E39 - vieze lens / laser?

Alles met betrekking tot BMW navigatie
Superkoe
New Member
New Member
Berichten: 2
Lid geworden op: 09 jul 2009 09:14

E39 - vieze lens / laser?

Bericht door Superkoe »

Ik heb een BMW 530D van 1999 met originele navigatie. Aangezien het beeldscherm rechts in de middenconsole zit en gezien het bouwjaar is het waarschijnlijk een MK2 systeem.

Toen ik de auto kocht zat er een gekopieerde cd van de Benelux in, die niet lekker werkte. Van sommige plaatsen was bv de straatnamen niet opvraagbaar. Aanvankelijk ging ik er van uit dat de gekopieerde cd niet meer helemaal fris zou zijn en heb ik een originele VDO Benelux cd aangeschaft. Vanochtend ging dat in eerste instantie redelijk goed, behalve dat ik geen geluid had. Na even getankt te hebben, gaf het systeem aan "verkeerde software". Alleen weet ik nu niet of de melding in het engels of het nederlands was. Op het scherm is de navigatie nu uitgeschakeld.

In een ander draadje op dit forum las ik dat het een probleem kan zijn voor de lens of de laser, als er gerookt is in de auto. Nu is dat het geval. Voor de hand lijkt dus te liggen dat de lens of laser vies is. Hoe kan ik dat reinigen? Zou zo'n cd met borsteltje werken, of zou dat direct weer uitgespuugd worden?

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
JW
Senior Member
Berichten: 14088
Lid geworden op: 01 sep 2003 21:19

Bericht door JW »

Nooit zo'n CD met borsteljes gebruiken in dit type loopwerk, daar is al heel vaak over geschreven. Zoek even op schoonmaakCD

Openmaken en de laserlens reinigen, een verhaal daarover heeft Gerritje gemaakt in http://www.navigatiehelpsite.nl/forum/v ... php?t=9584
Jouw loopwerk ziet er iets anders uit, maar als leidraad is dit handig.

Groet,
JW
RT4-HDD in Citroën C5 Break V6 Exclusive
Voorheen: MS 5500 met 'franse' MT 5010/01-VT en MA 1410 splitter

_______________________________________
Vragen & antwoorden svp via het forum, niet per Prive-Bericht of E-Mail.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Superkoe
New Member
New Member
Berichten: 2
Lid geworden op: 09 jul 2009 09:14

Bericht door Superkoe »

Bedankt. Het ziet er niet heel ingewikkeld uit. Maar waar verkrijg ik isopropanol? Of mag een gewone 97% alcohol-oplossing ook? Of is dat misschien zelfs het zelfde?

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Gebruikersavatar
Gerritje - In Memoriam †
Senior Member
Berichten: 13447
Lid geworden op: 03 okt 2004 17:14

Bericht door Gerritje - In Memoriam † »

Als het geen drink-alcohol is, is de alcohol 97% waarschijnlijk Isopropanol (Iso-propyl-alcohol) of schoonmaakalcohol. Deze is perfect te gebruiken voor het schoonmaken van het lense. Eén druppeltje is al voldoende.
Je kunt ook spiritus gebruiken doch daarbij zijn residuen mogelijk door de toegevoegde blauwe kleurstof
Vragen & antwoorden mbt navigatie svp via het forum, niet per Privé-Bericht of E-Mail
-- Mededeling: Gerritje is op 23-03-2012 te Oosterhout overleden --

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
fransnacht
Senior Member
Berichten: 644
Lid geworden op: 01 sep 2003 22:14

Bericht door fransnacht »


Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Terug naar “BMW”