TMC-antenne aarden?

Gebruikersavatar
Higgy
Moderator
Moderator
Berichten: 1762
Lid geworden op: 16 nov 2003 15:42

TMC-antenne aarden?

Bericht door Higgy »

De standaard-antenne van de TMC 5010-module, daar zit aan de (antenne-)zijde een aardedraad aan en aan de computerzijde een zwarte draad. Rare kleur trouwens, zwart voor plus.
Moet die aardedraad echt aangesloten worden? Is nl. nog best lastig een geaard stuk metaal te vinden op de plek waar ik hem op wil plakken...
Is de TMC-antenne ook passief (dus plus en aarde niet aangesloten) te gebruiken?
iPhone 6 met Sygic, Waze, Navmii
TomTom One XL Europa

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
JW
Senior Member
Berichten: 14088
Lid geworden op: 01 sep 2003 21:19

Bericht door JW »

Hallo Higgy,

Ja, die gevlochten metalen draad moet persé geaard worden, en wel zo dicht mogelijk bij de antenne. En omdat het een actieve antenne is moet die voeding ook verzorgd worden, zonder dat doet 'ie niks.

Nou weet ik niet waar je 'm wilt zetten, bij mij zit 'ie in m'n Break vlak boven de onderrand van de derde ruit rechts achter, en daar heb ik onder de kunststof afdekking (eerst even weggehaald natuurlijk) een aardpunt gemaakt, met een heel kort draadje. En die antenne doet het daar verder prima

Lees eens het verhaal over TMC antennes in het TMC deel, TMC Probleem. Een zeer goed alternatief is de actieve splitter MA 1410 te gebruiken.

Succes,
JW

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Fantom
Senior Member
Berichten: 786
Lid geworden op: 13 sep 2003 17:18

Bericht door Fantom »

Ik weet niet of dit nog actueel is maar ik heb sinds kort ook een MT5010 ingebouwd en ik heb op advies van een dealer de antenne bovenaan de achterruit gemonteerd. Uiteraard heb ik daar geen blang stuk metaal ter beschikking. Dus heb ik de aarde draad verlengd en deze aangesloten bij de TMC box waar ik ook de geschakelde plus heb aangesloten.

Dit werkt perfect. Ik heb goed ontvangst van alle beschikbare TMC zenders.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
JW
Senior Member
Berichten: 14088
Lid geworden op: 01 sep 2003 21:19

Bericht door JW »

Hallo Fantom,

De wonderen zijn kennelijk de wereld nog niet uit als ik jouw verhaal lees.

Een paar weken geleden is er in de rubriek TMC een uitvoerige uitwisseling van ervaringen geweest met als thema het al-dan-niet goed ontvangen van de TMC info via de MT 5010.
Een van de reacties was die van WS:
Hierna heb ik een plakantenne gekocht en deze op de achterruit en de tmcbox aangesloten
ook hierbij geen verbetering.

Na het lezen van de handleiding van de plakantenne (meeste mensen doen dit vooraf )
wist ik dat ik een fout gemaakt had, ik had namelijk de massa van de antenne verlengd.

Hierna de verlenging van de massa afgehaald en een massa punt in het bereik van het korte kabeltje gezocht.

En toen waren daar ineens 2 TMC zenders (TMC4U en RWS-RAD1) hierna geen problemen meer gehad met TMC signaal ook de filelijst wordt nu sneller gevuld.


En dus ben ik nogal verbaasd jouw reactie te lezen, die ook niet spoort met wat je technisch zou kunnen zeggen over deze antenne met z'n ingebouwde versterker.

En dus is de vraag, zijn er anderen die hier iets van begrijpen? BMIS bijvoorbeeld?

Groet,
JW

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Gebruikersavatar
Han
Senior Member
Berichten: 1051
Lid geworden op: 01 sep 2003 18:57

Bericht door Han »

Ik verlengde vroeger ook de massa en dat gaf geen probleem.
De weerstand tussen het metaal van de auto en een goed massa punt moet bijna nul zijn.
in dat opzicht zou het technisch niks uit moeten maken en ik denk dan ook dat er wat mis was met de verlenging van WS.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
JW
Senior Member
Berichten: 14088
Lid geworden op: 01 sep 2003 21:19

Bericht door JW »

Hallo Han,

Gebruikte jij vroeger ook precies zo'n antenne?

Bij de massa aansluiting gaat het niet om de Ohmse weerstand, maar om de HF impedantie, capacitief en inductief, en die is bij een grotere lengte bepaald niet gelijk aan Nul.
Als je je bedenkt dat de FM golflengte ca 3 meter is, kun je je voorstellen wat er gebeurt met die impedantie als dat draadje langer is dan "uiterst kort".
Het zelfde speelt ook bij externe antennes, daar is de aarding op het voetpunt essentieel voor een goede ontvangst.

Groet,
JW

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Gebruikersavatar
Han
Senior Member
Berichten: 1051
Lid geworden op: 01 sep 2003 18:57

Bericht door Han »

Toen ik nog zo'n kl.... plak antenne gebruikte was er totaal geen verschil merkbaar tussen korte en lange massa aansluiting.
Toen ik de massa draad met het normale aardings kabeltje van de antenne aansloot had dit geen effect op de ontvangst.
Het enige wat ik bereikt had was dat ik een gaatje moest boren op een plek waar ik haast niet bij kon en een hoop tijd kwijt was.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
WS
Senior Member
Berichten: 388
Lid geworden op: 29 sep 2003 18:43

Bericht door WS »

Hallo

De verlenging van het aarde draadje had ik gemaakt door vanaf het chassis een koperen aardedraad te trekken naar het aardedraadje van de plak antenne (+/-10 cm).

De TMC ontvangst was hierbij zeer slecht vaak maar 1 zender en soms helemaal geen. Ook het vullen van de filelijst ging erg traag.

Nadat ik de draad verwijderd had en na veel ploeteren onder de bekleding een massa punt in de buurt gevonden had waren er constant 2 TMC Zenders.
Voor mij staat vast dat het verlengen van het massa draadje wel degelijk invloed heeft op de ontvangst kwaliteit.
Ook in de gebruiksaanwijzing van de antenne (Calearo) staat dat de massa in geen geval verlengd mag worden.

Verder is mij toen ook duidelijk geworden dat een groen TMC signaal geen garantie biedt voor een goede ontvangst. Zelfs bij het losmaken van de antenne bleef het signaal geruime tijd groen. De enige manier te controleren of er nog TMC signaal is door in het setup menu de TMC quality te controleren of door van zender te wisselen waarbij dan de melding verschijnt dat de zender momenteel niet te ontvangen is terwijl deze wel in de zenderlijst staat.

Omdat ik de plakantenne niet zo fraai vond heb ik deze later vervangen door de actieve splitter MA1410 en dit gaat werkelijk super.
2 dagen terug op de Maasvlakte-Rotterdam zelfs de Belgische TIC-VL ontvangen toch gauw zo’n 70 km van de grens.

Met vriendelijke groet,
Willem.
Mercedes E220Cdi <>Navigon 70 premium Live Q4/2010<>Mercedes APS50 SW 4.1

Kia Picanto<>TomTom GO950 Live

test opstelling<>MS5200PT-XL Navteq 2010/11Europa

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
JW
Senior Member
Berichten: 14088
Lid geworden op: 01 sep 2003 21:19

Bericht door JW »

WS schreef:Hallo

De verlenging van het aarde draadje had ik gemaakt door vanaf het chassis een koperen aardedraad te trekken naar het aardedraadje van de plak antenne (+/-10 cm).

De TMC ontvangst was hierbij zeer slecht vaak maar 1 zender en soms helemaal geen. Ook het vullen van de filelijst ging erg traag.

Nadat ik de draad verwijderd had en na veel ploeteren onder de bekleding een massa punt in de buurt gevonden had waren er constant 2 TMC Zenders.
Voor mij staat vast dat het verlengen van het massa draadje wel degelijk invloed heeft op de ontvangst kwaliteit.
Ook in de gebruiksaanwijzing van de antenne (Calearo) staat dat de massa in geen geval verlengd mag worden.


Verder is mij toen ook duidelijk geworden dat een groen TMC signaal geen garantie biedt voor een goede ontvangst. Zelfs bij het losmaken van de antenne bleef het signaal geruime tijd groen. De enige manier te controleren of er nog TMC signaal is door in het setup menu de TMC quality te controleren of door van zender te wisselen waarbij dan de melding verschijnt dat de zender momenteel niet te ontvangen is terwijl deze wel in de zenderlijst staat.

Omdat ik de plakantenne niet zo fraai vond heb ik deze later vervangen door de actieve splitter MA1410 en dit gaat werkelijk super.
2 dagen terug op de Maasvlakte-Rotterdam zelfs de Belgische TIC-VL ontvangen toch gauw zo’n 70 km van de grens.

Met vriendelijke groet,
Willem.
Hallo,

Electrotechneut van professie zijnde, kan ik je verhaal alleen maar onderschrijven. Als eerder aangeduid is daar ook een duidelijke HF-electrotechnische achtergrond en verklaring voor.
Maar ja, de wonderen zijn de wereld nog niet uit, dat weten we toch :?: :wink: En daarmee zweeg de spreker stil :oops:

Groet,
JW

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Gebruikersavatar
Higgy
Moderator
Moderator
Berichten: 1762
Lid geworden op: 16 nov 2003 15:42

Bericht door Higgy »

Ik heb dus ook sinds kort de TMC-module geinstalleerd, en alles (ook de PC5000) in de linkerflank van m'n Xantia Break ingebouwd. De antenne van de TMC (de plak-) heb ik verticaal tegen de D-stijl geplakt, en direct daaronder kon ik hem niet aarden. Ik heb de draad ietsje verlengd en aangezien alles (PC, stekkers enz) meteen daaronder in de flank ligt kon ik die licht verlengde aardedraad simpel aansluiten op de min.
Bij mij glasheldere TMC-ontvangst. Zal alleen blij zijn als ik 7.6 heb, want (naar ik heb begrepen) dan kan ik ZELF instellen WELKE tmc zender ik wil (kan met 6.9 met het handje ook, maar ik wil hem kunnen locken)

Valt me wel op de TMC4U een prut tmc-zender is en RWS-RAD1 vaak goed. Zie m'n mailtje in de TMC-sectie.
iPhone 6 met Sygic, Waze, Navmii
TomTom One XL Europa

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Gebruikersavatar
Han
Senior Member
Berichten: 1051
Lid geworden op: 01 sep 2003 18:57

Bericht door Han »

Higgy schreef:Zal alleen blij zijn als ik 7.6 heb, want (naar ik heb begrepen) dan kan ik ZELF instellen WELKE tmc zender ik wil (kan met 6.9 met het handje ook, maar ik wil hem kunnen locken)
Dat locken dat zou ik ook graag willen dat gaat dus met 7.6 ook niet :cry: bij herstarten staat de boel altijd weer op Automaat.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Statistieken
    Laatste bericht
  • tmc antenne
    door snaffoo » 20 feb 2017 15:23 » in Vaste VDO-Dayton systemen
    Reacties: 1
    Weergaves: 646
  • Gsm antenne aansluiting
    door hjvn » 13 apr 2016 19:23 » in Vaste Blaupunkt systemen
    Reacties: 1
    Weergaves: 601
  • radio antenne
    door freebird » 02 sep 2015 15:31 » in Navigatie algemeen
    Reacties: 0
    Weergaves: 675
  • gps antenne espace 2007 phase 2
    door guilvars » 27 okt 2015 16:46 » in Renault
    Reacties: 3
    Weergaves: 1840
  • RNS 510 Antenne signaal weg na firmware update
    door Johan rns510 » 09 mei 2015 23:31 » in V.A.G
    Reacties: 2
    Weergaves: 792
  • problemen pc 5400 gps antenne vervangen voor een universele
    door berend850 » 15 okt 2014 13:12 » in Vaste VDO-Dayton systemen
    Reacties: 2
    Weergaves: 491

Terug naar “Vaste VDO-Dayton systemen”