bediening van navigatiesysteem tijdens rijden

Gebruikersavatar
puechmirou
New Member
New Member
Berichten: 6
Lid geworden op: 23 Aug 2010 19:28

bediening van navigatiesysteem tijdens rijden

Berichtdoor puechmirou » 23 Aug 2010 19:56

Ik wil een navigatiemodule NVE-M300P plaatsen aan mijn Media Station IVA-W202R, maar het blijkt dat er een blokkade op zit die het onmogelijk maakt om tijdens het rijden (door de bijrijder) de navigatie in te stellen. Aangezien stoppen met een camper van meer dan 7 meter gevaarlijker is, wil ik deze blokkade verwijderen. Wie heeft hier ervaring mee en kan mij helpen? :?:




Gebruikersavatar
Figaro75
Senior Member
Berichten: 372
Lid geworden op: 02 Nov 2008 12:16

Berichtdoor Figaro75 » 23 Aug 2010 21:59

Klinkt als een gevalletje handremkabel aan massa verbinden

Dat is dus de blauw/gele kabel (Parking Brake)....
Deze solderen aan de massadraad zwart (GND)

blz 69 van de handleiding
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen te bekijken van dit bericht.

Gebruikersavatar
puechmirou
New Member
New Member
Berichten: 6
Lid geworden op: 23 Aug 2010 19:28

Berichtdoor puechmirou » 23 Aug 2010 22:38

Bedankt voor de reactie.
Ik neem aan dat dan de blauw/gele (parking brake) kabel NIET aan andere contacten moet zitten dan de massa.
Is dat juist?

Gebruikersavatar
kobus1960
Senior Member
Berichten: 893
Lid geworden op: 21 Feb 2006 02:43
Locatie: Alblasserdam, 2951

Berichtdoor kobus1960 » 23 Aug 2010 23:04

Uiteraard, anders heb je sluiting, en dat willen we niet, massa is massa 8)
MVG,
Kobus

TT Start 60 Europa, lifetime uptdates + flitsabbo.
Samsung S3 Neo, Sygic 14.5.5. Benelux, benenwagen.

Gebruikersavatar
puechmirou
New Member
New Member
Berichten: 6
Lid geworden op: 23 Aug 2010 19:28

Berichtdoor puechmirou » 23 Aug 2010 23:11

Het is maar voor de zekerheid.
Ik heb de NVE-M300P in bestelling en zal woensdag geleverd worden.
Ik ga het dan gelijk uitproberen en hoop daarmee dit probleem te hebben opgelost.
Het werd hier (woon in Frankrijk) voorgesteld als een (wettelijke) verplichting om tijdens het rijden niet te kunnen instellen; typisch Frans.
Bedankt voor de support.
Gr
Hans :lol:

Gebruikersavatar
JW
Senior Member
Berichten: 14088
Lid geworden op: 01 Sep 2003 21:19
Locatie: 030

Berichtdoor JW » 24 Aug 2010 00:43

Die verbinding naar massa zal het wellicht mogelijk maken om DVD te kijken tijdens het rijden. Hij wordt dan ook gemaakt op de Headunit.

Maar de beperking bij het ingeven van bestemmingen tijdens het rijden zit in de Navi-unit, de Headunit is daar eigenlijk alleen werkzaam als scherm. En als toetsenbord via het touchscreen.
Ik vermoed dan ook dat die beperking in de SW van de Navicomputer zit........

Groet,
JW
RT4-HDD in Citroën C5 Break V6 Exclusive
Voorheen: MS 5500 met 'franse' MT 5010/01-VT en MA 1410 splitter

_______________________________________
Vragen & antwoorden svp via het forum, niet per Prive-Bericht of E-Mail.

Gebruikersavatar
puechmirou
New Member
New Member
Berichten: 6
Lid geworden op: 23 Aug 2010 19:28

Berichtdoor puechmirou » 24 Aug 2010 09:05

Hoop dat het niet zo is. Interessant is de mening van de leverancier (Feuvert-auto accessoires) die zei dat dit bij alle Franse autos is geblokkeerd. Ook mijn Toyota met ingebouwd navi-systeem heeft een instelling die het bij snelheden >15km/u onmogelijk maakt om te navigeren (behalve thuis bestemming). Dit laatste bevestigt een software instelling.
Kan ook zijn dat dit laaste door de sw wordt bepaald, maar functioneel wordt gemaakt door de massa aansluiting.
Dus: proberen en dan bezien.
Ik laat het resultaat weten.

Gebruikersavatar
Figaro75
Senior Member
Berichten: 372
Lid geworden op: 02 Nov 2008 12:16

Berichtdoor Figaro75 » 24 Aug 2010 09:17

In de handleiding staat bij het aansluiten van accessoires, waaronder de Nav-unit, dat de bedrading goed moet zijn aangesloten om te voorkomen dat het toestel kan worden bediend tijdens het rijden wat gevaarlijke situaties kan opleveren. Hieruit concludeer ik dat als je dus opzettelijk het systeem 'verkeerd' aansluit dat dan wel alles gewoon werkt. Dus Park Brake op Massa is denk ik een goede gok.

Gebruikersavatar
JW
Senior Member
Berichten: 14088
Lid geworden op: 01 Sep 2003 21:19
Locatie: 030

Berichtdoor JW » 24 Aug 2010 11:42

In de handleiding PDF wordt nog uitgegaan van de oudere Navicomputers 055, 077 en 099.
Nú wordt er de nieuwe NVE-M300P aan gekoppeld, die wordt in de handleiding niet beschreven.

Even afwachten dus hoe dat uitpakt....

Groet,
JW
RT4-HDD in Citroën C5 Break V6 Exclusive
Voorheen: MS 5500 met 'franse' MT 5010/01-VT en MA 1410 splitter

_______________________________________
Vragen & antwoorden svp via het forum, niet per Prive-Bericht of E-Mail.

Gebruikersavatar
puechmirou
New Member
New Member
Berichten: 6
Lid geworden op: 23 Aug 2010 19:28

Berichtdoor puechmirou » 26 Aug 2010 22:11

Ik heb dus gisteren de module geinstalleerd en ben vandaag op reis geaan.
Bij de installatie bleek dat de blauw/gele draad reeds aan massa was verbonden.
Tot mijn grote vreugde heb ik vandaag dus tijdens het rijden alles kunnen bedienen.
Overigens ben ik verrast door de kwaliteit van deze set. Zeer gedetailleerd, mooie kaarten. Dit systeem verdient een dikke voldoende.
Wat nazoeken op internet heeft mij overigens geleerd dat ik er niet te veel voor heb betaald. De prijs bij FEU VERT in Frankrijk bedraagt €399 , hetgeen minder is dan voor de Ned leveranciers wordt genoemd.
Bedankt voor de support. Helemaal tevreden.

Gebruikersavatar
JW
Senior Member
Berichten: 14088
Lid geworden op: 01 Sep 2003 21:19
Locatie: 030

Berichtdoor JW » 26 Aug 2010 22:21

Mooi dat het inbouwen goed gelukt is. En uiteraard dat je 'm ook kunt bedienen.

Begrijpelijk overigens dat de franse wetgever het bedienen tijdens het rijden wil beperken, als je ziet hoe sommigen tijdens het rijden alleen nog maar aandacht hebben voor hun Navi..... :oops:

Het vraagt veel van de bestuurder om het wél goed te doen, en dat is niet velen gegeven, helaas.

Ook in ons land is er een tijd geweest dat de wetgever zich hierom bekommerd heeft. Er waren toen systemen in omloop die met subsidie gekocht konden worden, mits ze niet bediend konden worden tijdens het rijden.
Op een aantal VDO systemen is daar toen zelfs een speciale besturings-SW gezet, de 5.02NL.
Inmiddels is dat weer verdwenen, zoals dat in ons land vaak gaat met subsidies......

Veel plezier met je systeem, en we lezen graag hoe hij je bevalt als je 'm wat langer in gebruik hebt :wink:

Groet,
JW
RT4-HDD in Citroën C5 Break V6 Exclusive
Voorheen: MS 5500 met 'franse' MT 5010/01-VT en MA 1410 splitter

_______________________________________
Vragen & antwoorden svp via het forum, niet per Prive-Bericht of E-Mail.


  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Statistieken
    Laatste bericht

Terug naar “Alpine”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Onbekende zoekrobot en 0 gasten