Clarion NAX 9500e: waar kan ik aan route CD's geraken?

california cruiser
New Member
New Member
Berichten: 5
Lid geworden op: 19 okt 2005 17:30

Clarion NAX 9500e: waar kan ik aan route CD's geraken?

Bericht door california cruiser »

bestaan er voor de clarion NAX9500E nog nieuwere versies van cd-roms? ik heb er eentje van etakguide benelux. ma kzou deze van andere landen ook wel willen. of is dit ergens van het net af te halen ofzo? grts

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Gebruikersavatar
Gentry
Senior Member
Berichten: 2333
Lid geworden op: 29 mar 2004 10:19

Bericht door Gentry »

laatste versie is van 2002, recent dus............NOT
nieuwere zal er niet komen zoals het er nu uitziet
[size=75]Kenwood DNX9260BT, Hirschmann CarTV, Alpine DHA-S690 [/size]

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
JW
Senior Member
Berichten: 14088
Lid geworden op: 01 sep 2003 21:19

Bericht door JW »

Klopt uiteraard wat Gentry schrijft, voor de Benelux welteverstaan :wink:

Een volledig overzicht van de (gebrekkige) verkrijgbaarheid is in een ander draadje te vinden /viewtopic.php?t=2637

Overigens, "van het net halen" riekt naar illegale SW. En daar doen we hier niet aan :!:

Groet,
JW
RT4-HDD in Citroën C5 Break V6 Exclusive
Voorheen: MS 5500 met 'franse' MT 5010/01-VT en MA 1410 splitter

_______________________________________
Vragen & antwoorden svp via het forum, niet per Prive-Bericht of E-Mail.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
california cruiser
New Member
New Member
Berichten: 5
Lid geworden op: 19 okt 2005 17:30

Bericht door california cruiser »

sorry. ikbedoelde niet het van het net stelen he. ik bedoelde ergens via internet de cd-roms bestellen ofzo. ikzelf heb zelfs geen cd brander op men pc. dus aan zulke praktijken waag ik me niet hoor. grts

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
JW
Senior Member
Berichten: 14088
Lid geworden op: 01 sep 2003 21:19

Bericht door JW »

california cruiser schreef:sorry. ikbedoelde niet het van het net stelen he. ik bedoelde ergens via internet de cd-roms bestellen ofzo. ikzelf heb zelfs geen cd brander op men pc. dus aan zulke praktijken waag ik me niet hoor. grts
Prima dus :Yes:
Hopelijk heb je begrip voor m'n reactie, er gaat zo vreselijk veel verkeerd op het net, lees maar eens het verhaal over Rigoureuze aanpak verkoop illegale kaart Software :oops:

Jammer dat we je hier niet echt kunnen helpen, Clarion laat z'n klanten gewoon in de kou staan :evil:
Toevallig kwam dat gisteren in een ander draadje, over Pioneer ook aan de orde viewtopic.php?p=30028#30028

Groet,
JW
RT4-HDD in Citroën C5 Break V6 Exclusive
Voorheen: MS 5500 met 'franse' MT 5010/01-VT en MA 1410 splitter

_______________________________________
Vragen & antwoorden svp via het forum, niet per Prive-Bericht of E-Mail.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
confu
Starting Member
Starting Member
Berichten: 11
Lid geworden op: 03 jun 2006 10:26

clarion cd

Bericht door confu »

Hoi

Daar ik een Premacy heb met build-in nav-systeem met clarion, was ik toch zeer verbaasd toen ik hoorde dat er geen updates meer komen. Heb dan ook Clarion aangeschreven (NL) en ook Clarion wereldwijd (JP). Van NL kreeg ik deze reactie (van 2-6-2006):
Geachte heer ,

Wij als Clarion Nederland zijn ook niet blij met het genomen besluit in Japan om geen updates meer uit te brengen voor het Cd-rom navigatie systeem.

Ook kunnen wij u helaas geen alternatief bieden voor het systeem wat standaard vanaf fabriek in uw auto is ingebouwd.

Door het ontstane probleem wordt er vanuit Clarion Nederland druk uitgeoefend op Clarion Europa om tot een aanvaardbare oplossing te komen voor de Cd-rom navigatie gebruikers, maar tot op heden is daar nog geen uitsluitsel over.

Vertrouwende u hiermede voldoende te hebben geïnformeerd, tekent,


Met vriendelijke groet,


Clarion Nederland
Wellicht nog hoop, maar ja, kan ook zoethouder zijn.
Vond het wel iets om even te posten hier :idea:

Gr.
Rob

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
confu
Starting Member
Starting Member
Berichten: 11
Lid geworden op: 03 jun 2006 10:26

Bericht door confu »

hoop trouwens dat het het goede forum is, anders mag een moderator deze best verplaatsen :oops:

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Gebruikersavatar
wmp
Moderator
Moderator
Berichten: 2028
Lid geworden op: 01 sep 2003 19:00

Bericht door wmp »

Is ook wat, laatste kaarten van 2002 .... :!:

Hopelijk ziet Navteq en/of Teleatlast mogelijkheden om zelf kaarten te gaan maken voor deze systemen.
Maar ik zou mij als klant toch knap bedonderd gaan voelen wanneer ik een Clarion cd systeem had en ineens te horen zou krijgen (of moeten ontdekken) dat er geen update's meer komen.
Succes = vaker opstaan dan je valt

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
JW
Senior Member
Berichten: 14088
Lid geworden op: 01 sep 2003 21:19

Bericht door JW »

Navteq of TeleAtlas zouden dat best kunnen doen, de kennis daarvoor hebben ze.
De reden waarom Clarion geen CD's meer uitbrengt is dat ze daar verlies op zullen lijden, de omzet is gewoon te klein. En dat weten Navteq en TeleAtlas ook en dus zullen ze daar geen zin in hebben.

Hetzelfde speelt bij de VNR9000 bezitters, de Visteon Navi in de Ford Mondeo. Geen updates meer sinds 2002 en Ford geeft niet thuis, kennelijk omdat ze weten dat er verlies geleden zal worden op de update.
En zo zijn er meer voorbeelden te noemen, met als meest pijnlijke de Grundig GPS3.

Groet,
JW
RT4-HDD in Citroën C5 Break V6 Exclusive
Voorheen: MS 5500 met 'franse' MT 5010/01-VT en MA 1410 splitter

_______________________________________
Vragen & antwoorden svp via het forum, niet per Prive-Bericht of E-Mail.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
confu
Starting Member
Starting Member
Berichten: 11
Lid geworden op: 03 jun 2006 10:26

Bericht door confu »

Iemand met een beetje programmeerkennis, sloopt gewoon de bestanden van de dvd af, en zet ze op de clarion-cd schijf....zou toch in theorie moeten kunnen...of een ander systeem teleatlas omzetten naar clarion...tja...helaas weet ik daar te weinig vanaf, maar je werkt zoiets op deze manier wel in de hand...

:lol:

Maar goed....de prijzen blijven wel heel fors....149 euro voor benelux bv.......eigenlijk bezopen, daar er geen updates meer komen...

Een beetje tegemoet komen zou toch wel wat zijn !

Zal trouwens ook Mazda eens mailen...

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
JW
Senior Member
Berichten: 14088
Lid geworden op: 01 sep 2003 21:19

Bericht door JW »

confu schreef:Iemand met een beetje programmeerkennis, sloopt gewoon de bestanden van de dvd af, en zet ze op de clarion-cd schijf....zou toch in theorie moeten kunnen...of een ander systeem teleatlas omzetten naar clarion...tja...helaas weet ik daar te weinig vanaf, maar je werkt zoiets op deze manier wel in de hand...

:lol:

Maar goed....de prijzen blijven wel heel fors....149 euro voor benelux bv.......eigenlijk bezopen, daar er geen updates meer komen...

Een beetje tegemoet komen zou toch wel wat zijn !

Zal trouwens ook Mazda eens mailen...
Als je de broncodes hebt, en voorts weet in welke progamma-taal dat geschreven is en voor welk platform.
En als je dan ook nog zou beschikken over dat platform, dat dus heeeel anders is dan de windows PC of de Mac's waarmee wij gewend zijn te werken, tsja, dan kom je best een eind....

Tot nu toe is het nog niemand gelukt om dit te doen, bij mijn weten. En zoveel honderden uren er in steken om dat dan voor elkaar te krijgen voor één CD is ook niet erg motiverend :oops:

Groet,
JW
RT4-HDD in Citroën C5 Break V6 Exclusive
Voorheen: MS 5500 met 'franse' MT 5010/01-VT en MA 1410 splitter

_______________________________________
Vragen & antwoorden svp via het forum, niet per Prive-Bericht of E-Mail.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Gebruikersavatar
wmp
Moderator
Moderator
Berichten: 2028
Lid geworden op: 01 sep 2003 19:00

Bericht door wmp »

confu schreef:Iemand met een beetje programmeerkennis, sloopt gewoon de bestanden van de dvd af, en zet ze op de clarion-cd schijf....zou toch in theorie moeten kunnen...of een ander systeem teleatlas omzetten naar clarion...tja...helaas weet ik daar te weinig vanaf, maar je werkt zoiets op deze manier wel in de hand...

:lol:

Maar goed....de prijzen blijven wel heel fors....149 euro voor benelux bv.......eigenlijk bezopen, daar er geen updates meer komen...

Een beetje tegemoet komen zou toch wel wat zijn !

Zal trouwens ook Mazda eens mailen...
Tsja, zo denk ik er ook wel eens over.

Neem de ene cd, pak de ander cd, compileer één en ander, en voilá...
Denk echter dat in de praktijk één en ander toch iets anders in elkaar steekt....

Maarreh... Mazda ???
Succes = vaker opstaan dan je valt

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
confu
Starting Member
Starting Member
Berichten: 11
Lid geworden op: 03 jun 2006 10:26

Bericht door confu »

Yep Mazda..... :cry:

Begrijp ook wel dat het aanpassen van zo'n cd een hele opgave is,
maar je weet nooit welke pc-freak het voor elkaar krijgt :P
En idd zijn de cdroms niet uitleesbaar op pc, maar wel te kopieren met zo'n
cd-kopieerapparaat (zonder pc dus) Heb ik ook gedaan voor back-up cd.

Maar blijf erbij dat ik weiger veel geld te betalen voor een achterhaalde cd....
Heb bij mijn Mazda alleen de Benelux gekregen, Frankrijk zou mij 80 euro kosten
via de dealer van mijn auto....en dat valt nog mee met internet-prijs van 149 euro !
Wat moet je he ? Tomtom ernaast zetten, belachelijk eigenlijk, want op zich werkt
het systeem prima...

Maar kreeg weer een antwoord van Clarion international:
Dear Mr.,

your navigation system including the CD has been realized for Mazda, following the guidelines of Mazda, So we have to tell you that also the updates for the system are in the responsibility of Mazda, not Clarion. Please contact the Mazda Customer Support for updates or information of updates.
For the Clarion systems, we can only confirm the statement of our colleguas that they are in contact with our HQ about an update.

Best regards
Your Clarion Service Team
Afschuifsysteem ?? Of is er nog hoop ??

Maaruh, alle clarion cd's passen toch ook op die van Mazda ?
Nah ja....ga ik Mazda ook maar weer ff mailen 8)

Hoop dat andere Clarion-gebruikers hier iets aan hebben... :idea:

Wordt vervolgd....

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
JW
Senior Member
Berichten: 14088
Lid geworden op: 01 sep 2003 21:19

Bericht door JW »

Welke CD gebruik je nu? Is dat wel een standaard Clarion CD?

De reactie van Clarion lezende krijg ik de indruk dat het een OEM systeem is dat door Clarion gemaakt is voor Mazda, en niet een standaard Clarion systeem. Dus ook niet de bekende NAX 9500(E) computer. Klopt dat?
En in principe geef ik Clarion op dit punt gelijk. Als het een toestel is dat in opdracht van Mazda gemaakt is, is Mazda de partij die verantwoordelijkheid heeft naar z'n klanten, en dus in dit geval Clarion de opdracht zou moeten geven om een update te maken.
Maar ook in het geval dat de Clarion wel een standaard type is, af fabriek geleverd door Mazda, ook dan is Mazda de partij die verantwoordelijk is.
Maar ja, dat kost geld, en daar heeft Mazda kennelijk geen zin in :oops:

Een identiek verhaal speelt bij de Visteon VNR9000 in de Ford Mondeo. Al sind 2002 geen updates meer, en Ford probeert die boot af te houden. Maar de druk wordt opgevoerd, lees ik op het duitse forum.

Groet,
JW
RT4-HDD in Citroën C5 Break V6 Exclusive
Voorheen: MS 5500 met 'franse' MT 5010/01-VT en MA 1410 splitter

_______________________________________
Vragen & antwoorden svp via het forum, niet per Prive-Bericht of E-Mail.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Gebruikersavatar
Gene
Moderator
Moderator
Berichten: 1345
Lid geworden op: 28 okt 2004 09:54

Bericht door Gene »

Ik wilde och nog even reageren op de stelling van het afslopen van de oude kaarten, nieuwe erop zetten enz.
Het probleem bij Clarion is dat de besturingssoftware onderdeel is van de kaarten cd. De databases zijn dan ook niet afzonderlijk opgenomen maar "meegecompileerd" bij het vervaardigen. Eruit slopen en nieuwere kaarten NT of TA erop zetten is dan ook niet mogelijk.
En helaas dat er geen updates meer komen. Ik ben zelf ook het bezit geweest van een NAX9500 enz en moet zeggen, een aantal tekortkomingen in het VDO systeem waren in het Clarion systeem wel goed voor elkaar. Als er updates waren geweest denk ik niet dat ik naar VDO zou zijn overgestapt. Uiteraard ben ik zeer tevreden met het systeem wat ik nu heb... maar toch ....
VRX633r, MR6000, PC5500, PC5400, PC5200, RC5400, MA1410, MT5010/01 en CeNet 12 cd wisselaar, MS4100.
Mobiele navigatie PN2050, Parrot CK3100.
Het meeste ingebouwd in mijn Alfa 166JTD.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
confu
Starting Member
Starting Member
Berichten: 11
Lid geworden op: 03 jun 2006 10:26

Bericht door confu »

JW schreef:Welke CD gebruik je nu? Is dat wel een standaard Clarion CD?
Yep, check deze site:

http://www.navshop.com/nl/category/kaar ... ion/17/0/0

Daar staat duidelijk:

Dit product is een Clarion product en opereert in alle Clarion NAX navigatiesystemen en in alle ingebouwde navigatiesystemen van Mazda.

Dus niet alleen Mazda is de schuldige lijkt mij zo, ook voor de Nax systemen is er geen update, en dat is toch echt van Clarion...want eventuele updates voor NAX passen ook op de Mazda....

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
JW
Senior Member
Berichten: 14088
Lid geworden op: 01 sep 2003 21:19

Bericht door JW »

Dat overzicht is veelzeggend inderdaad.
Enerzijds dat we er in de Benelux wel erg bekaaid afkomen, Duitsland is heel wat beter af.
En voorts dat er in de Mazda systemen dezelfde CD's gebruikt worden als in reguliere Clarion systemen.

Toch is het, formeel gesproken zo dat je Mazda moet aanspreken op het ontbreken van de updates. Zíj hebben besloten om dit systeem af fabriek te leveren en zijn daarmee verantwoordelijk voor de goede werking van het geheel.
Vergelijk het eens met de SW die in de motorbesturing zit van je auto. Als daar problemen mee zijn, of als er updates nodig zijn die de performance verbeteren is uiteraard Mazda verantwoordelijk. Zij kunnen zich dan niet verschuilen achter hun toeleverancier, Bosch bijvoorbeeld. Dat zou te gek zijn als de koper van een auto bij alle toeleveranciers te rade zou moeten gaan voor enig optredend probleem.

Het zou wat anders zijn als Mazda dat Clarion systeem zou aanbieden als optie voor achteraf montage, naast bij voorbeeld een VDO systeem. Dan is de keuze aan jou, en ben je mede verantwoordlijk voor de gemaakte keuze.

Dat alles moet je daarom m.i. toch wat anders zien dan de problemen die kopers van losse Clarion systemen hebben met het niet meer beschikbaar hebben van updates. In de praktijk is het resultaat hetzelfde, maar de 'contractpartner' die daarop aangesproken moet worden is een andere.
In jouw geval moet je dus je pijlen blijven richten op Mazda.

Groet,
JW
RT4-HDD in Citroën C5 Break V6 Exclusive
Voorheen: MS 5500 met 'franse' MT 5010/01-VT en MA 1410 splitter

_______________________________________
Vragen & antwoorden svp via het forum, niet per Prive-Bericht of E-Mail.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Gebruikersavatar
wmp
Moderator
Moderator
Berichten: 2028
Lid geworden op: 01 sep 2003 19:00

Bericht door wmp »

Of Nissan, die systemen zijn ook Clarion-based bij mijn weten.
Succes = vaker opstaan dan je valt

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
JW
Senior Member
Berichten: 14088
Lid geworden op: 01 sep 2003 21:19

Bericht door JW »

Dat zouden dan de oudere systemen moeten zijn.
Sinds enige jaren gebruikt Nissan de Xanavi Birdview systemen, net als Renault dat nu doet.

Groet,
JW
RT4-HDD in Citroën C5 Break V6 Exclusive
Voorheen: MS 5500 met 'franse' MT 5010/01-VT en MA 1410 splitter

_______________________________________
Vragen & antwoorden svp via het forum, niet per Prive-Bericht of E-Mail.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Gebruikersavatar
wmp
Moderator
Moderator
Berichten: 2028
Lid geworden op: 01 sep 2003 19:00

Bericht door wmp »

...dat zijn dus precies die systemen die ik bedoelde, de Birdview's :lol:

De mate waarin dit relevantie heeft met bovengenoemde systeem weet ik niet precie's, maar toch wilde ik het als mogelijkheid niet voor mij houden. :oops:

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
confu
Starting Member
Starting Member
Berichten: 11
Lid geworden op: 03 jun 2006 10:26

Bericht door confu »

JW schreef: In jouw geval moet je dus je pijlen blijven richten op Mazda.
JW, bedankt voor al je reacties overigens....

Ik heb inderdaad Mazda-nl en wereldwijd 3 dagen geleden aangeschreven...van beiden nog geen respons gehad.
Hoop dat er een antwoord zal volgen. :roll:

Moet zeggen dat Clarion zeer snel reageerde....

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
confu
Starting Member
Starting Member
Berichten: 11
Lid geworden op: 03 jun 2006 10:26

Bericht door confu »

:oops:

't Is weer ff geleden....maar kreeg na de vakantie een brief van Mazda...met een pakketje...hoop excuses, zijn nog aan het onderhandelen en zo... :wink:

Maar kreeg tevens een mooie pennenset van Mazda...das dan toch weer attent....in mooi doosje... :lol:

Wordt niet wat, vrees ik...maar heb inmiddels alle beschikbare navi-cd-roms.... 8)

Had tevens probleem met aansluiten mp3-speler op dit apparaat....Mazda weet niet hoe, en bij de autoshop ook niet...pfff...en dat terwijl er een "aux" button op zit. Wanneer je er op drukt, staat er "not connected" .
Tja, da's ook wwer wat, maar waar te connecten ???? Iemand ervaring hiermee ??? Heb van Mazda het hele schema gehad, maar geen oplossing....

Foto van navi-systeem:

Afbeelding

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
JW
Senior Member
Berichten: 14088
Lid geworden op: 01 sep 2003 21:19

Bericht door JW »

Ziet er goed uit, ook de manier waarop Mazda het ingebouwd heeft is fraai.

Het is zoals gene al schreef, er was helemaal niks mis met het 9500 systeem, fraaie presentatie en er was ook 3D beschikbaar, voor de liefhebbers daarvan :wink:
Minpunt was en is het gebrek aan TMC, maar bovenal aan de updates :oops:
En met jou zijn we benieuwd of Mazda het bij Clarion voor elkaar krijgt alsnog een update voor de Benelux uit te brengen, op z'n minst.

Groet,
JW
RT4-HDD in Citroën C5 Break V6 Exclusive
Voorheen: MS 5500 met 'franse' MT 5010/01-VT en MA 1410 splitter

_______________________________________
Vragen & antwoorden svp via het forum, niet per Prive-Bericht of E-Mail.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
confu
Starting Member
Starting Member
Berichten: 11
Lid geworden op: 03 jun 2006 10:26

Bericht door confu »

Systeem is in zeker orde...werkt snel en best nauwkeurig...geluidskwaliteit is ok, heb wel tweeters laten inbouwen en cd-wisselaar erop gezet...(anders tijdens navigeren geen cd mogelijk)

Hoe het in buitenland werkt weet ik niet, tijdens onze reis naar Z-Frankrijk kwamen we erachter dat we mapje met cdroms hadden laten liggen.....op tafel in woonkamer :oops: :cry: :lol:

JW (of iemand anders), weet jij wellicht oplossing mp3-verhaal ?

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Gebruikersavatar
Gerritje - In Memoriam †
Senior Member
Berichten: 13447
Lid geworden op: 03 okt 2004 17:14

Bericht door Gerritje - In Memoriam † »

http://www.connects2.com/c2search.aspx?catID=39

Er is dus in ieder geval een iPod adapter voor "All headunits with Ce-NET Compatibility"
Vragen & antwoorden mbt navigatie svp via het forum, niet per Privé-Bericht of E-Mail
-- Mededeling: Gerritje is op 23-03-2012 te Oosterhout overleden --

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Statistieken
    Laatste bericht
  • Waar is mijn POI gebleven ?
    door scriba2 » 05 jan 2021 23:24 » in V.A.G
    Reacties: 0
    Weergaves: 470
  • Waar kan ik zien welke kaarten en firmware ik heb ?
    door Ray Bos » 06 jul 2017 17:48 » in Vaste Pioneer systemen
    Reacties: 0
    Weergaves: 778
  • 2de unit (blackbox) waar het beste te plaatsen Audi A3
    door Michel64 » 15 nov 2014 20:30 » in V.A.G
    Reacties: 0
    Weergaves: 395
  • Route instellen
    door mcl » 14 sep 2022 15:37 » in Waze
    Reacties: 0
    Weergaves: 190
  • Route instellen
    door transit » 06 dec 2018 12:45 » in TomTom
    Reacties: 3
    Weergaves: 677
  • als 50 berkend geen route
    door pakico » 21 jun 2014 12:52 » in Mercedes
    Reacties: 4
    Weergaves: 677
  • opgegeven route bekijken
    door vanappeven » 27 jul 2015 10:01 » in Toyota en Lexus
    Reacties: 0
    Weergaves: 510

Terug naar “Clarion”