Satellietontvangst

Gebruikersavatar
Gerritje - In Memoriam †
Senior Member
Berichten: 13447
Lid geworden op: 03 okt 2004 17:14

Satellietontvangst

Bericht door Gerritje - In Memoriam † »

viewtopic.php?search_id=525693107&p=40375#40375
In vervolg op deze posting nog even een vreemde ervaring van hedenmorgen rond 11.45
Auto uit de garage en waar ik normaliter meteen op de oprit al minimaal 4 satellieten ontvang, nu 0 en na 3 km rijden wisselend tussen 0, 2 en 3. Dus auto toch maar even aan de kant (nog steeds met neus naar het zuiden) en in het diagnosemenu gekeken. Uiteraard geen cameraatje bij me.
Daar sprong het aantal satellieten, uiteraard synchroon en analoog aan de onderste regel, keurig tussen 0, 2 en 3 van de 4 mogelijke satellieten heen en weer. En bovinin springt de info dus ook steeds tussen searching, tracking en navigating heen en weer. Dus de almanacgegevens duidden op dat moment op een constellatie die niet meer dan 4 mogelijkheden toeliet. Dan is het feitelijk nog knap dat er 3 van de 4 worden gevonden.
Navigeren ging uiteraard uitstekend met heel af en toe een update tussen de "dead reckoning" door.
Even later nam het aantal ontvangen/mogelijke satellieten weer snel toe naar 7/11

Wat zullen op dat moment de "mobielë jongens" het lastig hebben gehad.
Vragen & antwoorden mbt navigatie svp via het forum, niet per Privé-Bericht of E-Mail
-- Mededeling: Gerritje is op 23-03-2012 te Oosterhout overleden --

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
JW
Senior Member
Berichten: 14088
Lid geworden op: 01 sep 2003 21:19

Bericht door JW »

Da's een interessant verhaal.
Te meer als ik denk aan de posting die ik zojuist gemaakt heb: viewtopic.php?p=40675#40675 waarin het aspect van een "corrupte almanac" aan de orde komt. Dit lijkt daar erg veel op.

Dit onderwerp/aspect is voor mij nieuw, ik moet me maar eens wat nader oriënteren en inlezen.....
Het doet echter wel een belletje rinkelen en zet twee in het verleden opgetreden onverklaarbare problemen in een ander daglicht.
En ook Margriets verhaal over Noord-Duitsland, wellicht herinner je je dat nog....

Overigens, als de oorzaak hierin gezocht moet worden betekent dit dat anderen daar geen last van gehad hebben :idea:

Groet,
JW
RT4-HDD in Citroën C5 Break V6 Exclusive
Voorheen: MS 5500 met 'franse' MT 5010/01-VT en MA 1410 splitter

_______________________________________
Vragen & antwoorden svp via het forum, niet per Prive-Bericht of E-Mail.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Gebruikersavatar
Gerritje - In Memoriam †
Senior Member
Berichten: 13447
Lid geworden op: 03 okt 2004 17:14

Bericht door Gerritje - In Memoriam † »

Ja, het geheugen werkt nog.

Ik las enige weken terug ook in de nieuwsgroep nl.reizen.satellietnavigatie een vraag over een tijdelijke "blackout" in Leiden of omgeving. Daar wordt dan wel eens wat lacherig over gedaan en meestal krijgen de Amerikanen dan de schuld. Degenen die er echt niets van begrijpen komen dan weer met kletsverhalen over SA (Selective Availability) die reeds omstreeks 96 is afgeschaft.
waarin het aspect van een "corrupte almanac" aan de orde komt
Wat ik trouwens vergat te vermelden was dat er wel gewoon stond Almanac OK
Maar er spelen zeker zaken die, zoals je al verwoordt, nadere bestudering vereisen.
Ik hoop dat we tot iets tastbaars kunnen komen.
Vragen & antwoorden mbt navigatie svp via het forum, niet per Privé-Bericht of E-Mail
-- Mededeling: Gerritje is op 23-03-2012 te Oosterhout overleden --

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
JW
Senior Member
Berichten: 14088
Lid geworden op: 01 sep 2003 21:19

Bericht door JW »

De vraag is wat dat inhoudt: "Almanac OK".
Is dat zoiets als: er is een complete almanac? Met dan de vraag: hoe kan de almanac ooit compleet zijn als je 's morgens start, immers slechts een klein deel van de 24 sat's zijn dan gecheckt, de rest is nog niet getraced mede omdat ze achter de horizon zitten. Het is dus in feite de almanac zoals opgeslagen bij het wegzetten van de auto, de vorige dag.
En of die nog klopt de volgende dag? Er kunnen wel een paar sat's afgeschakeld zijn en nieuwe in bedrijf genomen, of er heeft een klokreset dan wel hoogtecorrectie plaatsgevonden, of zoiets....

Ik zet hier het duitse verhaal ook maar neer, dan houden we het in één topic:

"Es kann sein, daß Dein Navi den GPS Almanach verloren hat oder dieser inkonsistent ist. Mach mal einen DeepStandby (Powertaster länger als 6sec. drücken (bei eingeschalteten Gerät) und dann länger als 4sec. drücken um den PNA wieder einzuschalten). Dann die Navi Anwendung starten und das Navi mit möglichst freier Sicht zum Himmel abstellen. Das kann schon gut und gerne 30 - 45min dauern (besonders wenn Du das Navi bei dem Sauwetter nur an's Fenster stellen kannst)"

Ik schreef het in m'n vorige posting: dit zou een aantal onbegrepen fenomenen kunnen verklaren.
Waaronder ook WMP's probleem, twee jaar geleden en dat van DD in die andere posting. Hopelijk horen we nog van DD hoe dat met zijn 3100 gelopen is, even opschudden dat topic :wink:

Groet,
JW
RT4-HDD in Citroën C5 Break V6 Exclusive
Voorheen: MS 5500 met 'franse' MT 5010/01-VT en MA 1410 splitter

_______________________________________
Vragen & antwoorden svp via het forum, niet per Prive-Bericht of E-Mail.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Gebruikersavatar
Gene
Moderator
Moderator
Berichten: 1345
Lid geworden op: 28 okt 2004 09:54

Bericht door Gene »

Tis dat ik dit lees, (uiteraard) maar hedenochtend rond genoemde tijd had de pc5500 ook moeite met het vinden van sat's. Ik stond te wachten op moeders de vrouw, die in een winkel enige frustraties mbt bepaalde artikelen aan het kenbaar maken was, en wat doet dan iedere navigatieverslaafde... juist zitten spelen met je speeltjes .. :wink: . Het viel mij op dat het aantal sat's fluctueerde tussen 2 en 5 terwijl er niet gereden werd terwijl het zicht naar boven toe, voor mij waaarneembaar, volkomen vrij was. De locatie aan deze kant was ongeveer 4.350 oost en 52.100 noord.
Dus misschien geen incident maar steekt er iets meer achter. In ieder geval werkte alles verder gewoon goed.
VRX633r, MR6000, PC5500, PC5400, PC5200, RC5400, MA1410, MT5010/01 en CeNet 12 cd wisselaar, MS4100.
Mobiele navigatie PN2050, Parrot CK3100.
Het meeste ingebouwd in mijn Alfa 166JTD.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
JW
Senior Member
Berichten: 14088
Lid geworden op: 01 sep 2003 21:19

Bericht door JW »

Hardop denkend en speculerend: dat zou er op kunnen duiden dat er ook bij jou een nieuwe almanac opgebouwd moest worden.
Er even vanuitgaand dat je niet toevallig ook een corrupte almanac had veroorzaakt door het systeem zelf, zou dit kunnen betekenen dat er iets in de baangegevens veranderd is. En dus dat er een nieuwe almanac geladen moet worden.
Ik kan het niet checken met mijn 5500, ik ben vanmorgen al weggeweest zonder m'n systeem te gebruiken. Maar dan is 'ie wel bijgewerkt en dus is 'ie nu goed geladen.

Ik zal zo de 2010 aanzetten, 's kijken wat die doet.

Groet,
JW
RT4-HDD in Citroën C5 Break V6 Exclusive
Voorheen: MS 5500 met 'franse' MT 5010/01-VT en MA 1410 splitter

_______________________________________
Vragen & antwoorden svp via het forum, niet per Prive-Bericht of E-Mail.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Gebruikersavatar
Gerritje - In Memoriam †
Senior Member
Berichten: 13447
Lid geworden op: 03 okt 2004 17:14

Bericht door Gerritje - In Memoriam † »

Vervolgrapportage:
posting.php?mode=editpost&p=40818
Wellicht verwarrend
Vragen & antwoorden mbt navigatie svp via het forum, niet per Privé-Bericht of E-Mail
-- Mededeling: Gerritje is op 23-03-2012 te Oosterhout overleden --

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Gebruikersavatar
Gerritje - In Memoriam †
Senior Member
Berichten: 13447
Lid geworden op: 03 okt 2004 17:14

Bericht door Gerritje - In Memoriam † »

Bessie schreef:Gerritje, even naar 'jouw' probleem (zie quote). Ik weet over deze materie natuurlijk nog niet zo heel veel, maar het volgende schiet mij te binnen.
Zou het kunnen zijn, dat er langs die plek waar jij dus blijkbaar herhaaldelijk langs gereden bent, recent een (nieuw) bedrijf gestart is met 'nieuwe technologie', ik bedoel hiermee signaalontvangst/signalen zenden, (mobiele-) telefoonantennes of zaken van gelijke strekking, die de ontvangst van GPS zouden kunnen storen?

Dit verklaart dan overigens niet dat één van de Mod's dacht ik ook al melding maakte van dit fenomeen.
t' Is maar een schot dus

Geen verkeerde gedachte maar het is volledig open veld, en de frequenties liggen te ver uit elkaar om om interferentie te kunnen veroorzaken. Overigens is het nu pas 2 keer voorgekomen. Terugrijdend was het weer geen enkel probleem hoor.
Over storingen gesproken:
Er zijn trouwens erg veel "broodje aap" verhalen in omloop over opzettelijk gestoorde GPS signalen. Degenen die ze aanhalen vergeten er bij te vertellen dat dit allemaal evenementen uit de Irak-Iran-oorlog waren toen er nog met transit satnav werd gewerkt, een niet te vergelijken systeem waarbij men in staat was om de meting van de Doppler-shift te beïnvloeden of the jammen.
Ik denk dat ik enig recht van spreken heb aangezien ik daar in die periode zeer langdurig in de regio heb verbleven met satellietnavigatie als één van de kerntaken.
Vragen & antwoorden mbt navigatie svp via het forum, niet per Privé-Bericht of E-Mail
-- Mededeling: Gerritje is op 23-03-2012 te Oosterhout overleden --

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Gebruikersavatar
Bessie
Senior Member
Berichten: 250
Lid geworden op: 14 jan 2007 18:43

Bericht door Bessie »

Gerritje schreef:Ik denk dat ik enig recht van spreken heb aangezien ik daar in die periode zeer langdurig in de regio heb verbleven met satellietnavigatie als één van de kerntaken.

off-topic
Gerritje, ik schrijf denk ik namens velen, je blijft ons verbazen en verrassen. Petje af.
Ik mocht 'slechts' op eigen uitdrukkelijke wens als 85.3'er het KCT 'bezoeken', en heb het gered :wink: .
Dat groene hoofddeksel hangt hier nog altijd in mijn kantoor.

on-topic
OK, heb het begrepen.

Grüßen,
Bessie
[size=75]RNS 510 in VW Passat Variant R36[/size]

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
JW
Senior Member
Berichten: 14088
Lid geworden op: 01 sep 2003 21:19

Bericht door JW »

Vanavond las ik een interessant verhaal, als vervolg op eerdere bespiegelingen in deze posting: http://forum.pocketnavigation.de/thread ... ost1527959

".......Hier die schematischen Grundsätze: Damit das Navi die Position berechnen kann braucht es den Almanach, die Ephemeriden und die Zeitsignale. Der Almanach beinhaltet im Großen und Ganzen die Soll-Umlaufbahnen aller Satelliten, er wird in Datenpaketen übertragen, die im 12 Minuten Rhythmus ausgestrahlt werden. Da die tatsächlichen Umlaufbahnen der Satelliten von diesem Soll abweichen, sendet jeder Satellit im ca. 40 Sekunden Rhythmus seine tatsächlichen Kreisbahndaten (Ephemeriden). Die Zeitsignale werden permanent ausgestrahlt.

Manche Navis zeigen bei den Satelliten an, ob die individuelle Detailinfo vorhanden ist. Diese Info fehlt Deinem Navi jetzt.

Damit ein Navi nicht immer die ca. 15 Minuten warten muss, speichert es die letzten Signale ab. Viele Navis haben auch einen Basis Almanach, der hilft, schneller die Position zu finden, wenn keine aktuellen und sinnvollen Daten im Speicher sind. Da gibt man seine aktuelle Position ein und es wird nach den Vorgaben berechnet. Diese Basisdaten sind natürlich sehr ungenau, zudem die US-Regierung die Satelliten aus militärischen Erwägungen auch durchaus mal anders positioniert. Das merkt man auch dann, wenn auf einmal deutlich mehr Satelliten als üblich unterwegs sind.

Wie auch immer. Dein Navi greift jetzt aus irgendwelchen Gründen auf falsche Datensätze zurück. Da hilft nur ein Blick in die Anleitung oder die Einstellungen. Da gibt es einen Menüpunkt der den entsprechenden Speicherplatz löscht und den GPS-Emfänger resetet. Diesen Menüpunkt ausführen. Dann die 15 Minuten warten (im Freien natürlich!) und alles ist wieder wie neu. Der normale Gerätereset hilft da nicht.
"

Dat levert voer aan de gedachtegang dat een corrupte almanac de oorzaak kan zijn van de problemen. Maar ook dat een herpositionering van (enige) sat's er voor verantwoordelijk zal zijn dat de almanac niet meer klopt en dus eerst weer compleet en correct gemaakt moet worden voordat je weer een fix krijgt. En dat kost tijd.

Groet,
JW
RT4-HDD in Citroën C5 Break V6 Exclusive
Voorheen: MS 5500 met 'franse' MT 5010/01-VT en MA 1410 splitter

_______________________________________
Vragen & antwoorden svp via het forum, niet per Prive-Bericht of E-Mail.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Gebruikersavatar
Gerritje - In Memoriam †
Senior Member
Berichten: 13447
Lid geworden op: 03 okt 2004 17:14

Bericht door Gerritje - In Memoriam † »

Diese Basisdaten sind natürlich sehr ungenau, zudem die US-Regierung die Satelliten aus militärischen Erwägungen auch durchaus mal anders positioniert
Het komt mij voor dat schrijver dezes nog een stukje theorie van voor 1996 bezigt toen er nog sprake was van SA ofwel Selective Availablity. De door de US Military voor civiel gebruik niet vrijgegeven algorithmes.
Maar natuurlijk zou hij hier ook kunnen beweren dat de Amerikaanse regering in staat is de satellieten af en toe ergens anders neer te hangen.
Als ik dit juist interpreteer kan ik hierop alleen maar antwoorden: Kletskoek.
Zonder de nauwkeurigheid van het post-SA tijdperk zou immers GPS navigatie voor gebruik op land een volkomen onmogelijke zaak zijn geweest. We spraken toen van een theoretisch maximaal haalbare E95 van 300 meter.(Ik kan de sigma nergens vinden)
En ergens anders plaatsen lijk mij ook een wonderlijke veronderstelling.
De zeer zorgvuldig berekende baangegevens worden via 3 of 4 grondstations naar de satellieten verstuurd die voor heruitzending zorgdragen. Dat hierin foutjes kunnen optreden is bekend maar moetwillig?

ook ben ik razend benieuwd naar de mogelijkheid om bij willekeurige apparatuur, de verkregen almanak gegevens even uit te poetsen. Een PDA of PNA wellicht, maar een vaste installatie? Ik heb nog geen goed verstopt resetknopje gevonden. Wellicht juist daarom!
Vragen & antwoorden mbt navigatie svp via het forum, niet per Privé-Bericht of E-Mail
-- Mededeling: Gerritje is op 23-03-2012 te Oosterhout overleden --

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Terug naar “Vaste VDO-Dayton systemen”