, ik heb dus een speedpulse generator nodig,.. nou zat ik te denken,... kan een fietscomputertje ( een goede, die boven de 100km weer kan geven) dienst doen als speed pulse sensor? Werkt met een draadje en magneetpickup, heb ik nog ergens een liggen.
Wat voor type auto,.. durf het bijna niet te zeggen... daarom zeg ik het maar heel snel1970mgbgt. En die heeft nog betrekkelijk weinig electronica :-)

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Sdb
Starting Member
Starting Member
Berichten: 22
Lid geworden op: 25 okt 2005 01:39

Bericht door Sdb »

Ach, kan er ook minder kapot gaan :wink:

Afbeelding
:P

Over die fietscomputer, dan weet ik niet.

Speedpuls generator : http://www.navigatieforum.nl/html/links.html
Pioneer Avic-X1R / Achteruitrijcamera, camera in laadruimte voor de hond / iPod adapter Pioneer CD-IB100 met iPod 30g.
JVC KD-NX901 / Achteruitrijcamera, 7" in zonneklep, 2x 7" hoofdsteun.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Jobbakker
New Member
New Member
Berichten: 4
Lid geworden op: 24 jul 2006 11:20

Bericht door Jobbakker »

Heb jij weer gelijk in :-)

Plaatje klopt ook, alleen dit is 'm echt:
Afbeelding

Misschien moest ik fietssensor maar eens proberen, volgens mij is principe hetzelfde ( je kunt hem toch calibreren via de nax9500e toch?) Magneetje op binnenkant van de velg lijmen en kijken hoe ver we komen. Verder in de vakantie alle dikke handleidingen nog maar eens goed doorwerken.

Thanks!

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
JW
Senior Member
Berichten: 14088
Lid geworden op: 01 sep 2003 21:19

Bericht door JW »

Fraai voiture, en die Healey 3000 (zie ik toch goed?) op de achtergrond mag er ook wezen.

Die sensor zal niet werken naar ik denk. De benodigde input voor je Clarion is wat groter dan wat deze sensoren aan spanning leveren, want vergeet niet dat er in de fietscomputer ook een batterijtje zit dat de afgegeven spanningen helpt te versterken. Voorts moet op je fiets de magneet vlak langs de sensor lopen, da's millimeterwerk, en dat krijg je in je wiel niet voor elkaar.

Ik vermoed dus dat je niet om een echte sensor, die je in de snelheidsmeter kabel kunt monteren, heen komt :oops:

Groet,
JW
RT4-HDD in Citroën C5 Break V6 Exclusive
Voorheen: MS 5500 met 'franse' MT 5010/01-VT en MA 1410 splitter

_______________________________________
Vragen & antwoorden svp via het forum, niet per Prive-Bericht of E-Mail.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Gebruikersavatar
Gerritje - In Memoriam †
Senior Member
Berichten: 13447
Lid geworden op: 03 okt 2004 17:14

Bericht door Gerritje - In Memoriam † »

JW,

Met alle respect voor je bijdrage maar laat me je even uit de droom helpen wb een fietscomputer:

Dit werkt namelijk geheel anders dan jij hierboven verwoordt. De sensor op de vork bestaat uit een plastic omhulsel met daarin uitsluitend een reedcontact dat zoals jij wel zult weten uitsluiten aan of uit is onder invloed van een magnetisch veld. Bij de meest sensoren kun je zelfs het karakterestieke klikken van de contacten horen als je er vlak bij bent.

Een dergelijk contact is m.i. wel te gebruiken als "pulsgever" mits in serie geschakeld met een spanning van bijv 12 volt. Zolang het geen gevoelige elektronica is die er achter hangt, en dat zal met zo'n hoo-ohmige ingang wel niet het geval zijn, lijkt mij geen probleem te ontstaan met de frequent voorkomende "contact bounce" die bij dit soort schakelaars wel eens optrad.

het aantal pulsen per omwenteling is natuurlijk vrij een voudig te verhogen door het aantal maneetjes op minimaal 8 te brengen.
Vragen & antwoorden mbt navigatie svp via het forum, niet per Privé-Bericht of E-Mail
-- Mededeling: Gerritje is op 23-03-2012 te Oosterhout overleden --

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
JW
Senior Member
Berichten: 14088
Lid geworden op: 01 sep 2003 21:19

Bericht door JW »

Bedankt voor je exposé.
En nee, ik wist niet dat mijn fietscomputer met reed-contacten werkt :idea: Ik dacht dat er via een inductielusje een spanning afgegeven werd in dat circuit.

Met dat in het achterhoofd zou er wat te fabrieken moeten zijn, in serie met dat circuit een weerstandje naar massa, en de open kant aan de geschakelde 12V leggen. Als je rijdt zal er dan een 12V puls afgegeven worden aan de kant waarmee het reedcontact via het weerstandje aan massa ligt.

Je achterliggende gedachte bij meer dan één magneet contactje te gebruiken om daarmee het pulsgetal te verhogen kan ook bewerkstelligd worden door de het magneetje niet in het wiel maar om de uitgaande aandrijfas van een achterwielaandrijver te monteren. Die as draait zo'n 4 à 5 keer zo snel rond als een wiel.

Groet,
JW
RT4-HDD in Citroën C5 Break V6 Exclusive
Voorheen: MS 5500 met 'franse' MT 5010/01-VT en MA 1410 splitter

_______________________________________
Vragen & antwoorden svp via het forum, niet per Prive-Bericht of E-Mail.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Gebruikersavatar
Gerritje - In Memoriam †
Senior Member
Berichten: 13447
Lid geworden op: 03 okt 2004 17:14

Bericht door Gerritje - In Memoriam † »

om de uitgaande aandrijfas van een achterwielaandrijver
Ware het niet dat bij de meeste moderne achtewielaangedreven auto's de cardan in een koker draait zodat je helemaal geen roterende delen hebt.
Vragen & antwoorden mbt navigatie svp via het forum, niet per Privé-Bericht of E-Mail
-- Mededeling: Gerritje is op 23-03-2012 te Oosterhout overleden --

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Jobbakker
New Member
New Member
Berichten: 4
Lid geworden op: 24 jul 2006 11:20

Bericht door Jobbakker »

Leerzaam! Leuk om alle ideeën te lezen, kan ik wel wat mee!
Ware het niet dat bij de meeste moderne achtewielaangedreven auto's de cardan in een koker draait zodat je helemaal geen roterende delen hebt.
Klopt, maar bij mij draait hij nog 'vrij' onder de auto, dus dan zou ik een beugeltje achteraan het staartstuk van mijn versnellingsbak ( overdrive in mijn geval) kunnen maken met daaraan de sensor.
Fraai voiture, en die Healey 3000 (zie ik toch goed?) op de achtergrond mag er ook wezen.
Bedankt voor het compliment, ben dik tevreden met deze auto, heb al vanalles gereden maar deze bevalt me echt heel erg goed. De "big Healey" is inderdaad ook een prachtige auto ja, zeker weten.


oja, nog even hierover:
Voorts moet op je fiets de magneet vlak langs de sensor lopen, da's millimeterwerk, en dat krijg je in je wiel niet voor elkaar
Dit kan wel, gebeurt bij oude auto's met mijlentellers ( zoals mijn MG) of met onnauwkeurige KM-tellers wel vaker ( Echt iets Nederlands geloof ik, heb er in het buitenland nooit iets over gelezen. We blijven toch in alles een fietslandje he :-))
Zie deze link bijvoorbeeld:
http://home.zonnet.nl/carclub.ij-v5/FIETSCOMPUTER.HTML

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
ifab
Starting Member
Starting Member
Berichten: 12
Lid geworden op: 25 mei 2006 16:18

Bericht door ifab »

Je kan de Nax9500e ook in zogenaamde 'hybride' stand zetten. Dan maakt ie alleen maar gebruik van de signalen die die via de gps ontvangt, net zoals de Tomtom ed.

Alleen is hij dan veel minder nauwkeurig dan voorgenoemde Tomtom en wordt ook niet aangeraden. Stuur me maar een pm als je wil weten hoe hij in die stand gezet kan worden.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
JW
Senior Member
Berichten: 14088
Lid geworden op: 01 sep 2003 21:19

Bericht door JW »

Die hybride stand is een "oplossing", maar zoals je al schrijft gewoon een slechte. Ik heb daar al eens wat meer over gelezen en mijn conclusie is: niet doen..
Overigens kun je gewoon hier beschrijven hoe dat zou moeten, ik heb het ook ergens staan maar weet even niet meer waar. Niks geheimzinnigs aan dus...

Groet,
JW
RT4-HDD in Citroën C5 Break V6 Exclusive
Voorheen: MS 5500 met 'franse' MT 5010/01-VT en MA 1410 splitter

_______________________________________
Vragen & antwoorden svp via het forum, niet per Prive-Bericht of E-Mail.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
ifab
Starting Member
Starting Member
Berichten: 12
Lid geworden op: 25 mei 2006 16:18

Bericht door ifab »

Ja, mij ook prima. Zoals je inderdaad al zegt JW, het is geen goeie oplossing maar als ik al hoor over speedpulsen van fietscomputertjes, lijkt dit me een geschiktere oplossing. Natuurlijk is een echte speedpulse beter, en nog beter werkt het als je het systeem ook nog aansluit op het achteruitrijsignaal, maar misschien kan hij het zo even proberen.

De toetscombinatie is:

[menu]
3x [in]
3x [out]

Dan kom je in een 'geheim' menu waar je het systeem in kan stellen op 'hybride' (gek genoeg is dat zónder speedpulse) of Non-hybride.

Stel het systeem dan deus in op hybride en probeer het zo eens. Maar niet komen klagen als hij niet naar behoeven werkt want deze optie wordt ook niet aangeraden. Dan kan je beter een Henkhenk kopen. :lol: :lol: :lol:

Succes ermee! Mocht je trouwens onderdelen nodig hebben van Clarion, neem dan eens contact op met Welts Electronics in Waalwijk. Hij heeft een heleboel voor Clarion op voorraad.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Statistieken
    Laatste bericht
  • Clarion nx502e
    door Patrick golf » 22 mei 2016 20:38 » in Clarion
    Reacties: 1
    Weergaves: 1004
  • wil een clarion vma 8582 aanschaffen
    door sofiajoe » 28 okt 2014 08:39 » in Clarion
    Reacties: 0
    Weergaves: 550
  • SD card clarion nx302e
    door valen001 » 23 mei 2022 19:34 » in Clarion
    Reacties: 0
    Weergaves: 369
  • Graag hulp, Clarion vrx6570rz
    door Jtmeent » 10 feb 2019 22:45 » in Clarion
    Reacties: 0
    Weergaves: 584
  • clarion nx501e geen navigatie?
    door effeh70 » 23 jun 2014 18:13 » in Clarion
    Reacties: 0
    Weergaves: 1636
  • Andere navigatie sofware op Clarion nx302e
    door Arjan93 » 30 apr 2016 11:49 » in Clarion
    Reacties: 1
    Weergaves: 1263
  • tmc aansluiten op go 730
    door nvv » 14 jan 2021 12:40 » in TomTom
    Reacties: 2
    Weergaves: 296

Terug naar “Clarion”