vertragingsrelais

Voor alle niet merk/type gebonden vragen over navigatie systemen, etc.
Forumregels
Deze rubriek is bedoeld voor vragen over navigatie in het algemeeen die niet in één van de andere rubrieken past.
Dus geen chit/chat, vragen over het forum oid.
Wil je antwoord op je vraag, stel je deze het best in de juiste rubriek.
Quadrifoglio Verde
Normal Member
Normal Member
Berichten: 104
Lid geworden op: 12 apr 2004 23:28

vertragingsrelais

Bericht door Quadrifoglio Verde »

Hallo,

Bij mijn auto gaat de spanning tijdens het starten er ook even vanaf, nu wil ik zo'n vertragingsrelais kopen maar op welke draad moet ik deze dan aansluiten?

Op de constante plus

of

Op de geschakelde plus

:?: :?: :?: :?:
Everything that irritates us about others can lead us to an understanding of ourselves.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
JW
Senior Member
Berichten: 14088
Lid geworden op: 01 sep 2003 21:19

Bericht door JW »

Hallo,

Zo'n relais is van het type "vertraagd afvallend". Oftewel je schakelt het in met je contactplus, en dan wordt de accuplus doorgeschakeld naar de contactplus ingang van je Navi.
Als je nu je contactsleutel omdraait blijft je Navi met de accuplus verbonden gedurende de "afvaltijd" van het relais.

Met andere woorden, het relais wordt aan de spoelzijde verbonden met de contactplus, en aan de geschakelde contactzijde met de accuplus en de contactplus ingang van je navi. Duidelijk :?: :lol:

Groet,
JW

P.S. Ik verplaats dit topic naar Algemeen, de rubriek T&T is niet bedoeld voor vraag en antwoord.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Quadrifoglio Verde
Normal Member
Normal Member
Berichten: 104
Lid geworden op: 12 apr 2004 23:28

Bericht door Quadrifoglio Verde »

Het is me nu helemaal duidelijk, ik dacht eerst even dat het een soort van condensator was die de stroom tijdelijk vast zou houden... maar dit ding is helemaal geweldig, ik moet nog even kijken waar ik het kan kopen, was bij een electronica zaakje hier in Utrecht maar daar hadden ze hem niet :cry: Iemand een tip waar ik zo'n fijn relais met vertraging kan kopen? En wat deze ongeveer zou moeten kosten?

JW, jij komt ook uit Utrecht zie ik.... jij enig idee waar ik kan zijn en de prijs ongeveer?

Thxx!
Everything that irritates us about others can lead us to an understanding of ourselves.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Gebruikersavatar
wmp
Moderator
Moderator
Berichten: 2028
Lid geworden op: 01 sep 2003 19:00

Bericht door wmp »

Kijk eens op http://www.conrad.nl en dan zoeken naar artikelnummer 194417 - 8A

Ook kun je hier eens kijken :

Display Elektronika BV
St. Jacobsstraat 275,
3511 BP Utrecht,
telefoon: 030-231.56.55

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
JW
Senior Member
Berichten: 14088
Lid geworden op: 01 sep 2003 21:19

Bericht door JW »

Hallo Klavertje Vier,

Naast de door WMP genoemde adressen zou je bij Radio Centrum in de Vinkenborgstraat kunnen kijken.

Het relais dat hiervoor veelal wordt gebruikt is het Bosch-Relais 0 335 330 801, oorspronkelijk bedoeld voor vertraagde uitschakeling van de binnenverlichting. Tijdsvertraging tussen 3 en 30 seconden instelbaar.
Waarschijnlijk het makkelijkst te krijgen via Brezan, of een andere echte automaterialen zaak. Bij Halfords zal het denkelijk niet lukken.

Succes, we horen het wel,
JW

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Gebruikersavatar
wmp
Moderator
Moderator
Berichten: 2028
Lid geworden op: 01 sep 2003 19:00

Bericht door wmp »

Halfords verkoopt ze ook, sterker nog, slingerd nog ergens in mijn schuur rond wanneer ik het wel heb.
Echter, let op het vermogen en amperage die dat ding mag schakelen.
Die van Conrad leek mij een relatief stevige jongen (21Watt), hoe meer die mag schakelen, hoe beter (21W is dan zelfs relatief weinig (maar 1.75 Ampere)).

Wie handig is kan met een NEC555 timer (en eventueel een BCD teller) een vertrager maken die meer kan schakelen.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
JW
Senior Member
Berichten: 14088
Lid geworden op: 01 sep 2003 21:19

Bericht door JW »

Klopt, als je 'm wilt gebruiken om er verlichting of zo mee te schakelen is het van belang om een stevig amperage te kiezen.
Voor gebruik met een Navi is dit niet van belang, immers je schakelt er alleen de stuurspanning van je systeem mee, en dat zijn slechts enige (maximaal tietallen) milliAmps.

Wat wel van belang is er goed naar te kijken hoe die schakeling galvanisch dan wel op andere wijze de circuits uit elkaar houdt. Immers, er mag geen "terugvoeding" plaatsvinden als je start, en dus kan het nodig zijn een extra diode op te nemen in de schakeling. Dat kan ook nodig zijn bij een relais, het is afhankelijk van de wijze waarop het relais uitgevoerd is.
Mocht het niet duidelijk zijn, laat dan in een concreet geval even weten hoe het relais dan wel de schakeling in elkaar zit. Dan kijken we wel even naar de situatie en een mogelijke oplossing.

Groet,
JW

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Quadrifoglio Verde
Normal Member
Normal Member
Berichten: 104
Lid geworden op: 12 apr 2004 23:28

Bericht door Quadrifoglio Verde »

:? :? :? :? :? :? HELLUPPPPPPP

Ik snap er nu HELEMAAL geen zák meer van!

Ik heb dat fijne Bosch relais gekocht (30 Euro) belachelijke prijs maargoed, ik dacht dan ben ik van me probleem af (dat mijn navi tijdens het starten even de stroom kwijt raakt)... wat wil nu het geval, ik sluit alles aan zoals het moet en nogsteeds valt mijn MS 4100 tijdens het starten uit. Ik snapte er geen zak van en dacht eerst het relais foutief aangesloten te hebben, alles nagekeken maar nogsteeds viel mijn MS 4100 tijdens het starten tijdelijk uit en ging dan weer aan, en herstarte de computer dus waar hij van naar de ***** gaat op den duur :?

Toen heb ik om te kijken wat er zou gebeuren beide plussen (de geschakelde én de constante) van de navi op een permanente plus (2,5 mm Caliber + draad) rechtstreeks vanaf mijn hagelnieuwe monsterlijke accu (Varta Silverline 88 Amper à 120 Euro) aangesloten en geloof het of niet, maar tijdens het starten valt hij NOGSTEEDS uit!!!!! Ik snap er nu echt helemaal geen zak meer van :? :shock: :? Tijdens het starten van die dikke 3 liter V6 valt de stroom terug naar zo'n 10,5 tot 11,0 Volt op de permanente plusdraad rechtstreeks vanaf die dikke accu, en dit is dus blijkbaar genoeg om mijn MS 4100 uit te schakelen.

Ik zit met mijn handen in het haar...

Wát moet ik nou in godsnaam doen om dit op te lossen ????????????????????

:!: :!: HELLUPPPPPPPPPPPPPPPP Beste Forum Vrienden :!: :!:
Everything that irritates us about others can lead us to an understanding of ourselves.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Fantom
Senior Member
Berichten: 786
Lid geworden op: 13 sep 2003 17:18

Bericht door Fantom »

Buiten het feit dat ik niet snap waar de hele comotie over gaat kan ik je alleen adviseren om een extra accu te plaatsen die niet wordt gebruikt tijdens het starten van je auto. Dan kan je op deze accu fijn je nav aansluiten.
Je ziet dat ook in die auto's die ongeveer 100 keer meer muziek vermogen hebben als motor vermogen. :shock:

Als ik het probleem zo lees dan denk ik dat 99,9% van de ingebouwde navi dit voor hun kiezen krijgen tijdens starten.
Als ik de auto start en mijn klapscherm is net bezig met het naar buiten komen dan stopt ie er ook even mee. Dus de puter zal er dan ook wel mee stoppen. Ik heb MS4100 gehad een MS5000 en nu een MS5400 en ik heb er nooit problemen mee gehad. Dus ik snap de commotie niet. Maar dit zal ongetwijfelt wel aan mij liggen :cry:

Edit: Ik zit net het draadje te lezen in tips & tricks die hier over gaat. Nou zit ik me gelijk het volgende af te vrgen:
Als ik mijn contact 1 tik draai dan gaat er niks aan. Als ik twee keer tik dan gaat radio en ook velichting en kerstboom in dashbord aan. Als ik dan weer een tik terug draai blijft alles wel aan. Dus heb ik dan een niet onderbroken contact :?: :?: :?: :?: :?: :?:

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Topsport
Senior Member
Berichten: 963
Lid geworden op: 02 okt 2003 09:26

Bericht door Topsport »

Fantom schreef:
Edit: Ik zit net het draadje te lezen in tips & tricks die hier over gaat. Nou zit ik me gelijk het volgende af te vrgen:
Als ik mijn contact 1 tik draai dan gaat er niks aan. Als ik twee keer tik dan gaat radio en ook velichting en kerstboom in dashbord aan. Als ik dan weer een tik terug draai blijft alles wel aan. Dus heb ik dan een niet onderbroken contact :?: :?: :?: :?: :?: :?:
dan klopt er iets niet bij jouw auto :cry:
als jij je contact 1 tik draait hoort de radio aan te gaan (accesoirestand) en tijdens het starten valt deze weg :arrow: dus toch een onderbroken plus :!: :!:

ik heb precies hetzelfde, ook een Seat :lol: :lol:

Topsport
[color=blue][b]VDO PC-5400/5500 , 2x MM-5000 , MI-2200 , RST-5400 , MT-5011 , CI-3000 , CIX-3000[/b][/color]
[b][color=red]Kenwood DDX-8027 , KCA-iP500 , Hirschmann CarTV , Parrot MK-6100[/color][/b]

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Fantom
Senior Member
Berichten: 786
Lid geworden op: 13 sep 2003 17:18

Bericht door Fantom »

topsport schreef:
Fantom schreef:
Edit: Ik zit net het draadje te lezen in tips & tricks die hier over gaat. Nou zit ik me gelijk het volgende af te vrgen:
Als ik mijn contact 1 tik draai dan gaat er niks aan. Als ik twee keer tik dan gaat radio en ook velichting en kerstboom in dashbord aan. Als ik dan weer een tik terug draai blijft alles wel aan. Dus heb ik dan een niet onderbroken contact :?: :?: :?: :?: :?: :?:
dan klopt er iets niet bij jouw auto :cry:
als jij je contact 1 tik draait hoort de radio aan te gaan (accesoirestand) en tijdens het starten valt deze weg :arrow: dus toch een onderbroken plus :!: :!:

ik heb precies hetzelfde, ook een Seat :lol: :lol:

Topsport
Nou dan klopt er iets niet want ik moet echt twee tikken draaien voordat de radio aangaat.
Maar goed zolang alles het maar doet :wink: :lol:

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
JW
Senior Member
Berichten: 14088
Lid geworden op: 01 sep 2003 21:19

Bericht door JW »

Hallo Klavertje Vier,

Je startte dit topic met de vraag naar een vertragingsrelais. En vervolgens heb je de nodige info gekregen.

Nu heb je het erover dat je computer opnieuw moet opstarten omdat de spanning tot 10,5 à 11V teruggezakt is. Dat is abnormaal, de spanningsgrens waarbinnen de computer moet werken ligt tussen 9V en 16V

En dus is de vraag: waaruit leid je af dat die computer opnieuw opstart? Omdat je display even weggevallen is of zo?
Of gaat de computer zichzelf helemaal opnieuw initialiseren, dus als je met ingeschakeld contact al een adres ingegeven hebt en de begeleiding gestart hebt, ben je dat dan allemaal weer kwijt als je de auto start?

Laat maar weten.

Groet,
JW

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Quadrifoglio Verde
Normal Member
Normal Member
Berichten: 104
Lid geworden op: 12 apr 2004 23:28

Bericht door Quadrifoglio Verde »

Ha die JW....

:oops: :oops: :oops: :oops: :oops: :oops:

Het display gaat even UIT en weer AAN, maar als ik een bestemming ingeef en ik start dan staat hij er nog wel gewoon in. Is hij dan toch gewoon goed aangesloten, ik ging er vanuit dat als het display uit ging de computer opnieuw op zou starten, misschien is dit idd niet het geval en valt het display gewoon heel even weg. Dat maakt dus niet uit begrijp ik? Dan heb ik (en jullie) alle moeite voor niets gedaan en zat hij dus gewoon goed. :oops: :oops:

Dus....

Ik zet mijn contact aan, voer een bestemming in.... ik START de auto, als ik dan de bestemming nog er in heb staan is de computer dus niet herstart ?!? begrijp ik het nou goed???????

Als dat zo is, dan is er niks aan de hand en zit hij gewoon goed :oops: waar ik dan aan de ene kant wel blij om ben weer natuurlijk :wink:
Everything that irritates us about others can lead us to an understanding of ourselves.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
JW
Senior Member
Berichten: 14088
Lid geworden op: 01 sep 2003 21:19

Bericht door JW »

Hallo QV,

Zo te lezen lijkt alles normaal, dat het display even wegvalt zegt niks. Doet 'ie bij mijn 5500 ook, en dat was ook zo bij de 5000.
Belangrijk is dat de computer gewoon door gaat met navigeren (bestemming en begeleiding), en niet onderbroken is. Dus niet als met je PC thuis, waar je bij een te grote spanningsdip van voren af kunt beginnen op te starten.

Was dat ook het geval vóór je het relais toepaste?

Groet,
JW

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Quadrifoglio Verde
Normal Member
Normal Member
Berichten: 104
Lid geworden op: 12 apr 2004 23:28

Bericht door Quadrifoglio Verde »

:oops:

Je had helemaal gelijk, alles zat gewoon goed! De computer gaat idd niet uit. Ik schaam me diep maar heb wel weer wat bijgeleerd. Overigens kreeg ik ook de 30 euro voor het Bosch relais gewoon terug wat ik dus niet nodig had :oops:

Bedankt voor alle ondersteuning boys :!:

Groetjes Klavertje 4 :wink:
Everything that irritates us about others can lead us to an understanding of ourselves.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
JW
Senior Member
Berichten: 14088
Lid geworden op: 01 sep 2003 21:19

Bericht door JW »

Hallo QV,

Da's mooi, en dan ook nog je geld terug...... :lol:

Groet,
JW

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Terug naar “Navigatie algemeen”