Plaatsing PC 5100 in een Xantia ?

Alles met betrekking tot Citroën navigatie
Verwijderde gebruiker 230

Plaatsing PC 5100 in een Xantia ?

Bericht door Verwijderde gebruiker 230 »

Yessss ... ik heb mijzelf een MS 5000 cadeau gegeven ( het is bijna sinterklaas nietwaar :lol: ) en dus verdwijnt de PPC met TomTom 2 naar de Clio ,rijdt mijn vriendin ook niet meer verkeerd :lol: :wink: .
Ik kan niet wachten tot het ingebouwd is.

Plaatsing PC 5100:
Door mijn dealer is mij verteld dat de plaatsing van de PC onder de voorstoel lastig wordt vanwege ruimtegebrek(schuim wegsnijden + vloerbedekking) en het probleem dat bij verschuiven v/d stoel de draden v/d airbags/gordelspanner in de knoei kunnen komen en zo voor foutmeldingen v/d airbag kunnen zorgen ,Ik kies dus voor de optie om de PC in de kofferbak te plaatsen?!....persoonlijk lijkt mij dit een vreemd verhaal ...heeft iemand ( JW :oops: :lol: :wink: ) hier ervaring mee .....


Menno.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
JW
Senior Member
Berichten: 14088
Lid geworden op: 01 sep 2003 21:19

Bericht door JW »

Hallo Menno,

Gefeliciteerd met zo'n cadeau :lol: Je wordt wel verwend zeg.... :)

In m'n eigen Xantia heb ik de PC wel degelijk onder de rechter voorstoel gemonteerd. Inderdaad, je moet wat bekleding wegsnijden en het dus netjes doen, maar het gaat prima.
Geen enkel probleem met de bedrading van de airbag en gordelspanner.
Ik kan de CD wisselen als ik de stoel helemaal naar voren schuif, de opening van de PC heb ik richting middentunnel gezet. Zo is de PC het best beschermd.

Alternatief is inderdaad in de kofferbak, op de plaats voorzien voor de wisselaar. Maar dan moet die plaats natuurlijk niet al.....
De PC moet (praktisch) horizontaal zitten, je kunt 'm in elk geval vanwege de ingebouwde gyro NIET vertikaal monteren. Daar is/was wel een speciale uitvoering voor, of die nog geleverd kan worden heb ik m'n twijfel over.

Groet,
JW

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
JW
Senior Member
Berichten: 14088
Lid geworden op: 01 sep 2003 21:19

Bericht door JW »

Hallo Menno,

Is Sinterklaas nog in de buurt? Kijk dan 's of 'ie niet ook nog een TMC box weet te bemachtigen, type MT 5010/01.
Dan wordt het pas echt fraai, zelf zou ik nooit meer zonder dat hulpmiddel willen rijden.
Altijd actuele TMC info, en mogelijkheden voor dydnamische re-routing.
Dat heeft me bij elkaar al heel wat uurtjes ergernis bespaard.

Enne..., welke firmware versie zit er geladen? 7.6 biedt je met genoemde TMC box een boel extra, zonder die box is 7.0 ook O.K.

Groet,
JW

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Verwijderde gebruiker 230

Firmware

Bericht door Verwijderde gebruiker 230 »

JW schreef:Enne..., welke firmware versie zit er geladen? 7.6 biedt je met genoemde TMC box een boel extra, zonder die box is 7.0 ook O.K.

Groet,
JW
7.6 ... zal eens kijken of Sinterklaas nog wat centen overheeft voor een TMC box :lol: :wink:

Wat zijn precies die extra's ??

Menno.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Verwijderde gebruiker 230

Plaatsing v/d PC

Bericht door Verwijderde gebruiker 230 »

Klopt het dat de pc 5100 horizontaal geplaatst moet zijn , of mag deze ook verticaal geplaatst worden ??

Menno.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
JW
Senior Member
Berichten: 14088
Lid geworden op: 01 sep 2003 21:19

Bericht door JW »

Hallo Menno,

Een PC 5100 MOET (praktisch) horizontaal geplaatst worden, de afwijking mag maximaal zo'n 30 gr bedragen.
Er bestaat een verticale uitvoering, genaamd PC 5100V. Deze mag op zijn beurt weer alleen (praktisch) verticaal gemonteerd worden.
De achtergrond is niet zo zeer de CD Drive, als wel het ingebouwde gyrokompas. Dat werkt simpelweg niet als 'ie 90 gr gedraaid is.

Groet,
JW

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Verwijderde gebruiker 230

THNX

Bericht door Verwijderde gebruiker 230 »

hallo JW,

Bedankt voor alle antwoorden , ik zal de bevindingen uiteraard mededelen :D

THNX ... Menno.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
JW
Senior Member
Berichten: 14088
Lid geworden op: 01 sep 2003 21:19

Bericht door JW »

Hallo Menno,

Ik schreef
Een PC 5100 MOET (praktisch) horizontaal geplaatst worden, de afwijking mag maximaal zo'n 30 gr bedragen.
Om het iets meer te preciseren, de afwijking mag zitten tussen -5 en +30 graden. Die afwijkingen kun je in het menu 'systeeminformatie', onder 'diagnose' vervolgens aanpassen, zodat de computer weet dat de info afkomstig van het gyrokompas volgens die afwijking gecorrigeerd moet worden. Daar zit iets als een 1-cos. functie in.

Groet,
JW

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Verwijderde gebruiker 230

PC

Bericht door Verwijderde gebruiker 230 »

Perfect hoor al deze info.....scheelt mij weer een hoop gepuzzel :D

Ik heb wel wat negatieve dingen gehoord over de rekensnelheid ,met name als je verkeerd rijdt en de comp moet herbereken dit schijnt vrij langzaam te gaan...hoe zijn de bevindingen in de praktijk :lol: ,met mijn TomTom 2 NAV ging dit vrij vlot.....

Menno.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
JW
Senior Member
Berichten: 14088
Lid geworden op: 01 sep 2003 21:19

Bericht door JW »

Hallo Menno,

Ik heb nog de voorloper van de 5100, oftewel de 5000.
Sinds ik de 7.0 geladen had, vorig jaar zomer was 'ie al een stuk sneller geworden, en met de 7.6 is dat nog verder verbeterd.
Ik heb absoluut niet te klagen over de snelheid van herberekenen, hoewel ik 'Josje' soms behoorlijk aan het uitdagen ben :wink:

Daarbij moet je een onderscheid maken tussen:
-een afwijking van de geplande route die door het systeem simpelweg gecorrigeerd kan worden. Voorbeeld: je rijdt in de stad een straat te ver, slaat dus niet af. Dan is het seconden werk.
-een afwijking die in feite inhoudt dat de computer een boel rekenwerk moet doen. Voorbeeld: je bent een afslag op de snelweg voorbij gereden, en de volgende is pas over 10 km. Dan duurt het wat langer, maar ja, intussen kun je toch niks anders dan doorrijden :oops:

Ik heb sinds ik de 7.6 er op heb nooit iets gedacht als: schiet nou 's op, wat moet ik nu doen?

Groet,
JW

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Verwijderde gebruiker 230

PC

Bericht door Verwijderde gebruiker 230 »

Dat klinkt prima.......ben benieuwd :wink:

Menno.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Verwijderde gebruiker 230

PC

Bericht door Verwijderde gebruiker 230 »

Hij zit 8) :wink:

En het is onder de voorstoel geworden ... de PC was bij nader inzien klein genoeg om zonder kunst en vliegwerk onder de rechtervoorstoel te plaatsen ......

Nu maar vaak fout rijden :lol: zodat mijn VDO mij maar weer thuis kan brengen :wink:

Groeten Menno.

PS @ JW .... had jou Xantia ook een te zwakke puls zodat er een pulsversterker tussen moest :?: , bij mij het geval ,geen ramp maar nu doet mijn KM teller het niet zonder :cry: .......

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
JW
Senior Member
Berichten: 14088
Lid geworden op: 01 sep 2003 21:19

Bericht door JW »

Hallo Menno,

Da's mooi, welkom bij de club der Naviisten. En veel plezier ermee natuurlijk, je zult er zeker nog een boel plezier van hebben, zeker met de in je systeem geladen software.
Nou nog een MT 5010/01 box, en het is helemaal AF.

Overigens, hoe zit de PC onder je rechter voorstoel, en aan welke kant zit de gleuf? Bij mij heb ik 'm daar dwars staan, met de gleuf naar de tunnel.
En ik heb een matje over het geheel heen gelegd, ook om te voorkomen dat er makkelijk stof in de computer komt.

Dat verhaal van een zwakke puls schijnt bij de Xantia meer voor te komen, VDO waarschuwde me daar ook al voor. Er konden dan zelfs problemen optreden met de Motronic.
In mijn auto is er geen probleem mee, maar dat komt misschien omdat ik er ook een originele cruise-control in heb zitten, met wellicht een eigen pulsversterker.
Overigens, gebruik je de puls ook nog voor andere doeleinden, zoals een automatische volume regeling op je radio?
Al die extra belastingen betekenen een in elkaar zakken van de puls.

Laat even weten.

Groet,
JW

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Verwijderde gebruiker 230

Xantia

Bericht door Verwijderde gebruiker 230 »

Hallo JW ,

De puls wordt niet voor iets anders gebruikt gelukkig.. hij is gewoon te zwak :cry: ... de computer zit in een behuizing van VDO (heb ik er bijgekocht in een speciaalzaak) en lijkt mij zo wel ok .. de opening zit aan de achterkant ... de stoel moet geheel naar voren om er gemakkelijk bij te komen ,die enkele passagier die af en toe achter zit zal ik waarschuwen :lol: ,... ze worden toch al gek van mij :oops: ... niet roken ,niet met de deuren smijten ,etc , en dan nu ook niet tegen mijn computer schoppen ... Ha Ha ze kennen mij zo langzamerhand wel ..... een enorme zeikerd wat betreft mijn auto :D

Groeten Menno.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
JW
Senior Member
Berichten: 14088
Lid geworden op: 01 sep 2003 21:19

Bericht door JW »

Hallo Menno,

Om problemen te voorkomen is m'n advies om ook in jouw geval een matje over het geheel te leggen. En omdat je 7.6 hebt, kun je de CD blokkeren tegen uitnemen dan wel vanzelf uitgeworpen worden in geval van een probleem. Zó kan er dan ook niks mis gaan als er toevallig toch wat in de weg zit bij dat uitwerpen.

Ben benieuwd naar je ervaringen in het algemeen, en natuurlijk ook nadat je de versterker geïnstalleerd hebt.

Groet,
JW

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Verwijderde gebruiker 230

Comp

Bericht door Verwijderde gebruiker 230 »

JW schreef:Hallo Menno,

Om problemen te voorkomen is m'n advies om ook in jouw geval een matje over het geheel te leggen. En omdat je 7.6 hebt, kun je de CD blokkeren tegen uitnemen dan wel vanzelf uitgeworpen worden in geval van een probleem.
Zal ik doen kan idd geen kwaad , hoe blokkeer je dat dan ?? ,... en krijg je de CD er dan nog wel uit mocht het systeem vast lopen ??

Groet Menno.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
JW
Senior Member
Berichten: 14088
Lid geworden op: 01 sep 2003 21:19

Bericht door JW »

Hallo Menno,

In het menu zit bij 7.6 een punt waar je de CD uitworp kunt blokkeren. Weet even niet uit m'n hoofd waar, even kijken dus. Doe ik later op de dag ook.
Dat de-blokkeren doe je in het menu, dus het zou me verbazen als dit problemen zou geven. En blokkeren doe je pas als de CD goed werkt.

Desalnietemin, ik zal hierover ook in Duitsland eens een balletje opgooien.

Groet,
JW

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
JW
Senior Member
Berichten: 14088
Lid geworden op: 01 sep 2003 21:19

Bericht door JW »

Hallo Menno,

Dat blokkeren van de CD zit diep weg in het menu, in het gedeelte waar je alleen bij kunt met de code.
Vroeger gaf VDO die gewoon op, en hij is nog altijd 6330, de oude postcode van Wetzlar waar die apparaten ontwikkeld zijn :)

In dat afgeschermde gedeelte kun je een boel extra informatie vinden, o.a. of je de verlichting (dus dag/nacht) goed aangesloten hebt, en ook je achteruit.
Maar pas op, verander verder niks in dit stukje, behalve dan de vergrendeling van de CD, er zijn al heel wat mensen geweest die wat veranderd hadden en niet meer terug wisten te komen :oops:

Groet,
JW

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Verwijderde gebruiker 230

CD

Bericht door Verwijderde gebruiker 230 »

THNX voor de info .. ik zal niets in het menu veranderen :wink:

Groet, Menno.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Verwijderde gebruiker 230

Pulsversterker

Bericht door Verwijderde gebruiker 230 »

De versterker zit en alles werkt weer :D ... het navigeren kan beginnen :lol: :wink: ... verdere ervaringen horen jullie nog wel ,

Groeten Menno .... prettige feestdagen 8)

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
checkin
Senior Member
Berichten: 355
Lid geworden op: 01 sep 2003 21:05

Bericht door checkin »

Is het mogelijk om wat foto's te plaatsen van de inbouw ?

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Verwijderde gebruiker 230

Inbouw

Bericht door Verwijderde gebruiker 230 »

Je bedoeld hoe het een en ander in de auto zit , neem ik aan :D (van de inbouw zelf heb ik geen foto's genomen ,geen tijd voor gehad :cry: ) , wordt alleen wel het nieuwe jaar voordat ik daar ff tijd voor heb :wink: .....

Groeten Menno.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Verwijderde gebruiker 230

Inbouw update Foto's

Bericht door Verwijderde gebruiker 230 »

FF snel wat foto's gemaakt :D :wink:

Foto's ( 3 pagina's )

Groeten Menno.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Gebruikersavatar
Han
Senior Member
Berichten: 1051
Lid geworden op: 01 sep 2003 18:57

Bericht door Han »

Hallo Menno,

Ik moet zeggen de inbouw ziet er keurig en verzorgt uit.
Zo’n ARAT steun is natuurlijk ook helemaal af en dan de flexibele buis om de bedrading dat zie je vaak wel anders.

Veel succes met de MS5000 (en dat kleine probleempje lossen we wel op)

Groeten Han

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Verwijderde gebruiker 230

Inbouw

Bericht door Verwijderde gebruiker 230 »

Hallo Han,

THNX ... het zit idd erg netjes en ik ben er tevreden mee ,zeker nu alles naar behoren werkt ...

Groeten Menno.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Statistieken
    Laatste bericht
  • VDO 5000 // 5100 weg kwijt
    door koerier » 13 okt 2016 15:59 » in Vaste VDO-Dayton systemen
    Reacties: 3
    Weergaves: 588

Terug naar “Citroën”