Wat is C-IQ nu eigenlijk?

In deze rubriek kun je alles vinden over C-IQ software
Gebruikersavatar
Toho_NL
Moderator
Moderator
Berichten: 2525
Lid geworden op: 29 okt 2003 09:36

Wat is C-IQ nu eigenlijk?

Bericht door Toho_NL »

Er zijn nogal veel vragen gesteld over wat C-IQ nu inhoudt en wat de voor- en nadelen van dit concept zijn. Hieronder een (korte) uitleg over wat het is en wat de voor- en nadelen zijn.

C-IQ is het nieuwe concept van VDO Dayton op het gebied van navigatie. Het is onder andere bedoeld om illegale kopieën tegen te gaan en zit kortweg als volgt in elkaar:

Je sluit een "contract" af met VDO Dayton waarin gedefinieerd staat of je recht hebt op updates gedurende de contractsduur of niet. Deze updates zijn gratis in het geval je gekozen hebt voor een abonnement mét updates. Nu komt natuurlijk de vraag boven wat voor abonnement dit dan is. Welnu, je kunt bij het afsluiten van een contract kiezen uit 2 vormen: een beperkt of een onbeperkt abonnement. Grofweg zijn de verschillen daarbij als volgt:

Beperkt (= limited):

Bij deze abonnementsvorm sluit je een contract af voor een bepaalde periode. Gedurende die periode krijg je regelmatig updates van zowel de kaarten als de software thuisgestuurd (dit laatste alleen als er gedurende de contractsduur updates verschijnen). Dit toesturen is gratis en je kunt dan ook gratis gebruik maken van de nieuwe versie van de kaarten / software. Je krijgt altijd voor heel Europa alles thuisgestuurd. Dat wil echter niet zeggen dat je dit ook allemaal kunt gebruiken. Dat is namelijk afhankelijk van wat je in je contract hebt vastgelegd. Je kunt namelijk zelf bepalen in welke landen je wilt kunnen navigeren (= welke landen je vrijschakelt). Zo kun je dus kiezen voor heel Europa, maar ook voor alleen de Benelux of de Benelux én Duitsland. Je kunt dan, gedurende je contractsperiode, alleen navigeren in de landen die je hebt laten vrijschakelen (wat dus in je contract staat). Nu is het voordeel van het C-IQ concept dat je andere landen kunt bijboeken (tijdelijk laten vrijschakelen). Mocht je bijvoorbeeld 1 week naar Frankrijk gaan dan kun je voor die ene week dit land laten vrijschakelen. De CD van dat land / DVD heb je al (die krijg je automatisch thuisgestuurd met de updates :)). Je hoeft alleen maar even contact op te nemen met de mensen van VDO Dayton (het C-IQ Service Centre) om het te laten vrijschakelen. Hier komt meteen één van de voordelen naar voren, namelijk dat je niet voor slechts 1 week een hele dure CD hoeft te kopen (zoals het vroeger was).

Als je contract verloopt moet je weer een nieuw contract afsluiten! Dit kan dan weer een beperkt contract zijn of een onbeperkt contract. Als je dit niet doet dan kun je niet meer navigeren (de gebruiksduur is immers verlopen).

Onbeperkt (= classic):

Bij deze abonnementsvorm krijg je eenmalig de CD's / DVD's en kun je onbeperkt gebruik maken van je CD's / DVD's. Ook bij deze abonnementsvorm kun je kiezen voor heel Europa of alleen de Benelux. Je kunt dan natuurlijk ook tussentijds voor een beperkte duur een ander land laten vrijschakelen (voor bijvoorbeeld een vakantie). Heb je dus een onbeperkt contract voor de Benelux, dan kun je tot in de eeuwigheid navigeren in de Benelux. Je krijgt echter geen updates van de kaarten / software thuisgestuurd. Je zult dus altijd met de "oude" kaarten en software blijven rijden. Je kunt weer aan nieuwe kaarten komen door een nieuw contract af te sluiten (je kan dan ook weer kiezen tussen een beperkt of onbeperkt contract). Nadeel van deze vorm van abonnement is dat als er nieuwe functies komen (zoals bijvoorbeeld Pay-TMC) je hier geen gebruik van kan maken, omdat je software er niet voor geschikt is. Ook zijn je CD's / DVD's er niet voor geschikt. Een bekend voorbeeld is de vaste flitspalen in Frankrijk of Italië. Deze werken alleen met de CD's / DVD's vanaf versie 2005-1. Heb je dus bijvoorbeeld versie 2004-2 dan gaat dit niet.

Afweging beperkt / onbeperkt:

Om te berekenen of je voordeliger uit bent met de beperkte of de onbeperkte variant biedt een simpel rekensommetje uitkomst. Je moet gewoon voor jezelf kijken welke landen je wil vrijschakelen en dan optellen hoeveel dit kost als je een beperkt abonnement neemt. Vervolgens doe je hetzelfde voor de onbeperkte variant en kun je berekenen hoe lang je moet rijden voordat je een nieuw contract afsluit (en dus nieuwe kaarten krijgt) om er qua kosten niet bij in te schieten. Zo kost een beperkt abonnement van Europa (bij C-IQ heet dit een limited abonnement Europa) €169,-- voor 1 jaar. Een onbeperkt abonnement van Europa (bij C-IQ heet dit een classic abonnement Europa) kost echter €369,--. Je moet dan dus 369 / 169 = 2,2 jaar met je classic abonnement rijden voordat je een nieuw contract kan afsluiten. Echter, je krijgt dan dus, uitgaande van een halfjaarlijkse updatecyclus, de CD's / DVD's die anderen na 2 jaar zouden krijgen (er is immers nog geen nieuwere versie). Je zult dan dus nog even moeten wachten met het aanschaffen van een nieuw abonnement, omdat je anders met dezelfde kaarten zou rijden als je een limited abonnement zou nemen. Je zult dus gedurende die 0,3 jaar geld verdienen en je kan dus na 2,5 jaar een nieuwe versie nemen (dan heb je op dat moment de meest actuele versie én heb je geld bespaard). Gedurende die tijd (2,5 jaar) rijd je dan dus met "oude" kaarten en software rond.

Voordelen C-IQ:

* Rijden met actuele kaarten (bij een limited abonnement) gedurende de contractsperiode --> ieder jaar verandert het wegennet met ongeveer 15%. Geen probleem, want als C-IQ klant krijg je DVD/CD-updates met de geactualiseerde C-IQ producten regelmatig, automatisch en geheel gratis thuisgestuurd. Zo heb je binnen de contractsperiode altijd de meest actuele wegenkaart tot je beschikking.

* Met de C-IQ Preview-functie kun je per update 2 reisgidsen en 2 wegenkaarten 2 dagen lang kostenloos en vrijblijvend testen. Zo kun je dus eerst iets testen voordat je iets koopt.

* Keuze tussen kaarten van Navteq of TeleAtlas (voor de keuze van verschillende gebruikers --> klik hier).

* Mogelijkheid tot het bijboeken van één of meerdere landen voor een beperkte periode tegen een scherpe prijs (je hoeft dus geen dure CD te kopen die je maar 1 keer gebruikt). Zo kan je, als je naar de Alpen gaat, voor de heen- en terugreis het juiste land / landen vrijschakelen en daarmee enorm veel geld besparen t.o.v. de aanschaf van een normale CD (je hebt de CD's al thuis / de landen al op de DVD staan, dus daar hoef je niet op te wachten). Dit is ook mogelijk in combinatie met een unlimited abonnement op bijvoorbeeld de Benelux. Je kan dus gewoon je abonnement op de Benelux laten staan en er voor enkele dagen iets vrijschakelen.

* Producten van het C-IQ concept zijn goedkoper dan non C-IQ producten.

* Er verschijnen steeds meer nieuwe producten (denk aan flitsinfo, Pay-TMC, etc.) waarvan je "meteen" kan profiteren. Zo is het op dit moment mogelijk de Franse Pay-TMC zender V-trafic en de Duitse Pay-TMC zender TMCpro te ontvangen. Op VDO Dayton-systemen zonder C-IQ (en vrijwel alle andere systemen van andere merken) is dit NIET mogelijk.

* Je krijgt altijd het meest gunstige tarief. Als een maand bijvoorbeeld voordeliger is dan 7 afzonderlijke dagen, dan geldt de activering automatisch voor de gehele maand.

* De toegangscodes voor nieuwe wegenkaarten of (reis-)informatie krijg je het snelste via internet, telefonisch via C-IQ Service Centre of direct bij uw dealer. Een activering is zo te allen tijde en overal mogelijk.

* Gedurende de eerste 14 dagen van je contract kun je wisselen tussen de kaarten van Navteq en TeleAtlas. Zo kun je dus zelf eerst rustig testen welke kaarten je beter vindt. Na die periode kun je alleen tegen een vergoeding wisselen (deze vergoeding is afhankelijk van hoe lang je het andere product gebruikt hebt). Kijk ook hier eens voor de ervaringen van andere gebruikers van navigatiesystemen met Navteq en TeleAtlas.

* In het geval van diefstal kan je contact opnemen met het C-IQ Service Centre en het toestel laten blokkeren. Dit wil zeggen dat de "nieuwe" gebruiker geen content meer kan vrijschakelen / bijboeken, omdat het systeem als gestolen geregistreerd staat. Het systeem kan nog wel gebruikt worden voor de periode dat de content is vrijgeschakeld (bij classic is dat dus in principe voor eeuwig). Wil je een systeem met het C-IQ concept tweedehands kopen, neem dan van te voren eerst contact op met het C-IQ Service Centre om te vragen of het systeem als zijnde gestolen geregistreerd staat (hiervoor heb je het Navi-ID nodig)! Zij kunnen je vaak meer vertellen over de herkomst en "status" van het apparaat.

* Bij het registreren van je systeem bij C-IQ krijg je gratis 1 jaar Flitsinfo voor Europa. Zo kan je dus gratis ervaren hoe deze dienst werkt in heel Europa :).

* Je krijgt gratis een code voor de hoofdwegen van Europa (MRE's) zodat je ook van de hoofdwegen in Europa gebruik kan maken, zonder dat je alle landen hoeft vrij te schakelen (als je bijvoorbeeld met de auto naar Denemarken gaat hoef je Duitsland niet vrij te schakelen, maar stop je gewoon de hoofdwegen CD in je systeem (of gebruik je die vanaf je DVD) en laat je je leiden naar het land van bestemming. Daar aangekomen doe je de Cd van je bestemming erin (gaat de DVD verder met gedetailleerde info)). Deze hoofdwegen bestaan uit de snelwegen, N-wegen en andere belangrijke wegen (zeer uitgebreid!).

Nadelen C-IQ:

* Het minimale bedrag dat je moet betalen bij het bijboeken / bestellen van content is €7,99 (inclusief BTW). Nu haal je dat meestal wel, maar als je voor 1 of 2 dagen slechts 1 product wil bestellen ben je vrijwel altijd duurder uit dan dat je 2 maal het tarief van 1 dag neemt. Dit zou bijvoorbeeld kunnen als je 2 dagen (heenreis en terugreis) wilt vrijschakelen van Frankrijk (omdat je daarheen op vakantie gaat ofzo). Dan ben je dus duurder uit dan 2 maal het tarief van 1 dag. Echter, onthoud wel dat het altijd nog goedkoper is dan een CD te moeten kopen voor meer dan 100 euro die je echter maar 2 keer gebruikt (zoals het vroeger, bij non C-IQ, was)...

* Standaard krijg je TeleAtlas vrijgeschakeld bij je systeem. Wil je gebruik maken van Navteq, dan moet je dit via het C-IQ Service Centre regelen (tegen eventuele bijbetaling). Dit is ook te regelen bij je dealer (waar je het systeem aanschaft).

Afronding uitleg en meer informatie:

Tot zover deze korte uitleg over het C-IQ concept van VDO Dayton. Mocht je aanvullingen / verbeteringen hebben voor deze tekst, stuur me dan even een PB. Dit topic wordt gesloten omdat het puur en alleen bedoeld is informatie te verschaffen. Het is niet bedoeld om over het C-IQ concept te discussiëren.

Mocht je meer informatie willen over C-IQ of VDO Dayton stel dan de vraag op dit forum of kijk eens op http://www.c-iq.nl of op http://www.vdodayton.com. Je kunt ook contact opnemen met het C-IQ Service Centre onder het volgende (in de meeste gevallen gratis) telefoonnummer: 00 800 99 33 33 33.

Groetjes,

Toho_NL.
MS5700 (HERE 2013/2014) + TMC-box MT5011 + antennesplitter MA1410 + Arat mount VW T4 + Arat mount VDO Dayton MS5700!

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Terug naar “C-IQ zaken”